گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش قابل توجه هزینه‌های پرورش مرغ تخم‌گذار

اردشیر سقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: ۱۸ واحد صنعتی پرورش مرغ تخم‌گذار در لرستان ساخته‌شده است که از این تعداد ۶ واحد به‌صورت قطعی تعطیل‌شده است و فعالیت تعدادی دیگر نیز درگرو مسائل اقتصادی است.

اردشیر سقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: ۱۸ واحد صنعتی پرورش مرغ تخم‌گذار در لرستان ساخته‌شده است که از این تعداد ۶ واحد به‌صورت قطعی تعطیل‌شده است و فعالیت تعدادی دیگر نیز درگرو مسائل اقتصادی است.
وی بابیان اینکه مجموع ظرفیت این مرغداری‌ها یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ است، افزود: درصورتی‌که تمام ۱۲ واحد مرغ تخم‌گذار در استان فعال باشند تنها ۳۰ درصد از نیاز مردم لرستان تأمین می‌شود .
مدیر عامل اتحادیه واحدهای صنعتی پرورش مرغ تخم‌گذار لرستان بیان کرد: برای اینکه یک جوجه به مرحله تخم‌گذاری برسد ۵ ماه زمان لازم است و این مرغ به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ هفته توانایی تولید تخم‌مرغ را دارد و پس‌ازاین مدت بایستی مرغ‌های تخم‌گذار جدید جایگزین شوند که این پروسه دو تا چهار ماه طول می‌کشد اما به دلایل مشکلات فعلی این صنعت در حال حاضر پنج واحد صنعتی مرغ تخم‌گذار استان بیش از این زمان تعطیل‌شده‌اند.
سقایی با اشاره به اینکه قیمت جوجه و مرغ تخم‌گذار در سال جاری بین دو تا سه برابر افزایش‌یافته است، تصریح کرد: قیمت جوجه تخم‌گذار از سه هزار به ۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت جوجه ۳ ‌ماهه که بیشتر مورد استفاده واحدهای صنعتی است از ۲۷ هزار تومان به حدود ۴۵ هزار تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: برای بازگشت به تولید یک واحد صنعتی پرورش مرغ تخم‌گذار ۹۰ هزارتایی سال گذشته چهار میلیارد تومان هزینه می‌شد که دولت نصف این مبلغ را از طریق تسهیلات در اختیار مرغداران قرار می‌داد اما این میزان در سال جاری به هشت میلیارد تومان رسیده و با فرض تأمین چهار میلیارد آن توسط دولت باز نیز مبلغی قابل‌توجه برای مرغداران است و همین موضوع باعث نوسانات فعلی قیمت تخم‌مرغ شده است.
مدیر عامل اتحادیه واحدهای صنعتی پرورش مرغ تخم‌گذار لرستان گفـت: یکی دیگر از عوامل گرانی تخم‌مرغ در لرستان و کشور این است که بر اساس قانون مرغ‌های تخم‌گذار  پس از ۹۰ هفته تخم‌گذاری بایستی به کشتارگاه بروند این در حالی است که مرغ‌ها به‌راحتی تا ۱۱۰ هفته نیز توانایی تولید را دارند و این قانون باعث ضرر مالی بزرگی به مرغداران شده است.
سقایی بابیان اینکه سال گذشته قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۸ هزار تومان بود، اظهار داشت: این قیمت در سال جاری به ۱۳ هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: در تمام دنیا تخم‌مرغ به‌صورت کیلویی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد اما متأسفانه در لرستان هنوز این فرهنگ باب نشده است و همین موضع باعث وارد شدن ضرر ۳۰ درصدی به مصرف‌کننده می‌شود.
سقایی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: در حال حاضر روند توزیع نهاده میان مرغداران خوب است و تمام نهاده مورد نیاز واحدهای صنعتی مرغ تخم‌گذار در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا