گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آذربایجان غربی، قطب اول سیب درختی ایران

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی با تولید سالانه نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این استان نزدیک 30 درصد از مجموع سیب درختی کشور را تولید می کند که سهم عمده ای در تولید این محصول استراتژیک دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، رسول جلیلی در جلسه رویداد ملی بررسی چالشهاو راهکارها در ریزش میوه سیب درختی که به صورت ویدئو کنفرانس با سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، افزود: هم اکنون ۵۴ هزار هکتار سطح باغات سیب مثمر و شش هزار هکتار باغ نهال سیب در استان است که بخش زیادی از محصولات باغی استان را شامل می شود.

وی در خصوص مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی در حوزه سیب، عنوان کرد: از دهه ۶۰ در استان آذربایجان غربی به خصوص شهرستان ارومیه عمده محصول تولید شده انگور بود که به این خاطر به ارومیه شهر انگور نیز گفته می شد اما بعد از دهه ۶۰ به خصوص دردهه ۷۰ با برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی و علاقمندی باغداران به این بخش کشت و تولید سیب به تدریج جای محصول کم آب بر انگور را گرفت و باغات سیب در استان رونق گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با رشد باغات سیب، صنایع فرآوری و تبدیلی خوبی در این حوزه در استان احداث و فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: در حال حاضر ۱۴ واحد فرآوری و صنایع تبدیلی کنسانتره سیب در استان فعال است که سهم مهمی در اشتغال و ارز آوری برای استان و کشور به همراه دارند.

جلیلی با بیان اینکه بر اساس برخی آمارها ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می شوند، ادامه داد: در حوزه سیب موضوعی تحت عنوان ضایعات نداریم بلکه این ضایعات تحت عنوان سیب درجه ۳ در بازارها به خصوص در بخش کنسانتره عرضه می شود و در حوزه تولید سیب حتی یک سیب هم از چرخه تولید خارج نمی شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه سیب های تولیدی آذربایجان غربی و کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، اضافه کرد: باید در راستای ارزش افزوده بیشتر تلاش کنیم اختلاف معامله قیمت سیب درجه ۳ را افزایش دهیم چرا که همان هزینه و زحمتی که برای تولید سیب های درجه یک و درجه ۲ در کشور صرف می شود، در سیب درجه ۳ نیز صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصول سیب تولیدی استان سیب درجه ۳ است، گفت: در زمان حاضر متوسط عملکرد تولید ۲۰ تن در هر هکتار است برای افزایش رقابت پذیری در بازارهای جهانی این میزان باید افزایش یابد، هم اکنون کشور چین که رتبه اول تولید سیب در دنیا را دارد، این میزان ۵۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر نهادینه کردن کشاورزی هوشمند و استفاده از روشهای تحقیقی، ترویجی و آموزشی در این حوزه افزود: مبارزه دقیق با آفات و امراض سیب، مقاوم سازی گونه های کشت شده در استان با توجه به ریزش بالای سیب به دلیل بادهای مدیترانه ای بهاره که از شرق و غرب کشور وارد می شود ضروری است.

جلیلی با بیان اینکه کارها و اقدامات خوبی طی سالهای اخیر در این حوزه صورت گرفته است، عنوان کرد: باید با مقاوم سازی ارقام سیب های تولیدی در کشور برای کاهش خسارات و ضایعات در این بخش تلاش کنیم چرا که اقتصاد آذربایجان غربی به اقتصاد کشاورزی وابسته است و بخش کشاورزی درواقع موتور محرکه اقتصاد استان به شمار می رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سازمان آذربایجان غربی با بیان اینکه باید پژوهشگران و محققان بخش کشاورزی به صورت نظامند و برنامه ریزی شده وارد بخش کشاورزی شوند، افزود: به دلیل کاهش تعرفه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا سال گذشته توانستیم ۷۳۰ هزارتن سیب به خارج از کشور صادر کنیم که سهم آذربایجان غربی ۵۴۰ هزار تن بود.

وی یادآور شد: به دلیل ارزآوری خوب سیب سال گذشته، امسال تجار با انگیزه بیشتری به حوزه سورت و بسته بندی و نیاز روز بازارهای جهانی نسبت به سالهای گذشته وارد صادرات سیب شده اند که با روشهای آموزشی و ترویجی در این بخش می توانیم در کنار تجاری سازی نتیجه مطلوب تری به دست بیاوریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه ای آذربایجان غربی و رتبه اول استان در این بخش گفت: سال گذشته زنجیره سیب در استان شکل گرفته است که تمامی حوزه های تولید، حمل و نقل، صنایع تبدیلی، سردخانه، تجار همه در این زنجیره سهم قابل توجهی دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا