گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

معیارهای دانش‌بنیان شدن محصولات کشاورزی چیست؟

مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری با توجه به اهمیت بالای حوزه کشاورزی، دامپروری، غذایی و صنایع وابسته معیارهای تفصیلی برای پذیرش محصولات دانش‌بنیان این حوزه تدوین کرده است.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‌در حال حاضر هر روز از حوزه‌های مختلفی محصولات و خدمات برای کسب عنوان دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عرضه می‌شوند. مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دو شرط سطح فناوری و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه، را برای پذیرش این محصولات ارائه داده است.

با توجه به تفاوت‌های فنی بسیار گسترده رشته‌های مختلف، این مرکز از خبرگان هر رشته دعوت کرده است تا معیارهای پذیرش یک محصول به عنوان محصول دانش‌بنیان را تدوین کنند. در این بین، یک کارگروه ویژه که از خبرگان و اساتید حوزه کشاورزی، دامپروری، غذایی و صنایع وابسته تشکیل شده است و معیارهای تفصیلی این رشته را تدوین کردند.

انتشار این معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود تا مدیران شرکت‌های فناور و فعالان دانش‌بنیان با اطلاع از این معیارها تحقیقات خود را برای بومی‌سازی محصولات مختلف به شکل هدفمندتری دنبال کنند.

اگرچه وجود تمامی این معیارها برای تایید محصولات ضروری نیست، ولی محصولاتی که واجد تعداد بیشتری از این معیارها باشند، به احتمال بیشتری به عنوان محصول دانش‌بنیان تایید می‌شوند، برای مثال در زمینه بذر، تراریخت و کشت بافت و اصلاح نژاد دامی، «انجام فرایند به نژادی و رسیدن به رقم معرفی شده با اثبات ویژگی عملکردی»، یکی از معیارهای تعیین شده برای شناخت محصول به عنوان محصول دانش‌بنیان است.

وجود دفاتر تحقیق و توسعه، محاسبات، شبیه‌سازی‌ها و مدل سازی صورت گرفته، پایان نامه ها و پروپوزال های تحقیقاتی، قراردادهای انتقال فناوری و قراردادهای احراز کننده نحوه‌ اکتساب و دانش فنی نیز از دیگر معیارهای تعیین شده است که نشان می‌دهد این محصول بر اساس تحقیق و توسعه طراحی شده است.

همچنین انجام فرایند به نژادی و رسیدن به رقم معرفی شده با اثبات ویژگی عملکردی – انجام فرایندهای ویژه به زراعی از قبیل بهینه سازی ها در خصوص دور آبیاری و افزایش بهره وری تولید – فراوری و تیمار بذور – رسیدن به پروتکل کشت بافت گیاه) با توجه به نوع گیاه ( – تحقیق و توسعه در خصوص محل جدا سازی ریزنمونه برای کشت بافت از دیگر معیارهای تفصیلی برای ارزیابی شرط سطح فناوری در زمینه بذر، تراریخت و کشت بافت، اصلاح نژاد دامی است.

تولید گیاه عاری از ویروس، تولید گیاه بدون ایجاد تفرق صفات – تولید گیاهان تراریخت تولید کننده پروتئین های نوترکیب و متابولیت های ثانویه یا مقاوم به علف کش ها و آفات بیماری زا یا با هدف تولید محصول بیشتر – ایجاد هسته های ژنتیکی و اصالح نژادی خالص – تولید مواد ژنی از دام های خالص) اسپرم ( – تعداد نسل های اصلاح نژاد شده و جمعیت پایه استفاده شده برای اصلاح نژاد  سایر معیارهای تفصیلی برای ارزیابی شرط سطح فناوری در زمینه بذر، تراریخت و کشت بافت، اصلاح نژاد دامی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا