گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ورود اولین گله جوجه یک روزه تولید داخل مرغ آرین به بازار کشور پس از ۱۵ سال

نخستین محموله ۳۶ هزار قطعه ای جوجه یک روزه آمیخته لاین داخلی مرغ آرین روانه مرغداری های کشور شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با اجرای موفق «طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ» بالاخره پس از ۴۲۰ روز تلاش مستمر متخصصان شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد، بالاخره نخستین محموله ۳۶ هزار قطعه ای جوجه یک روزه آمیخته لاین داخلی مرغ آرین روانه مرغداری های کشور شد. این موفقیت آغازی بر فرایند تحقق خودکفایی، سلامت و امنیت غذایی کشور خواهد بود.

با اینکه لاین مرغ حلقه­ی آغازین زنجیره تولید در صنعت گوشت مرغ می­باشد، ورود سویه های خارجی و گرایش مردم به مصرف مرغ ها درشت جثه موجب شد تا سهم لاین مرغ آرین، به عنوان لاینی داخلی، از ۸۵ درصد دهه هشتاد به صفر درصد میل کند. افزایش اهمیت درونزایی اقتصاد و جهش تولید با تکیه بر زنجیره­های ارزشی به خصوص در بخش کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی به تدوین «طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ» انجامید که گام مهم این طرح احیای مرغ لاین آرین می­باشد.

به منظور احیای این لاین داخلی، مدیران شرکت مرغ مادر و دیزباد در مهرماه سال ۹۸ به همراه یک گروه کارشناسی، از مزرعه لاین مرغ آرین وزارت جهاد کشاورزی بازدید کردند که در نهایت جوجه اجداد این لاین به یکی از مزارع این شرکت منتقل شد. در خرداد ماه سال ۹۹ اولین فارم مرغ مادر آرین جوجه­ریزی شده و در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ شاهد تولید اولین محموله جوجه تجاری آمیخته آرین در کشور بودیم که پس از طی ۴۲۰ روز تلاش های مستمر متخصصان جوان صنعت طیور کشور روانه بازار شد.

با وجود اینکه گله پایه لاین آرین حدود سی سال پیش وارد کشور شده و در آغاز کار سهم گوشت تولیدی حاصل از مرغ­های این لاین بیش از ۸۵ درصد بود ولی طی پانزده به تدریج سهم این لاین به صفر نزدیک شد. با در نظر گرفتن اینکه کشوررهای دارنده لاین مرغ در دنیا کمتر از تعداد انگشتان دست است؛ می­توان به راحتی نتیجه گرفت که همین شرکت­های معدود در دنیا، بازار جهانی مرغ اجداد و در نتیجه زنجیره تولید طیور را کنترل می کنند.

حال با اجرای این طرح و بهره­گیری از امکانات موجود از جمله حدود ۲۰ فارم مرغ مادر برای پرورش جوجه­های حاصل از مرغ اجداد آرین تولید شده توسط شرکت دیزباد به تکثیر جوجه­های تجاری قابل عرضه به بازار پرداخته و هدف این اقدام افزایش سهم مرغ آرین در بازار کشور به منظور ایجاد پایداری در زنجیره تولید گوشت مرغ می­باشد.

ظرفیت­های آرین در کنار حمایت­های دولت پایداری تأمین گوشت مرغ را امکان پذیر می­سازد

بنا به گفته روح الله زحمتکش، مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد که امروز بیش از ۸۵ درصد جوجه اجداد مرغ آرین موجود در کشور را تولید کرده است: لاین آرین یک مرغ سایز (یا به عبارتی استاندارد) به شمار می­آید که بر اساس تعریف مرغی با وزن استانداردهای جهانی و بین ۱.۲ تا .۱۷ کیلوگرم است و درنتیجه مرغی سالم­تر و با کیفیت تر حساب می شود. دوره پرورشی کوتاه این مرغ در مزارع پرورشی نه تنها امکان جوجه ریزی به دفعات بیشتر در سال را فراهم می­کند، بلکه هزینه پایین­تری نیز به تولید کننده در پی خواهد داشت. زحمتکش ادامه داد: در واقع لاین آرین برای کشور مفهوم زیست اقتصادی است. ضریب تبدیل مناسب طی دوره رشد ۳۷-۴۰ روزه برای این لاین سرعت رشد مناسب لاین آرین را نشان می­دهد که این امور همراه با بسته های حمایتی دولت و تلاش­های شرکت دیزباد برای تولید تجاری این لاین باعث می­شود تا پایان سال جاری ۵۰ درصد جوجه ریزی اجداد آرین طبق برنامه طراحی شده عملیاتی به انجام برسد.

زحمتکش در ادامه وعده خودکفایی کامل مرغ اجداد مورد نیاز صنعت طیور کشور تا سال ۱۴۰۰را داد و افزود: سهم سازمان اقتصادی کوثر تا پایان سال، ۱۰۰ هزار قطعه جوجه اجداد آرین از ۱۲۶ هزار قطعه برنامه ریزی شده کشوری است. طبق برنامه عملی تدوین شده، تا پایان سال ۹۹ یک فارم GGP دیگر نیز توسط شرکت مرغ ماد رو اجداد دیزباد راه اندازی خواهد شد و تا سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود مجموع فارم های دارنده این مرغ اجداد، ۵۰۰ هزار قطعه جوجه اجداد آرین تولید کنند که این رقم بسیار بالاتر از نیاز کشور می باشد و خودکفایی در این صنعت را به دنبال دارد.

بسته های حمایتی ویژه وزارت جهاد کشاورزی، برای پرورش دهندگان مرغ آرین

دکتر روح الله زحمتکش پیرامون ابلاغیه مرداد ماه وزیر جهاد کشاورزی با موضوع بسته های حیایت و تشویقی برای پرور دهندگان مرغ لاین آرین افزود: بسته حمایتی – تشویقی بسیار خوبی برای تولیدکنندگان مرغ سویه آرین از سوی وزارت جهادکشاورزی ابلاغ گردیده که به طور خاص، اختیار اجرای این مشوق ها نیز به شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد داده شده است.  برای مثال تأمین نهاده (ذرت و کنجاله سویا) دولتی و به صورت حداقل دوماهه و همچنین دارو و واکسن با نرخ مصوب، ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی ۶ درصد به تولیدکنندگان مرغ مادری آرین، به ازای هر قطعه جوجه مادری ۲ میلیون ریالبا بازپرداخت ۱۲ ماهه و برای جوجه گوشتی آرین به ازای هر قطعه جوجه گوشتی ۲۰۰ هزار ریال با بازپرداخت ۶ ماهه، بخشودگی ۵۰ درصد بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار، مجوز ویژه صادرات برای مرغ آرین و چندین برنامه تشویقی دیگر از عناوین بسته ترویجی توسعه لاین مرغ آرین است.

در مجموع می­توان چنین نتیجه گرفت که احیای لاین آرین در پی اجرای «طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ» می­تواند با اجرای دقیق و برنامه ریزی شده پایداری در تأمین گوشت مرغ سالم را منجر گردد. سلامت و امنیت غذای شاید مهم­ترین جنبه حضور مرغ آرین در بازار کشور باشد، اما جنبه­های دیگری همچون جهش تولید و رونق کسب و کار نیز اهمیت به سزایی خواهند داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا