گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

احتمال ریزش جدید ملخ ها به کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اولین هجوم ملخ ها در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ در آذرماه بود و فاز دوم حمله این آفت نیز در ۵ فروردین ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و تا الان در بیش از ۱۱۰۰ هکتار از عرصه های استان بوشهر، کنترل شیمیایی صورت گرفته و ۴۵ اکیپ ردیاب و ۱۵ اکیپ مبارزه نیز مشغول فعالیت هستند.

خسرو عمرانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حمله ملخ ها به چهار شهرستان استان بوشهر افزود: شهرستان های گناوه، دیلم، بوشهر و دشتستان به ترتیب، بیشترین حجم ریزش و مبارزه با ملخ را داشته اند و  عمده تلاش ما این است که در این مرحله عملیات کانون کوبی انجام دهیم تا از تخم ریزی و تشکیل پوره های این حشره و آفت مخرب جلوگیری شود.

وی پیش بینی کرد: اگر مبارزه در مناطق آلوده به ملخ به طور کامل انجام نشود پوره های این آفت ۱۰ الی ۱۵ روز دیگر ظاهر خواهند شد. در تمام نقاطی که ملخ ها ریزش داشته اند با جی پی اس (GPS) مشخص شده اند تا به محض رویت پوره ها بتوانیم عملیات مبارزه را شروع کنیم.

عمرانی یادآور شد: ناوگان سم پاشی، سموم و ادوات ما در آمادگی کامل است و هیچ گونه مشکلی نداریم. در بحث ردیابی و پایش، مهمترین انتظارمان از مردم این است که در صورت مشاهده ملخ ها با اطلاع رسانی سریع به ما کمک کنند تا بتوانیم به موقع با این حشره مقابله کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر می گوید: با توجه به هجوم دو مرحله ای ملخ ها به استان در ماه های آذر و فروردین و خشک بودن و سرسبزی کم پوشش گیاهی در اغلب نقاط استان، ریزش این آفت بیشتر به سمت دامنه های کوه ها بوده است ولی تا جایی که امکان داشته به نحو مطلوب مبارزه کرده ایم و خوشبختانه تا کنون هیچ گونه خسارتی به مزارع و باغات و مراتع وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه نحوه مبارزه نیز مانند سال گذشته بوده است، تصریح  کرد: ملخ هایی که وارد کشور می شوند بالغ هستند و تغدیه حداقلی دارند ولی نگرانی اصلی ما از خسارت این حشره برای تخم گذاری و تشکیل پوره های آنها است که خوشبختانه در آذر ماه با توجه به تجربه و امکاناتی که در مبارزه داشتیم پوره ای ظاهر نشد.

این مسئول یادآور شد: تا اواخر فروردین، احتمال ریزش ملخ های مهاجر جدید به کشور و استان بوشهر وجود دارد و ما همچنان در آماده باش کامل هستیم تا مبارزه حداکثری انجام دهیم چون اگر کوچکترین سهل انگاری در کانون کوبی رخ دهد باعث افزایش جمعیت ملخ ها در فاز بعدی خواهد شد.

خسرو عمرانی تاکید کرد: با توجه به موج گرمای پیش رو، ممکن است این آفت در دفعات بعدی به سمت مزارع، باغات و یا ارتفاعات استان که سرسبزتر هستند و هوای خنک تری دارند هجوم برده و یا پس از ورود، سریع جابه جا شود و به استان های همجوار مهاجرت کند که در بخش های مرزی با خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد بازدید مشترک داریم و هماهنگ هستیم تا در آن مناطق بهتر بتوانیم عملیات مبارزه را انجام دهیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا