گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مشتری خارجی مرکبات مازندران را با ارز سرباغ خرید می‌کند

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت که مشیریان خارجی بر خلاف ادعاهای مطرح شده مرکبات استان را به صورت ارزی سرباغ خرید می‌کنند و بیشتر معاملاتشان هم از طریق سورتینگ‌داران است.

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها اخیرا با انتقاد از وضعیت بازار مرکبات استان ، گفته بود که دلال خارجی بر سر باغ مرکبات مازندران حاضر می شود و میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کند و بیشترین سود را می‌برد.

سیدعلی آقامیری با طرح این پرسش که چرا باید دلال خارجی بتواند به صورت مستقیم با باغ‌دار معامله به ریال معامله کند؟ ، افزود : این یک زیان بزرگ به کشور وارد می کند چرا که به دلیل اختلاف قیمت ریال با ارزهای خارجی ، مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود ، محصول خارج می شود.

وی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دستگاه های دخیل خواسته بود تا به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند دلال خارجی به صورت مستقیم و با ریال جنس خریداری کند و خواستار تشکیل بازاری شده بود تا کشاورزان محصولات خود را در آن بازار به فروش برسانند و دلال خارجی در آن بازار با ارز خارجی محصولات را بخرد.

هادی ایزدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اگرچه محتمل است که فرد خارجی نیز سر باغ های مرکبات حضور بیابد ، اما برای صادرات مرکبات حتما محصول باید در واحد سورتینگ ، بسته بندی و در کانتینرهای مخصوص بارگیری شود که این فرایند فقط از طریق سورتنیگ داران انجام می شود.

وی توضیح داد : همه نسبت به مشکلات نقل و انتقال ارز اطلاع داریم و در معامله مرکبات مازندران خارجی ها با ارز وارد کشور می شوند و از طریق واسطه با سورتینگ داران قرار داد منعقد می کنند، حالا ممکن است برخی از خارجی ها از طریق واسطه ها مستقیم با باغداران وارد معانله شوند که این روند نیز صد درصد به نفع باغداران است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت : گزارش هایی از چند باغدار در شهرستان های بابل ، قائمشهر و نکاء که بیشترین وسعت باغ مرکبات استان را در اختیار دارند ، نشان می دهد که برخی از خریداران باغ به صورت یکجا نمایندگانی از کشورهای روسیه و عراق هستند که پرتقال های مناسب برای صادرات را با قیمت بسیار مناسب می خرند و این به نفع باغداران است.

وی با بیان این که وضعیت مرکبات مازندران امسال بسیار مطلوب و بدون آفت است ، افزود : متوسط قیمت هر کیلو گرم پرتقال سر درخت اکنون ۶ هزار تومان است بدون این که باغدار در چیدن  ، بسته بندی و یا حمل و نقل هزینه ای را متقبل شود و طبیعی است که این مبلغ برای باغدار رضایتبخش است.

ایزدی همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه ها و امکانات نگهداری محصولات کشاورزی در مازندران ، گفت : علاوه بر این پایانه صادراتی ۱۰۰ هزار تنی جویبار نیز راه اندازی شده است و به همین دلیل هم امسال بر خلاف سال های گذشته باغداران عجله ای برای فروش محصولشان ندارند و خودشان محصول را برداشت کرده و با ذخیره سازی که انجام می دهند محصول را  بر اساس عرضه و تقاضا وارد بازار می کنند.

وی افزود : خوشبختانه باغداران مرکبات مازندران امسال نگرانی بابت مدیریت باغ ندارند و انبار داری میوه ها را نیز به درستی انجام می دهند و به عبارتی می توان به جرات گفت که امسال نبض بازار در اختیار باغداران قرار دارد و حضور خریداران خارجی از عراق و روسیه نیز نه تنها جای نگرانی ندارد ، بلکه هم ارز  وارد کشور می کند و هم این که کف قیمت سر باغ ها نیز افزایش یافته است.

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با  ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شدو اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.

پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا