گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گوشت از تولید تا مصرف چندین بار دست دلالان می چرخد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: از همان ابتدای کار که دام زنده از دامدار خریداری می‎شود، تا انتهای مسیر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چندین بار در میان دلالان دست به دست می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان تعاون روستایی کشور، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره‌ برنامه‌های این اتحادیه برای رفع موانع تولید و استفاده از ظرفیت‌ها گفت: در سال جدید بر روی دو محور اصلی بازاریابی و کمک به عرضه دام و گوشت گوسفندی در سطح کشور و تکمیل زنجیره پشم فعالیت خواهیم کرد.

 به گزارش پات، افشین صدر دادرس اظهار داشت: اگر گوشت گوسفندی را کیلویی ۱۳۰هزار تومان در نظر بگیریم، چهار هزار و ۶۸۰میلیارد تومان گردش مالی در این بخش وجود دارد که رقم بزرگی است.

صدر دادرس در ادامه به بی‌توجهی‌ها نسبت به تولید پشم و ضرورت خارج‌شدن دام سبک از تک محصولی‌بودن اشاره و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته روی پشم در کشور کار نشده و تلاش ما این است که اقتصاد دام سبک را از تک محصولی بودن خارج کنیم تا دامدار از زیر فشار فقط تولید گوشت خارج شود.

وی گفت: بر اساس آمار، پاییز سال ۹۹ حدود ۶۰میلیون رأس دام سبک در کشور داشتیم و آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان‌های شمالی و رضوی بیش‌ترین تولید دام سبک را داشته‌اند.

تولید ۸۸۸هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته

صدر دادرس در ادامه بیان کرد: تولید، عرضه و خودکفایی در تولید گوشت تابع عوامل زیادی است و به دلایلی خانوارها در ایران از گوشت گوساله بیش‌تر از گوشت گوسفندی مصرف می‌کنند و اگر زنجیره‌های تولید و عرضه گوشت گوسفندی شکل بگیرد، کمک قابل توجهی برای رسیدن به خودکفایی در گوشت به حساب می‌آید.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود در سال گذشته ۸۸۸ هزار تن در کشور گوشت تولید شده است که اگر مصرف سرانه را ۱۲کیلو در سال در نظر بگیریم، حدوداً به یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تن گوشت نیاز داریم، اما در سال گذشته بر اساس گزارش مرکز آمار مصرف سرانه گوشت قرمز به حدود شش کیلو در سال رسید که اگر همین شش کیلو را هم در نظر بگیریم، در حال حاضر در تولید این محصول خودکفا هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره راهکار کاهش هزینه‌های تولید اظهار داشت: نمی‌توان با جوی کیلوی هفت هزار تومان به دنبال گوشت کیلوی ۴۰هزار تومانی باشیم. در حال حاضر قیمت یک کیلو شقه گوسفندی زنده بین ۱۳۰ تا ۱۴۰هزار تومان است و از میان ۶۰میلیون رأس گوسفندی که در کشور وجود دارد، حدوداً بین ۲۵ تا ۳۰درصد آن قابل عرضه به بازار است.

نقش ۷۵درصدی خوراک در هزینه‌های دامپروری

وی در ادامه درباره عوامل موثر بر قیمت دام سبک اذعان کرد: حدود ۷۵درصد هزینه دامداری را خوراک دام تشکیل می‌دهد و باید ببینیم سیاست‌ دولت‌ برای تأمین خوراک دام در سال جدید به چه شکل خواهد بود. اگرچه ۷۰درصد از خوراک دام در ایران تأمین می‌شود، اما قیمت خوراک دام تحت تأثیر قیمت جهانی است؛ بنابراین سیاست‌های واردات، سیاست‎های توسعه کشت نباتات علوفه‌ای و برنامه‌ریزی برای توزیع نهاده‌های دامی بسیار مهم است، چون بعضی از سیاست‌ها باعث شده که قیمت نهاده‌ها به صورت تصنعی افزایش یابد. اگر قیمت نهاده‌های پایین باشد، مسلما ًروی قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد.

صدر دادرس در پایان گفت: موضوع مهم بعدی مکانیزم توزیع گوشت است. مکانیزم فعلی بدین صورت است که از همان ابتدای کار که دام زنده از دامدار خریداری می‎شود، تا انتهای مسیر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چندین بار در میان دلالان دست به دست می‌شود و اتفاقاتی که درباره مرغ افتاد، برای گوشت قرمز هم رخ می‌دهد. باید این مکانیزم اصلاح شود و زنجیره‌ای از تولید تا توزیع شکل بگیرد. سازمان‌های دولتی ناظر هم باید بررسی کنند و راهکارها، امکانات و ظرفیت‌ها را در اختیار هر دو بخش تولید و توزیع قرار دهند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا