گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سرما و یخبندان بهاره آفات را از باغ‌های مازندران دور کرد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران سرمای بهاره را برای باغ‌های دشت و جلگه به ویژه مرکبات، هلو و شلیل را مفید دانست و در عین حال گفت که البته یخبندان در ارتفاعات تا حدودی به شکوفه های گردو ، گلابی و گیلاس نیز خسارت جزیی زده است که جای نگرانی نیست.

هوای مازندران از روز جمعه گذشته به مدت سه روز رو به سردی رفت و دمای هوا در مناطق مختلف بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد نسبت به روزهای قبل خود کاهش یافت. برودت هوا همراه با بارش برف در برخی مناطق کوهستانی باعث یخبندان شبانه شد و در مناطق جلگه ای هم با کاهش محسوس دما و سرمای هوا همراه بود.

طبق اعلام هواشناسی مازندران برف بهاری در اغلب مناطق کوهستانی که دارای باغ های سیاه ریشه هستند از جمله بخش هایی از ارتفاعات کجور نوشهر، سیاه بیشه چالوس و لاریجان آمل را سفید پوش کرد. همچنین ارتفاعات سوادکوه، کیاسر، و هزار جریب در شرقی ترین مناطق استان نیز برف بهاری را تجربه کردند.

هادی ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فواید سرما و یخبندان را به مراتب بیشتر از مضرات آن برای باغ های استان دانست و توضیح داد: بررسی ها نشان می هد که خسارت های یخبندان برای باغ های کوهستانی زیاد نبوده است و از طرفی با توجه به این که هنوز فرصت شکوفه دهی برای باغ های کوهستانی استان وجود دارد، باغداران نگران نباشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دمای هوا پس از بارش برف کاهش زیادی نداشت، اما اگر دمای هوا تا ۶ درجه سانتی گراد زیر صفر می رسید، احتمال خسارت به درختان سیاه ریشه دارای شکوفه و میوه دوچندان می شود که خوشبختانه در سرمای بهاری اخیر چنین اتفاقی رخ نداده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: در پی سرمای اخیر نه تنها به باغ های میوه در حوزه های جلگه ای و ساحلی خسارت وارد نشده است، بلکه سبب شد تا آفات و بیماری ها به ویژه کنه ها و مگس میوه در شرایط نامناسب رشد قرار بگیرند.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ۱۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی را انواع باغات تشکیل می دهد که ۱۱۰هزار هکتار آن باغ مرکبات و مابقی باغات هسته دار نظیر سیب ، گلابی ، گردو، هلو ، شلیل و انار است.

طبق اظهارات کارشناسان معاونت زراعی جهاد کشاورزی مازندران سرما به گندم ، جو و گلزا که از گیاهان مقاوم در مقابل سرما محسوب می شوند نیز خسارتی نزده است و نگرانی از بابت خسارت ناشی سرما به کشت زراعی حتی در ارتفاعات مازندران نیز وجود ندارد.

سالانه حدود ۶۵هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم می رود که ۳۰ درصد آن در ارتفاعات کشت می شود.

افزایشی شدن دمای هوای مازندران

بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران هوای  امروز سه‏ شنبه و فردا چهارشنبه دهم و یازدهم  فروردین ماه در مناطق ساحلی و جلگه‌ای استان نیمه ابری گاهی با افزایش ابر، در غرب استان با احتمال بارش خفیف و پراکنده، در ارتفاعات استان صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما خواهد بود.
بنابر این گزارش آسمان استان مازندران روز پنج‏شنبه ۱۳ فروردین نیز صاف تا نیمه ابری پیش بینی شده است.

پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران نشان می دهد که وضعیت جوی برای روز جمعه ۱۳ فروردین که مصادف با روز طبعیت نیز است، صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما، در ارتفاعات با وزش باد گرم (گاهی شدید)  از اواخر وقت افزایش ابر خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا