گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اقدامات موثر در کاهش عوامل خسارتزا سیر و پیاز در مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تغذیه مناسب گیاه با کودهای آلی و ریزمغذی ها برای افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل خسارتزا از اقدامات موثر در کاهش آفات و بیماری های این محصولات است.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت ضرورت مدیریت آفات و بیماری های سیر و پیاز، اظهار کرد: بیماری زنگ سیر از مهم‌ترین بیماری های سیر است که علائم اولیه آن به صورت جوش های ریز قهوه ای رنگ روی برگ ها ظاهر شده که در صورت شدت بیماری، جوش ها به صورت نوارهای برجسته قهوه‌ای رنگ سطح برگ‌ها را فرا گرفته و در صورت عدم مبارزه به موقع، بوته‌ها ضعیف شده، حبه‌ها کوچک مانده و عملکرد محصول بشدت کاهش می یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تریپس پیاز از آفات مشترک سیر و پیاز است که علائم خسارت اولیه آن به صورت لکه های نقره ای (سربی) در سطح برگ ها مشاهده و در صورت شدت تراکم آفت، لکه ها کل سطح برگ ها را فراگرفته که در برخی موارد با بیماری سفیدک سطحی اشتباه گرفته می شود، این آفت سبزینه (کلروفیل) برگ را کاهش داده و در نهایت موجب کاهش شدید محصول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان سبزی کار استان قبل از هر اقدامی برای مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات، کلینیک های گیاهپزشکی و مراکز جهاد کشاورزی برای اخذ نسخه گیاهپزشکی و توصیه های فنی اقدام کنند، تصریح کرد: توجه ویژه به اقدامات زراعی برای کاهش عوامل خسارتزا مورد تاکید است.

این مسوول با بیان اینکه رعایت بهداشت زراعی از جمله کنترل علف های هرز داخل و حاشیه مزارع در کم کردن جمعیت زمستانگذران عوامل بیماریزای گیاهی، رعایت تراکم مناسب از طریق تنک و حذف بوته های ضعیف و احداث زهکش موجب تهویه مطلوب شده و نقش بسزایی در کاهش خسارت دارد، افزود: تغذیه مناسب گیاه با کودهای آلی و ریزمغذی ها با هماهنگی کارشناسان تغذیه برای افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل خسارتزا از اقدامات موثر در کاهش عوامل خسارتزاست.

زاغی با اشاره به اینکه کشاورزان در مبارزه از سموم غیرشیمیایی و سموم کم خطر به ویژه سموم گیاهی یا معدنی و رعایت دوره کارنس سموم (مدت زمان سمپاشی تا برداشت) استفاده کنند، اطلاع از شرایط آب و هوایی طی روزهای بعد از سمپاشی و رعایت نکات ایمنی در مبارزه شیمیایی را ضروری دانست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا