گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

از راه‌اندازی آنلاین‌شاپ‌ها در شرایط کرونا تا احیای صنایع دستی شهرستان‌ها

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: با اشاره به اینکه بستری‌سازی و ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی صنایع‌دستی در شرایط کرونا برای هر شهرستان تعریف شده است، گفت: چند شرکت اینترنتی فعال داریم و بهترین فرصت استفاده از فضای اینترنتی است.

حسین عباس زاده، امروز پنج شنبه ۲۰ خرداد در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: صنعتگران خراسان جنوبی در سال جهش تولید طرح‌هایی را شروع کرده‌اند و امیدوار هستیم با همت این هنرمندان خسارت‌های ناشی از کرونا جبران شود.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: نوروز هر سال بیش از یک میلیارد تومان فروش صنایع‌دستی در استان داشتیم که امسال شیوع ویروس کرونا فروش آن را به صفر نزدیک کرد، با این وجود صنعتگران استان در سال جهش تولید طرح‌هایی را شروع کرده‌اند و امیدوار هستند که خسارت‌های ناشی از کرونا جبران شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از مزیت‌های ویروس کرونا استقبال فعالان صنایع‌دستی از فضای مجازی بود که با استفاده از فروشگاه‌های آنلاین اقدام به فروش محصولات خود کردند و با وجود همه مشکلات از فروردین ضرباهنگ فروش در فضای مجازی شدت گرفت اما هنوز آماری در این خصوص جمع‌بندی نشده است.

عباس‌زاده افزود: گرچه ارتباط با فروشگاه‌های آنلاین فروش صنایع‌دستی رونق گرفته اما کافی نیست، لذا برپایی نمایشگاه، فروشگاه و حضور گردشگران پتانسیل بهتری برای معرفی و فروش صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به تدوین برنامه سالانه صنایع‌دستی استان برای هر شهرستان گفت: «این برنامه با توجه به کمیت و اعتبار مورد نیاز تعریف شده و تا پایان سال بر اساس اقداماتی در حوزه صنایع‌دستی دنبال خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، آموزش مقدماتی و تکمیلی آموزش شاغلان در تمامی رشته‌ها به خصوص رشته‌های مزیت‌دار را از برنامه‌های پیش رو حوزه صنایع‌دستی استان برای سال جهش تولید برشمرد و بیان کرد: ثبت میراث ناملموس در حوزه صنایع‌دستی و مردم‌شناسی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که با قوت دنبال خواهد شد.

عباس‌زاده با بیان اینکه تجهیز کارگاه‌های مزیت‌دار در همه شهرستان‌ها از برنامه‌های سال جاری است افزود: برای روستای جهانی خراشاد نیز ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده که صرف تجهیز و راه‌اندازی مرکز آفرینش‌ها، پژوهش و آموزش نساجی‌سنتی خراسان جنوبی می‌شود که با همکاری آموزش و پرورش خراسان جنوبی راه‌اندازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی، استفاده گردشگران کتابخانه نساجی و ایجاد پایگاه نساجی‌سنتی در این مرکز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با اشاره به ملی شدن مله خوسف گفت: به دنبال جهانی شدن این پرونده هستیم و ۲۰۰ میلیون تومان برای فعال شدن دبیرخانه مله خوسف در حال ابلاغ است.

عباس‌زاده با اشاره به اعطای ۲۰۰ فقره تسهیلات مستقل به ارزش ۱۰ هزار میلیون ریال در سال گذشته ادامه داد: رقم تسهیلات پشتیبان حوزه صنایع‌دستی نیز برای ۱۰ فقره ۸ هزار میلیون ریال بوده که انتظار می‌رود این تسهیلات تا پایان سال جاری برای هر شهرستان قابل توجه باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز آموزش موقت و سیار نیز از برنامه‌های سال جاری در حوزه صنایع‌دستی استان است، بیان کرد: ۱۰ بازارچه صنایع‌دستی نیز در نقاط مختلف استان در حال ایجاد است که برخی از این بازارچه‌ها به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمامی این بازارچه‌ها به بهره‌برداری برسد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال به خاطر شیوع کرونا بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی برگزار نشده اما امیدواریم بعد از عبور این بحران نمایشگاه‌ها به صورت فشرده برگزار شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیمه اول آذرماه در استان برگزار می‌شود گفت: راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی هم یکی از اولویت‌ها است به طوری که ۳۳ فروشگاه فعال در سطح استان داریم که بیشتر مربوط به شهر بیرجند است.

وی با تاکید بر احیای صنایع‌دستی فراموش شده در هر شهرستان به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار امسال گفت: استانداردسازی مواد اولیه و تجهیزات، ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی نیز امسال در دستور کار قرار دارد.

عباس‌زاده از پیشنهاد ایجاد سرفصلی برای رشته توبافی در کار و دانش خبر داد و افزود: امیدواریم بعد از اخذ مجوز این کد رشته تحصیلی از اول مهرماه ثبت‌نام و اجرایی شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی برگزاری مسابقه برک و خاطره‌ها در بشرویه، راه اندازی خانه سفال در بیرجند و تجلیل از کارآفرینان صنایع دستی در سربیشه را از مهمترین برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در استان برشمرد و گفت: راه اندازی چهار کارگاه صنایع‌دستی برای اشتغال ۳۰ نفر در سرایان، آموزش ساخت و تولید نمد به صورت آنلاین و افتتاح نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در فردوس از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در استان است.

عباس زاده از فعال بودن ۲۵ رشته صنایع‌دستی در استان خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۸۰ رشته صنایع‌دستی شناسایی شده که هر ساله تعدادی از آن احیا می‌شود.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات هفت هزار نفر در سامانه صنایع‌دستی استان گفت: حدود ۳۰۰ نفر از این تعداد بیمه صنایع دستی هستند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال اتحادیه صنایع دستی در سربیشه افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: به این ترتیب آمار اتحادیه‌های صنایع دستی استان به دو مورد می‌رسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا