گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل گفت: با اجرای این طرح در سال ۹۹ نیوکاسل کاملا در کشور کنترل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رفیعی پور در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در رابطه با کنترل بیماری تب کریمه کنگو در کشور اظهارداشت: اگر در این زمینه آموزش و فرهنگسازی انجام گیرد، بیماری تا حد زیادی کنترل می شود. به عنوان مثال اگر مردم از مواجهه با کنه پرهیز کنند، استفاده از گوشت گرم و جگر نیم پز یا نپخته را حذف کنند، ما می توانیم بیماری را در نقطه کنترل نگه داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر بیماری کاملا تحت کنترل بوده است، افزود: در این سالها آمار تلفات بین ۵ تا ۷ نفر و تعداد مبتلایان در هر سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بوده است.

رفیعی پور ادامه داد: در سال جاری نیز ۵۴ نفر به این بیماری مبتلا شده اند و ۵ نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

آغاز واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل از ابتدای شهریور در کشور آغاز شده است، گفت: حدود ۴۵ قطعه طیور بومی در کشور داریم که این طیور در هر چهار ماه با استفاده از نزدیک به ۴۵ میلیون دوز واکسن علیه نیوکاسل واکسیناسیون می شوند.

رفیعی پور ادامه داد: این واکسیناسیون هر چهار ماه یک بار (سه مرحله در سال) تکرار می شود.

وی اضافه کرد: بنابراین می توانیم بگوییم با این اقدام در سال ۹۹ بیماری نیوکاسل در کشور کاملا کنترل می شود.

رفیعی پور درباره اینکه آیا منظور شما از کنترل، ریشه کنی است؟ گفت: ویروس هیچ گاه ریشه کن نمی شود و همواره وجود دارد اما بیماری در حد استاندارد شیوع می یابد و تعداد تلفات نیز سه تا ۵ درصد بیشتر نیست.

وی تصریح کرد: نیوکاسل یک بیماری مدیریتی است که اگر به موقع واکسیناسیون انجام شود و مدیریت لازم صورت بگیرد، هیچ گاه تلفات ناشی از این بیماری بیشتر از ۵ درصد نخواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه این سازمان برای صادرات دام و گوشت مجوز صادر کرده است، گفت: دو سال است که مجوزی در این زمینه نداشته ایم و آن چه که صادر شده، دام مولد سنگین بوده، چرا که ایران در زمینه تولید دام پیشرفت داشته و دام های مولد صادر می کند.

رفیعی پور درباره بیماری مشمشه نیز با اشاره به اینکه این بیماری استراتژیک نیست، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر با کاهش کانون های آلوده در این زمینه مواجه بوده ایم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرنگار مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا