گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خرید بذور علوفه با ارز نیمایی برای کشاورزان غیرممکن است

معاون وزیر کشاورزی با ارسال نامه‌ای به معاون بانک مرکزی گفت: خرید و جذب بذور علوفه‌ای به قیمت تمام شده با ارز نیمایی توسط کشاورزان غیر ممکن است و اجرای توسعه کشت علوفه در مناطق دیم که نقش به سزایی در کاهش میزان واردات علوفه دارد با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،گیلان پور معاون وزیر جهادکشاورزی با ارسال نامه‌ای به  پناهی معاون بانک مرکزی نوشت: خرید و جذب بذور علوفه‌ای به قیمت تمام شده با ارز نیمایی توسط کشاورزان عملا غیر ممکن است و اجرای توسعه کشت علوفه در مناطق دیم که نقش به سزایی در کاهش میزان واردات علوفه دارد با مشکل مواجه می‌شود. متن این نامه به شرح زیر است.

سلام علیکم
احتراماً به استحضار می‌رساند یکی از طرح‌های مهم و اساسی کشور بهبود تناوب زراعی و ارتقای بهره‌وری در دیم زارهای کشور با اهداف تولید علوفه، استفاده بهینه از آب سبز، بهبود تناوب زراعی و پایداری تولید و بالاخره بهبود معیشت ضعیف‌ترین بهره برداران کشاورزی است. پس از ۴ سال مطالعه و بررسی میدانی از جمله سازگاری ارقام و محصولات متفاوت در استان‌های دیم کار خوشبختانه نتایج بسیار مطلوب و مورد استقبال زارعین قرار گرفت. مهمترین رکن اجرای این طرح، توسعه کشت محصولات علوفه ای است کلید موفقیت آن تامین ارقام مناسب و بذر کافی برای زراعین در اقالیم سرد، معتدل و گرم کشور است.

علیهذا از سال گذشته به پیشنهاد این وزارتخانه برخی شرکت‌ها اقدام به واردات بذور محصولات علوفه ای عمدتاً جدید برای مناطق دیم نموده و علیرغم تهیه مقدمات امر در سال گذشته به واسطه مشکلات ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در بخش حمل و نقل و مسدود شدن مرزهای بین المللی، ورود محموله های بذر به کشور به سال ۱۳۹۹ موکول و مقارن با تغییر گروه کالایی بذر از گروه یک به ۲۱ شد.

با توجه به اینکه بذور مشروحه جدول پیوست با ارز ترجیحی وارد کشور شده و عمدتا جهت تولید بذر و استفاده در مناطق محروم برای اقشار ضعیف کشاورزان دیم کار برنامه ریزی شده است، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا کالاهای مشروحه ذیل از شمول دریافت مابه التفاوت ارز معاف شوند.

بدیهی است توزیع این بذور تحت نظارت کامل این وزارتخانه ( موضوع ۱۳۱۱۵/۷۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۷) با قیمت مصوب توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده صورت خواهد گرفت.

در پایان مجدداً تأکید می‌گردد خرید و جذب بذور مورد نظر به قیمت تمام شده با ارز نیمایی توسط کشاورزان عملا غیر ممکن است و اجرای توسعه کشت علوفه در مناطق دیم که نقش به سزایی در کاهش میزان واردات علوفه به کشور را دارد با مشکل مواجه خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا