گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا در تولید دانه ‎های روغنی خودکفا نمی شویم؟

تا زمانی که به واردات دانه های روغنی ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهند اما به نهاده های تولید این محصول ارز نیمایی با چند برابر اختلاف اختصاص یابد، در تولید دانه های روغنی خود کفا نمی شویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به موضوع کمبود تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل کشور ورود کردند و خواهان افزایش تولید این محصولات در کشور شدند.

بعد از این ماجرا وزیر جهاد کشاورزی نیز بزرگترین مشکل بخش کشاورزی کشور را همین دو بخش اعلام و برنامه های خود را در این زمینه اعلام کرد.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی هم در این ارتباط گفت: با نوسانات شدید در بازار ارز و اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی، هزینه تولید نهاده‌ها در داخل بیشتر از هزینه واردات شد و تولید کاهش یافت.

مهاجر گفت: در حال حاضر ۱۶ درصد نیاز کشور به نهاده‌های دام و طیور در داخل تولید می‌شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی افزود: اینکه بگوییم بازار نهاده‌ها مافیا دارد و چند نفر را دستگیر کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند و کسان دیگری جای آن‌ها را می‌گیرند، سیستم تامین نهاده‌های ما اشکال دارد و باید اصلاح شود.

به گزارش تسنیم، به نظر می رسد، تا زمانی که به واردات دانه های روغنی ارز ۴۲۰۰ تومانی دهند اما به نهاده های تولید این محصول ارز نیمایی با چند برابر اختلاف اختصاص یابد در تولید دانه های روغنی خودکفا نمی شویم و حرف زدن از خودکفایی شبیه یه یک شوخی است.

در بخش دانه های روغنی تنها ۱۶ درصد خود کفا هستیم که با توجه به برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ به وردات نهاده های تولید قیمت تمام شده تولید داخلی بیشتر از قبل شده و میزان تولید نیز کاهش یافته است.

در این شرایط مسلم است که محصولی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده با محصولی که برای تولید آن در داخل کشور، ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید آن برداشته شده قابل رقابت نیست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا