گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«معجزه آبخیزداری»| سود ۲۵ برابری آبخیزداری شهری در برابر هزینه های آن

طبق بررسی های انجام شده، سود حاصل از آبخیزداری شهری در جمهوری چک برای مقابله با سیل و آبگرفتگی شهری، ۲۵ برابر هزینه آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ بررسی ها نشان می دهد آبخیزداری شهری، تأثیر بسیار زیادی در کاهش سیل و آبگرفتگی در شهرها دارد. یکی از تجربه های موفق آبخیزداری شهری، جمهوری چک است.

طبق بررسی ها، سیل سال ۲۰۰۲ شهر پیلسون در جمهوری چک ۱۱ درصد شهر را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۲۱ و نیم میلیون یورو خسارت به جا گذاشت. در سال ۲۰۰۸ تصمیم به اجرای آبخیزداری شهری و انجام اقدامات بر پایه طبیعت کوچک مقیاس به جای سازه های بزرگ گرفته شد.

در این راستا مسئولان شهری ۴۴ قطعه را برای اجرای اقدامات مشخص نمودند که ۲۳ قطعه تحت مالکیت خصوصی و ۲۱ قطعه مالکیت دولت بود. به دلیل مشکلات مربوط به تملک اراضی، پروژه در طی سه فاز اجرا شد و در فاز اول چهار حوضچه نگهداشت و پارک حاشیه آن در اراضی تحت مالکیت دولت اجرا شد. مخازن با ظرفیت ۸۰۰۰ متر مکعب، بدون کانال زهکشی یا تغذیه احداث شدند و این مخازن فقط توسط باران یا آب زیرزمینی به طور طبیعی پر می شدند و با این شیوه و تکنیک جلوی سیل و آبگرفتگی شهر گرفته شد.

این تجربه موفق آبخیزداری شهری در جمهوری چک، علاوه بر کنترل سیلاب شهری، اهداف دیگری مثل آموزش توسط تابلوهای آموزشی، انجام شنا در حوضچه ها، پیاده روی، ورزش و غیره نیز داشت.

بر اساس محاسبه صورت گرفته، سود حاصل از اقدامات آبخیزداری شهری در فاز اول اجرا ۲۵ برابر هزینه به دست آمد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا