گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دولت با این گرانی‌ها می‌خواهد خرده‌کشاورزها را از میدان به در کند

‌عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از سیاست های دولت در بخش کشاورزی گفت: این سیاست ها منجر به تهدید امنیت غذایی کشور می‌شود.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله کودها و سموم شیمیایی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با اقداماتی از جمله ارائه کشاورز کارت به کشاورزان سعی می‌کند تبعات سیاست‌های نادرست تیم اقتصادی دولت را تا حدودی کاهش دهد که متأسفانه در این زمینه چندان موفق نبوده است. چرا که کشاورزان استقبال گسترده‌ای از این طرح‌ها نداشتند.

وی اضافه کرد: متأسفانه تیم اقتصادی دولت، کشاورزی را در تنگنا قرار می‌دهد تا کسری بودجه را در سایر بخش‌ها جبران کند و در طول ۴ دهه بعد از انقلاب این حجم کم لطفی و بی مهری به بخش کشاورزی بی سابقه بوده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه افزایش شدید نرخ کودها و سموم کشاورزی باعث شد که کشاورزان این محصولات را از برنامه کشت خود حذف کنند گفت: متأسفانه با عدم استقبال کشاورزان از خرید کودهای فسفاته و پتاسه مواجه هستیم و در حال حاضر انبارها مملو از این محصولات است. چرا که بدلیل گرانی، کشاورزان قادر به خرید و استفاده از آنها نیستند.

اسدی تصریح کرد: بدون استفاده از این کودها در کشت محصولات استراتژیک، کاهش بهره وری و تولید این محصولات امری محتمل است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات تیم اقتصادی دولت کاملاً آگاهانه و برای هدایت بخش کشاورزی به سوی سیستمی مدرن است، گفت: درواقع دولت نمی‌خواهد از مسیری درست راندمان بخش کشاورزی بالا ببرد و اقدام به مدرن سازی این بخش نماید. بلکه ظاهراً اعتقاد دولتمردان این گونه است که کشاورزی آنقدر گران شود تا خرده کشاورزها و کسانی که توانایی حضور در این عرصه را ندارند از این شغل خارج شده و اراضی خود را به سرمایه گذاران واگذار کنند تا سرمایه گذاران بدون نیاز به اخذ یارانه از دولت اقدام به مدرن سازی کشاورزی و افزایش بهره وری کنند.

این فعال بخش خصوصی افزود: این طرح در ظاهر طرحی بسیار خوب و مطلوب است اما نکته بسیار مهم این است که حذف طبقه روستایی از جامعه کشاورزی منجر به مهاجرت از روستاها و افزایش حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ می‌شود که این تهدیدی بسیار جدی برای جامعه ما است و می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

اسدی با اشاره به اینکه دولتمردان تذکرها و هشدارهای بخش خصوصی را نشنیده گرفته‌اند، ادامه داد: ما از دولتمردان کاملاً ناامید شده‌ایم و از دلسوزان نظام می‌خواهیم که مراقب سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی که می‌تواند منجر به از دست رفتن خودکفایی محصولات استراتژیک و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور شود، باشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا