گروه مشاوران برندینگ فراسو
کسب و کارها
تازه‌ها

پرورش قارچ سرمایه گذاری سود آور

پرورش قارچ سرمایه گذاری سود آور

یکی از گزینه های کارآفرینی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است پرورش قارچ می باشد. این کار به سرمایه اولیه نسبتا پایینی نیاز دارد. قارچ جز محصولات پروتیینی می باشد میزان کالری و چربی بسیار پایینی دارد, فیبر بالایی دارد و حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم و سیلیوم است .

قارچ در بستری پرورش می‌یابد که به آن «کمپوست» می گویند.کمپوست نوعی کود گیاهی به حساب می‌آید که ترکیبی از کاه و کلش است. سه گونه قارچی که پرورش شان در خانه آسان تر است شامل اویسر، شی تاک و قارچ دکمه ای می باشد. پرورش قارچ در سالن های طبقه بندی شده انجام می گیرد.

مهمترین شرایط تولید قارچ :

  1. عدم وجود نور مستقیم خورشید
  2. داشتن خروجی فاضلاب، جهت شستشو و خروج آب اضافی سالن
  3. دمای  ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی گراد
  4. درجه رطوبت برای کشت بین ۷۰ – ۸۰ درصد
  5. محلی برای نصب دستگاه های کنترل رطوبت ، هوا ساز و کولر در سالن
  6. در تابستان مجهز به چیلر و زمستان، دیگ بخار
  7. نصب رطوبت‌سنج و رطوبت ساز پروانه ایدر سالن

حدود دوماه برای پرورش قارچ، زمان لازم است که این زمان ممکن است یک هفته کمتر یا بیشتر شود. ۲۰ روز تا یک ماه هم تولید کمپوست زمان می برد.

برداشت قارچ:

بعد از آن که رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا کرد باید قارچ‌های رسیده را برداشت کرد.  اگر شرایط دمایی در سالن مهیا نباشد قارچ ها ترک برداشته و چتر آن باز می شود و ارزش بازاریابی را از دست می دهند. قارچ‌هایی که زودتر از موعد چیده شوند وزن آن‌ها سبک و از قارچ‌های درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارند. برای چیدن محصول قارچ باید کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و فورا ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کنید و قارچ تمیز را داخل سبد قرار دهید. برداشت قارچ هر پانزده روز یکبار انجام می‌ شود و این برنامه به مدت دو تا سه ماه طول می کشد. بعد از برداشت سالن باید ضدعفونی گردد و تخلیه کمپوست از سالن صورت گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا