گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سالمونلا و بهبود نظارت بر روی گلۀ بوقلمون ها

بالا بودن آمار شیوع سالمونلا در دستۀ بوقلمون ها در سال های اخیر، مبیّن تلاش بیشتر برای بهبود مراقبت ها و نظارت ها بر روی دستۀ بوقلمون هاست.

بالا بودن آمار شیوع سالمونلا در دستۀ بوقلمون ها در سال های اخیر، مبیّن تلاش بیشتر برای بهبود مراقبت ها و نظارت ها بر روی دستۀ بوقلمون هاست.

دکتر نیکی شریعت استادیار دپارتمان تحقیق و تشخیص بیماری های طیور در دانشگاه جورجیا اذعان می دارد: “مراقبت های رایجی که تاکنون در رابطه با سالمونلا وجود داشته تنها محدود به شایع ترین نوع سروتیپ ها بوده است. آزمایشات نشان داده که این بیماری بیشتر در میان مرغ های گوشتی رایج است و انتظار می رود که این امر در مورد بوقلمون ها هم صدق کند.”
خانوم دکتر شریعت از تحقیقات به عمل آمدۀ خود و همکارانشان اینگونه می گوید: “مشکل اینجاست که ما برخی سروتیپ ها را در کارخانۀ فراوری یافتیم این ها مواردی هستند که در مقابل عملیات فراوری مقاومت می کنند؛ اما این نوع سروتیپ ها را ما در بوقلمون های زنده ندیدیم. آنچه که به دنبالش هستیم اینست که ببینیم آیا سروتیپی وجود دارد که به نوعی در حیوان زنده پنهان و در حال رشد است.”
محققین نمونه هایی را از گلۀ بوقلمون ها، جوجه کشی ها، طیوری که راهی کشتارگاهها هستند و محصول نهایی جمع آوری کردند. سپس به منظور تشخیص ارتباط گمشده بین آنچه که در کارخانه یافت شده و آنچه که در تولید نهایی وجود دارد تعداد سروتیپ های سالمونلا در هر مرحله دسته بندی می شود.
اهمیت تکنولوژی CRISPR  تکنولوژی CRISPR-SeroSeq که در مرکز دپارتمان تحقیق و تشخیص بیماری های طیور توسعه یافته یک تکنولوژی با قدرت تجزیۀ بالاست که اطلاعات پشت سر هم را از ژنوم سالمونلا می خواند و سروتیپ را مشخص می کند.
دکتر شریعت اظهار کرد: “آنچه که ما با استفاده از تکنولوژی CRISPR-SeroSeq انجام دادیم اینست که ما آن را به نوعی PCR یا واکنش زنجیره ای پلیمراز تبدیل کردیم. این یک رویکرد بسیار حساس است. ما معمولاً قادر بودیم تا حدود ۵/۰ درصد از سروتیپ ها را تشخیص بدهیم.”واکسیناسیون هدفمند
دکتر شریعت خاطر نشان ساخت هدف این پروژه این است تا اطلاعات دقیقی از سروتیپ ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا قادر باشند در رابطه با اینکه کدام سویه سالمونلا نیاز به واکسن دارد تصمیم بگیرند.
در تصمیم گیری برای انتخاب واکسن موارد متعددی می بایست تحت بررسی قرار بگیرد و بهترین جا برای شروع کارخانجات فراوری است. “توجهات بیشتر معطوف آن دسته از سروتیپ هایی است که منجر به بیماری های ناشی از مصرف غذا می گردند.”
مرحلۀ بعدی یافتن همان سروتیپ ها در نمونۀ حیوان زنده است. در صورت یافتن سروتیپ های مورد نظر توسط تکنولوژی CRISPR-SeroSeq، به تولیدکنندگان در تدابیر واکسیناسیون و واکسینۀ طیور علیه آن سروتیپ کمک بزرگی خواهد شد و در نهایت، این امر منجر به کاهش سالمونلا در بوقلمون ها و همینطور مرغ های گوشتی خواهد شد.آینده نگری
دکتر شریعت اظهار داشت: “چنانچه این رهیافت توسعه یابد در کشف سروتیپ های جدید و متفاوت سالمونلا که در حال حاضر در پرورش طیور رو به گسترش هست، کمک بزرگی خواهد کرد.”

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا