گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آیا می‌توان کلزا را به صورت دیم در لرستان کشت کرد؟

یک کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت و عملکرد این گیاه روغنی را به منظور خودکفائی و تأمین روغن مورد نیاز کشور در دستور کار خود قرار داده است، تفزود: همواره این ایده در بین مجریان امور وجود داشته است که آیا این محصول را می‌توان به صورت دیم در مناطق گرم و سرد استان کشت کرد؟

علی افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کلزا از جمله دانه‌های روغنی است که در سال‌های اخیر در مناطق مختلف کشور کشت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت و عملکرد این گیاه روغنی را به منظور خودکفائی و تأمین روغن مورد نیاز کشور در دستور کار خود قرار داده است، تفزود: همواره این ایده در بین مجریان امور وجود داشته است که آیا این محصول را می‌توان به صورت دیم در مناطق گرم و سرد استان کشت کرد؟

افتخاری تصریح کرد: اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که در مناطق خشک و نیمه خشک، آب آبیاری به اندازه کافی وجود ندارد و لذا کشت این گیاه زراعی به صورت دیم با عملکرد قابل قبول، می‌تواند یک مزیت نسبی برای آن محسوب شود.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که قرار گرفتن کلزای دیم در تناوب با گندم دیم، از نقطه نظر مسایل زراعی و کنترل آفات و بیماری‌ها نیز حائز اهمیت است، عنوان کرد: برای رشد و محصول دهی کلزا، ۷۰۰ میلی‌متر آب به صورت بارندگی یا آب آبیاری نیاز است که ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر در مرحله رویشی و مابقی در طول مرحله گلدهی است.

وی با اشاره به این‌که دمای مناسب در طول سیکل رشد کلزا ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است، عنوان کرد: دمای پایه برای رشد این گیاه پنج درجه سانتیگراد، دمای مطلوب جوانه زنی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و دمای مناسب دوره گلدهی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است، کلزا در انواع خاک‌ها از نظر بافت، رشد می‌کند اما خاک‌های خیلی سبک و خیلی سنگین برای آن مناسب نیستند.

افتخاری با اشاره به این‌که زهکشی خاک باید مناسب و سطح آب زیرزمینی بالا نباشد، افزود: کلزا تا PH خاک معادل ۵.۵ نیز می‌تواند رشد کند، این گیاه تا حدودی متحمل به شوری خاک است به طور کلی نیازهای اقلیمی و خاک کلزا تا حدود زیادی شبیه گندم است.

این کارشناس ارشد زراعت عنوان کرد: کشت کلزا به صورت دیم در مناطق سرد و گرم استان موافقان و مخالفانی دارد که ادعاهای آن‌ها براساس مشاهدات موردی و کوتاه مدت مانند رشد خوب این گیاه در شرایط ترسالی و عدم رشد مناسب آن در شرایط خشکسالی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا