گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات چای استان‌های گیلان و مازندران

رئیس سازمان چای کشور از تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات چای استان های گیلان و مازندران خبر داد.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات چای استان های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: ایجاد «سامانه چایکار و کارخانجات» و همچنین صدور دفترچه الکترونیکی  چایکاران از سال آینده از دیگر فعالیت های انجام شده در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به میزان تولید برگ سبز چای در ابتدای دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: میزان تولید برگ سبز چای در سال ۹۲ حدود ۹۰ هزار تن بوده که در سال جاری به ۱۳۲ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه  قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای از سال ۹۲ تاکنون رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز نسبت به سال ۹۸؛ قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۲۷ درصد و برگ سبز چای درجه دو ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته جهانساز؛ خرید تضمینی برگ سبز چای از سال ۹۲  هر ساله حدود ۵ تا ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بررسی قیمت برگ سبز چای از سال ۹۲ تا سال جاری نشان می دهد که قیمت برگ سبز چای درجه یک ۲۸۳ درصد و برگ سبز چای درجه ۲ حدود ۴۰۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته جهانساز؛  میزان چای خشک تولیدی در سال ۹۲؛  ۲۰ هزار تن بوده که در سال جاری به حدود ۳۰ هزار تن رسیده و درآمد کشاورزان نیز در سال های اخیر ۶۳۷ درصد افزایش یافته است.

رشد ۱۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات به چایکاران در سال گذشته

جهانساز با اشاره به رشد ۱۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات به چایکاران در سال گذشته، یادآور شد: با پرداخت تسهیلات به چایکاران و کارخانجات از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای، تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک استان های گیلان و مازندران و احیاء دوباره باغات رها شده چای، درصدد ایجاد رونق دوباره این صنعت هستیم.

وی با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت تولید چای، گفت: این صندوق برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران و کارخانجات در سال ۹۲ با سرمایه اولیه ۸.۵ میلیارد تومان تشکیل شده است؛ در حال حاضر سرمایه فعلی این صندوق به ۸۷میلیارد تومان رسیده است.

جهانساز با تاکید بر اینکه  از سال ۹۲ تاکنون ۱۶۲ میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران و کارخانجات پرداخت شده است، یادآور شد: در سال جاری نیز ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی مجموع تسهیلات پرداختی از محل صندوق حمایت از توسعه چای از سال ۹۲ تاکنون را ۱۶۲میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان تسیهلات پرداختی در سال جاری به کارخانجات چای و چایکاران ۳۸ میلیارد تومان بوده است.

به گفته رئیس سازمان چای؛ این تسهیلات برای چایکاران ۴ ساله با نرخ سود ۴ درصد و برای کارخانجات ۴ ساله و با سود ۷ درصد پرداخت می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سطح سیستم های نوین آبیاری باغات چای از ۴۵۰هکتار در سال ۹۲ به یک هزار هکتار در سال جاری رسیده است، گفت:  اجرای «طرح اصلاح شیب در باغات چای»  نیز سبب کاهش هدر رفت آب و جلوگیری از فرسایش خاک شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تعداد کارخانجات فعال چای، گفت: در حال حاضر ۵۵ کارخانه دارای برند در استان های گیلان و مازندران فعال هستند.

جهانساز در پایان با اشاره به افزایش ضریب مکانیزیسون باغات چای، افزود: ضریب مکانیزاسیون باغات چای  از ۱۲ درصد در سال ۹۲ به ۲۸ درصد در سال جاری رسیده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا