گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بیش از ۲ برابر شد

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولید صنایع دستی توسط خانوارهای عشایری این استان در دولت تدبیر و امید بیش از ۲ برابر شد و اکنون پنج درصد درآمد این قشر تولیدکننده از این محل تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور افزود: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خانوارهای عشایری این استان سالانه چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع انواع صنایع دستی تولید می کردند که این رقم اکنون با رشدی ۵۷ درصدی به ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع رسیده است.

وی بر تنوع بخشی اشتغال خانوارهای عشایری این استان تاکید و بیان کرد: در این راستا خانوارهای عشایری باید حمایت شوند تا علاوه بر تولید گوشت، فعالیت اقتصادی دیگری نیز برای افزایش درآمد خانوار خود داشته باشند.

وی افزود: صنایع دستی عشایر استان انواع قالی کردی، قالیچه، سفره کردی، جاجیم، گلیم، خورجین، پلاس، لباس های محلی، دستکش، کلاه، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی به بازار عرضه می شود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

هم اینک ۱۶ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم ‌سفره‌کردی ثبت شده است.

هم اینک حدود چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا