گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

شگردهای افزایش تخم گذاری مرغ

از مهم ترین نکات افزایش تخمگذاری مرغ، میتوان به نژاد مرغ های پرورشی اشاره نمود. اصلاح نژاد های انجام شده بر روی برخی از نژاد های پرورشی، باعث شده آن ها به گونه ویژه ای برای تولید تخم آماده شوند.

از مهم ترین نکات افزایش تخم گذاری مرغ ، میتوان به نژاد مرغ های پرورشی اشاره نمود. اصلاح نژاد های انجام شده بر روی برخی از نژاد های پرورشی، باعث شده آن ها به گونه ویژه ای برای تولید تخم آماده شوند.

حتی با توجه به سلایق متفاوت افراد در خصوص رنگ تخم مرغ، برخی از عملیات های ژنتیکی بر روی تولید تخم مرغ های قهوه ای متمرکز گردیده است.

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که در زمینه افزایش تخمگذاری مرغ در گله پرورشی اثر گذار است، تشخیص سریع و به موقع جنسیت مرغ و خروس ها می باشد، به این ترتیب با کاهش احتمال وجود خروس در گله، می توان از صرف هزینه های اضافی خودداری نمود.

یکی از بهترین نژاد های مرغ تخم گذار که برای بهبود تخمگذاری مرغ می توان به پرورش آن روی آورد، نژاد مرغ سیاه مرندی است.

در کنار عامل نژاد؛ که یک عامل مهم داخلی اثر گذار در تخمگذاری مرغ است، عوامل خارجی متعددی نیز وجود دارند که می توانند بر راندمان تولید تخم اثرگذار باشند، عواملی نظیر:

۱) فضای نگهداری مرغ های تخمگذار
۲) کیفیت نور و تغذیه
۳) مدیریت صحیح مزرعه و …

عوامل زیادی در افزایش میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارد و همین طور عوامل بازدارنده زیادی در کاهش میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارند که در این مقاله به مهم ترین این عوامل اشاره خواهیم نمود تا مرغ هایی کاملا تخم گذار داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نقش دانه کتان در غنی سازی تخم مرغ
۶ مرحله اصلی رشد مرغ های تخمگذار برای مرغداران تازه کار به زبان ساده
مشکلات آسایشی مرغ های تخمگذار
مصرف اسیدی‌فایرهای دستگاه گوارش جهت افزایش کیفیت پوسته تخم‌ مرغ

تغذیه

کربوهیدرات ها در تغذیه مرغ تخم گذار با اهمیت تر از سایر مواد غذایی می باشند. زمانی که بخواهند انرژی مواد غذایی را بالا ببرند از چربی ها استفاده می کنند.

علف های سبز و برگ های خشک شده و پودر یونجه ی خشک شده جزء گیاهان سبز در تغذیه ی طیور می باشند.

پروتئین گیاهی شامل سویا، تخم پنبه ، بادام زمینی می باشندکه بعد ازغلات ، پروتئین ها در جیره غذایی طیور بسیار مهم می باشند. پودر ماهی همان پروتئین ماهی می باشد.

پروتئین حیوانی شامل پودر گوشت و استخوان ، اضافه های کشتارگاه طیور و محصولات لبنی می باشند. مواد معدنی شامل کلسیم ، منیزیم ، گوگرد ، نمک و فسفر می شود.

بیماری

از عوامل مهمی که در کاهش و یا حتی توقف تخم گذاری در پرنده تاثیر گذار است، بیماری است. بیماری های مختلفی وجود دارند که در این قضیه دخیل هستند و بیان این بیماری ها خارج از حوصله این مقاله می باشد.

در حالت کلی برای جلوگیری از بیمار شدن مرغان باید واکسن های مورد نیاز را در فاصله های سنی و فصلی خاص به آنها تزریق کنید، هم چنین تمیز بودن محیط پرورش مرغ، سالم و پاکیزه بودن تغذیه پرنده در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار خواهد بود.

علاوه بر بیماری ها ، انگل های خارجی که بر روی پوست و پر پرنده زندگی میکنند ، فرایند تولید تخم توسط پرنده را کاهش میدهند. از مهمترین انگل های خارجی در بین طیور می توان به کنه، شپش ها، کک و … اشاره کرد. این انگل ها باعث سوزش، خارش شدید پوست، ایجاد استرس و پرخاشگر شدن پرنده شده و ۱۰ الی ۲۰ درصد تولید تخم را کاهش میدهند.

دمای محیط

در موارد زیادی مشاهده شده که مرغ تخم گذار در اوج دوره تخم گذاری خود قرار داشته و با توجه تغذیه صحیح و سلامت کامل خود، متاسفانه هیچ گونه تخمی تولید نمی کند. دلیل این مورد می تواند متوجه دمای محیط پرورش مرغ شود، دمای مناسب برای مرغ های تخم گذار بین ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد و در صورت رعایت این مورد می توان میزان تخم گذاری مرغ ها را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

برای گرم نمودن محیط پرورش مرغ ها می توان از بخاری گازی، جت هیتر مخصوص مرغداری، هیتر برقی، هیتر مخصوص گلخانه و … استفاده نمود.

نژاد

عامل دیگری که در میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارد، نژاد اوست. برخی از مرغ ها ذاتاً استعداد بالایی در تخم گذاری دارند و برخی نیز آنچنان علاقه ای به تخم گذاشتن ندارند، شما قبل از خرید جوجه ها باید نوع نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در دوره تخم گذاری خود از حداکثر تخم گذاری برخوردار باشند. یکی از بهترین مرغ هایی که از میزان تخم گذاری بالایی برخوردار است، مرغ مرندی است

نور مناسب

نور مناسب یکی از مهم ترین عوامل در تخمگذاری مرغ است، در صورتی که مرغ های تخمگذار، در محیطی با نور مناسب نگهداری شوند و رژیم نوری استاندارد برای آن ها فراهم گردد، به سرعت با افزایش تخمگذاری آن ها رو به رو خواهیم شد.

نور مناسب برای پرورش مرغ تخمگذار در سنین مختلف متفاوت است…، جوجه هایی که تازه از تخم خارج می شوند، به حدود ۲۴ ساعت نور نیاز دارند تا بتوانند به میزان کافی غذا و آب مورد نیاز خود را تامین کنند، این شرایط تنها در چند روز اول حاکم است و پس از آن با رشد بیشتر جوجه ها نیاز آن ها به نور کاهش می یابد.

مرغ های تخمگذار برای تخمگذاری به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در شبانه روز نیاز دارند، در سالن های مرغداری به ویژه در فصول سرد سال که روز های کوتاه تری داریم این نور به صورت مصنوعی تامین می گردد.

لانه تخم گذاری

اگر مرغ های خود را به حالت سنتی یا بومی پرورش می دهید بهتر است لانه تخم گذاری از سالن پرورش جدا باشد تا مرغ هنگام احساس تخم گذاری با خیالی راحت به لانه مراجعه نموده و اقدام به تخم گذاری نماید. هم چنین بهتر است کف لانه را با خاک اره، گیاه های نرم و یا پشم شیشه بپوشانید تا مرغ بیشتر به لانه علاقه پیدا کند و بیشتر اوقات روز را در لانه به سر ببرد، هر چه لانه مرغ گرمتر و راحت تر باشد، احتمال تخم گذاری او نیز بالا خواهد رفت.

در این مقاله سعی شد تا رایج ترین عوامل تاثیر گذار در کاهش میزان تخم گذاری مغ خدمت تان ارائه گردد و راه حل های مناسب آن نیز ارائه شد، لطفا توجه فرمایید که هر جوجه مرغ پس از شش ماه به بلوغ جنسی رسیده و بدون نیاز به خروس نیز شروع به تخم گذاری خواهد نمود و دوره تخم گذاری ۷ الی ۸ ماه به طول خواهد انجامید. پس از آن وارد دوره تولک یا پر ریزی خواهند شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا