گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

روزهای پرامید کشاورزی مازندران در ناامیدی کرونایی

باوجود اینکه روزهای سال ۹۹ برای همه اقشار و حوزه‌های کاری شرایط ناامید کننده‌ای به همراه داشت ولی بارقه‌های امید را در دل کشاورزی و کشاورزان مازندران کاشت.

به گزارش ایرنا، استان مازندران یکی از استان های جنوبی دریای خزر است که با برخورداری از ظرفیت های مناسب در تولید محصولات کشاورزی و باغی، نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می کند. مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه با تولید بیش از هفت میلیون تن محصول ، حدود ۱۱ درصد ارزش اقتصادی بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۴۲۰ هزار نفر ، بهره بردار بخش های مختلف کشاورزی در استان هستند. همچنین ۷۲ نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در ۱۵ نوع از جمله برنج با بیش از یک میلیون تن ، مرکبات با سه میلیون تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور رتبه های برتر کشور را دارد.
همچنین این استان با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

افزایش کشت مکانیزه

اگرچه بحث مکانیزاسیون از سال ۷۱ در کشاورزی مازندران بویژه شالیکاری آغاز شد، اما در ۶ سال اخیر با حمایت های دولت و ارایه تسهیلات یارانه ای و حمایتی به این بخش تا سال گذشته نشاء برنج حدود ۳۵ درصد اراضی شالیزاری مازندران به صورت مکانیزه انجام شده است ، اما در سالی که گذشت  به دلیل وجود شیوع ویروس کرونا  و ضرورت انجام نشا کاری مکانیزه ، با استقبال شالیکاران و حمایت دولت در پرداخت تسهیلات ، کشت نشا مکانیزه در ۱۰۰ هزار هکتار برابر با نیمی از زمین های شالیزاری استان انجام شد.

معاونت اقتصادی استانداری مازندران در این باره گفت: یکی از مهمترین دغدغه شالیکاران کشت و کار سنتی و فروش محصول است که دولت تدبیر و امید به هر ۲ مقوله توجه خاصی کرده است.

وی با بیان این که امسال به دلیل ویروس کرونا نشا مکانیزه از ۶۷ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش می یابد، ادامه داد : دولت با تخصیص تسهیلاتی ارزان قیمت ویژه ، زمینه خرید ۳۰۰ دستگاه نشاکار جدید را فراهم کرده است.

خیریانپور با بیان اینکه اکنون برداشت شالی برنج تا ۹۰ درصد مکانیزه شده است ، اظهار داشت: با بهره برداری از فاز نخست پایانه برنج کشور در آمل دغدغه فروش محصول نیز کاهش یافته است.

گسترش حمایت چتر بیمه دولت برای باغداران و کشاورزان

اتفاق مثبت دیگری که در حوزه کشاورزی در  سال ۹۹ روی داد ۲ برابر شدن سهم دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس بودجه سال بود که  این فرصت را در اختیار کشاورزان مازندران بویژه تولیدکنندگان ۲ محصول مهم و عمده استان یعنی برنج و مرکبات قرار داده است تا از طریق بیمه کردن مزارع و باغات خود، ضریب آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی را کاهش دهند.

بر اساس اعلام رسمی صندوق بیمه کشاورزی ، سهم دولت از این صندوق در لایحه قانون بودجه سال  ۹۹ مبلغ سه هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر سال مالی ۹۸ شد و از آن جایی که استان مازندران به همراه سه استان خوزستان ، لرستان و گلستان بیشترین خسارت محصولات کشاورزی را در سال زراعی گذشته داشتند ، شالیکاران و باغداران این خطه توانستند از فرصت حمایت جدی دولت در بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

بر اساس اعلام صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ، برای ۲ محصول مهم برنج و مرکبات سه طرح بیمه ای شامل بیمه عمومی ، ترجیحی یک و ترجیحی ۲ وجود دارد که کشاورزان می توانند با انتخاب بیمه محصولات ترجیحی ۲ بیشترین میزان غرامت احتمالی را دریافت کنند.

پرواز نخستین پهباد بر فراز شالیزارهای مازندران

سمپاشی مزارع و باغات در مازندران همواره به صورت دستی با استفاده از موتورهای مخصوص یا تراکتورهای مجهز به تانکر انجام می شد و در هر دو روش نیروی انسانی نقش اصلی را داشت . در روش سمپاشی با موتور ، کشاورز باید این وسیله را به همراه مخزن سم به به پشتش بسته و با طی مسیر مزرعه و رعایت یک سری اصول از زدن ماسک گرفته تا چگونگی انتخاب مسیر رفت و برگشت به منظور آسیب نرساندن به محصول ، کار سمپاشی را انجام می داد.گذشته از زیان این روش برای سلامتی سمپاش ، خستگی ناشی از حمل موتور با مخزن پر از سم توان کشاورزان را مستهلک می کرد و به همین دلیل نیز بعدها سمپاشی با نصب مخزن به تراکتور رواج یافت. در این روش هم نیروی انسانی نقش اصلی را داشت چون تراکتور در حاشیه مزرعه پارک و سمپاشی با هدایت شیلنگ های مطول و راه رفتن در مزرعه انجام می شود.

ولی در خرداد سال ۹۹،پرواز پهپادها بر فراز شالیزارهای مازندران برای سمپاشی و مقابله با آفات تابلوی جدیدی از این مزارع بر دیدگان نشاند و باعث شگفتی و احساس راحتی شالیکاران شد.

با این وسیله کشاورز در کمتر از ۱۰ دقیقه ۱۰ لیتر سم را  در یک هکتار به صورت دقیق علیه بیماری بلاست و یا کرم ساقه خوار برنج  سمپاشی می کند در حالی که همین اقدام در سمپاشی سنتی باید با ۴۰۰ لیتر آب ، سه نفر نیروی کار و ۲۰۰ متر شیلنگ و در بازه زمانی سه ساعته انجام می شد.

افتتاح و کلنگ زنی ۵۳ طرح کشاورزی در هفته دولت

در هفته دولت سالی که گذشت ۵۳ طرح تولیدی ، خدماتی و زیربنایی بخش کشاورزی در استان با اعتباری بالغ بر ۹۷۰میلیارد ریال  افتتاح  و کلنگ زنی شد.

انتقال آب با لوله، آبیاری تحت فشار، شالیکوبی، قطعه‌بندی و بسته بندی گوشت مرغ، گلخانه، کارخانه تولید کمپوست قارچ، شن ریزی جاده بین مزارع، احداث کانال بتنی و لاینینگ، تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری و سکوی جمع آوری شیر، واحدهای پرورش گوسفند داشتی، مرغ گوشتی، گلخانه هیدروپونیک سبزی و صیفی و بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی، بسته بندی برنج، مواد غذایی، خشکبار و انواع چاشنی، سردخانه و انبار فنی، گلخانه لیموترش، ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی و مرمت و بهسازی آببندان از جمله  طرح‌هایی بود که به بهره برداری رسید.

در مجموع با افتتاح این طرح ها در حوزه کشاورزی برای۲ هزار و ۴۷۹ نفر در استان اشتغال ایجاد شد.

طرح یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی مازندران

مهر ماه سال گذشته طرح یکپارچه‌سازی اطلاعات کشاورزی مازندران همسو با رویکرد نیاز توسعه بخش کشاورزی و حرکت به سمت هوشمندسازی این بخش آغاز شد، در اجرای ” سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی ” که به اختصار طرح ” سیاک ” نامیده می شود ، اطلاعات عرصه‌ها با مشخصات دقیق اراضی کشاورزی و بهره برداران ثبت می‌ شود.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص گفت:کارشناسان ترویج مستقر در مراکز خدمات کشاورزی به صورت میدانی و با حضور در محل زمین های کشاورزی مساحت و موقعیت زمین های کشاورزی هر بهره بردار را مشخص و ثبت و ضبط می کند.

علی طاهری امیری توضیح داد : کارشناسان ترویج ضمن مشخص کردن مساحت دقیق زمین کشاورزی اعم از زراعی و یا باغی و نوع محصول قابل کشت و یا درخت کاشته شده ، اطلاعات وضعیت موجود را به طور دقیق ثبت می کنند.

وی افزود:وجود اطلاعات دقیق و برخط در زمینه واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به منظور انجام برنامه‌ریزی‌های کلان و تنظیم عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی یک امر ضروری است که با این طرح اجرایی می شود.

راه اندازی ۱۱۰ دهکده الگویی کشاورزی در مازندران

یکی دیگر از اتفاقات مثبت بخش کشاورزی مازندران در سالی که گذشت راه اندازی ۱۱۰ دهکده الگویی کشاورزی در استان بود.فعالیت های آموزشی ترویجی در قالب دهکده های الگویی از روش‌های مهم برای رسیدن به است.

تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری ، توسعه مکانیزاسیون بویژه کشت مکانیزه برنج ، ترویج تولید محصول سالم و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی ، مدیریت منابع تولید بویژه آب و  زمین و کشاورزی پایدار از اولویت های  طرح دهکده های الگویی است که  با هدف ارتقاء انتقال یافته های فنی کشاورزی و بالا بردن ضریب پذیرش بهره برداران در روستاهای استان راه اندازی شد.

در این طرح  پس از  بررسی دقیق سیمای کشاورزی هر روستا و مشکلات موجود ،  برنامه آموزشی متناسب با نیاز آن روستا تهیه و تدوین می شود.

بنابر اظهارات جهاد کشاورزی مازندران ،طبق تفاهم نامه بین سازمان جهاد کشاورزی مازندران و اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری ، به درخواست دهیاران هر روستا این دهکده الگویی می تواند در همه روستاها  راه اندازی شود.

رونمایی از برنج شهریار

رقم جدید برنج ” شهریار” که مهر ماه سال ۹۵ از سوی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معرفی شده بود ، در دی ماه ۹۹ به صورت رسمی رونمایی شد.

رقم شهریار با پرتو دهی اشعه گاما روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به خط برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب به دست آمده است که بیش از هشت تن در هر هکتار محصول می دهد و زودرس بودن و رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت به مدت حدود ۹۰ روز از ویژگی‌های این رقم است.

افتتاح ۸۹ طرح کشاورزی در دهه فجر

در دهه فجر گذشته  ۸۹ طرح کشاورزی ، خدماتی و زیربنایی با سرمایه‌گذاری حدود یکهزار و ۴۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که بنابر گفته جهاد کشاورزی استان  بیش از ۴۷۰ میلیارد ریال از سرمایه گذاری صورت گرفته روی این طرح ها از محل اعتبارات استانی و ملی بوده است.

بیشترین تعداد طرح های افتتاح شده بخش کشاورزی مازندران با ۶۷ مورد مربوط به حوزه آب و خاک بود که برای اجرای آنها ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه شد. هشت طرح هم مربوط به حوزه تولیدات باغی با سرمایه گذاری ۱۷۵ میلیارد ریال بود.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که با بهره برداری از این طرح ها ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت رسمی به مجموع شاغلان بخش کشاورزی استان اضافه شد.

 پرداخت یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در سالی که گذشت  حدود یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات  مکانیزاسیون به کشاورزان استان پرداخت شده است که با آن یکهزار و ۵۷۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید به ناوگان کشاورزی مازندران اضافه شد.

وی از مکانیزاسیون بخش کشاورزی هم به عنوان یکی از برنامه های مهم و اولویت دار جهش تولید یاد کرد و افزود : برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مازندران طرحهای مهمی در دست اجرا است که در صورت تداوم وضعیت موجود، به طور حتم تا پایان امسال ماشین آلات بخش کشاورزی بیشتری خریداری خواهد شد.

پیش از این بانک کشاورزی مازندران اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۹۹ تا پایان دی ماه  ۳۰ هزار میلیارد و ۹۴ میلیون ریال تسهیلات در قالب سیاست های حمایتی دولت از توسعه مکانیزاسیون ، کشت گلخانه ای و بازرگانی محصولات کشاورزی به ۵۹ هزار و ۳۴۲ نفر از متقاضیان زیربخش های زراعت ، باغداری ، دام و طیور ، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت شده است.

طبق گزارش این بانک ، با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در سال گذشته ، یکهزارو ۵۷۹ دستگاه تراکتور ، کمباین و اداوات کشاورزی مرتبط و ۵۲۶ دستگاه نشاء کار جدید توسط کشاورزان خریداری و وارد ناوگان شد تا ضریب کشت مکانیزه در استان افزایش یابد

افتتاح ۳۱ واحد گلخانه لیموترش در قائمشهر

۳۱طرح اشتغال روستایی در قالب گلخانه‌های مقیاس کوچک لیموترش بادستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری در روستای « خرماکلا » شهرستان قائمشهر به بهره‌برداری رسید.

بر اساس اعلام اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران ، برای ایجاد این گلخانه ها ۱۶میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات طرح اشتغال روستایی و عشایری هزینه شد.

روستای خرماکلای قائمشهر کانون طرح توسعه کشت گلخانه ای در مازندران است به طوری که در ۲ سال اخیر با افتتاح چندین گلخانه مقیاس کوچک لیموترش در این روستا برای ۲۵۰ نفر از جوانان که بیشتر آنان دانش آموختگان رشته های کشاورزی هستند ، اشتغال ایجاد شده است.

افتتاح بزرگترین پایانه صادرات محصولات کشاورزی

مهم ترین اتفاق در کشاورزی مازندران در سال ۹۹ افتتاح بزرگترین پایانه صادرات  محصولات کشاورزی ایران دراستان بود.

عملیات اجرایی فاز نخست پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایران با نام تجاری روماک گستر پارس سال ۹۶ در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با زیربنای ۳۱ هزار متر مربع در شهرستان جویبار آغاز شد.

فاز اول این پایانه صادراتی با ظرفیت بیش از ۳۶۴ هزار تن و با قابلیت های سورتینگ و بسته بندی میوه، تولید کارتن و انجماد مواد پروتینی با سرمایه گذاری حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی تکمیل و راه اندازی شد و  برای ۳۰۰ نفر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

برخورداری از ۵۷ سالن سردخانه آمونیاکی ، انجماد روزانه ۸۰ تن محصولات کشاورزی ، تولید ۶ هزار تن جعبه کارتنی ، بسته بندی سالانه ۲۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و قابلیت نگهداری ۹۰ هزار تن  محصول کشاورزی  سبزی، صیفی و  پروتینی در دمای بالا سفر و زیر صفر را از ظرفیت های مهم این پایانه صادراتی است.

ایجاد یک هزارو هفتصد شغل جدید در بخش کشاورزی با پرداخت تسهیلات بانکی به دانش آموختگان این رشته

بنابر گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران در سالی که گذشت یک‌هزار و ۶۶۹ نفر که بیشترشان از تحصیل کردگان بخش کشاورزی بودند با حمایت دولت در قالب پرداخت تسیهلات بانکی در بخش‌های مختلف کشاورزی استان مشغول کار شدند.

در مجموع امسال برای تثبیت و حفظ اشتغال، افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد واحدهای جدید۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۳۷ هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی استان پرداخت شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا