گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۸ در ژاپن مشاهده شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گزارشی از رخداد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۸ در یک فارم مرغ گوشتی در ژاپن و اقدامات انجام شده و هشدارهای لازم در این خصوص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌صفر ماکنعلی در این خصوص اعلام کرد: در مورخ ۴ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۱۴ آبان ماه سال جاری، اداره محلی دامپزشکی واقع در استان کاگاوا واقع در کشور ژاپن از یک فارم مرغ گوشتی خانگی گزارشی در مورد افزایش تعداد پرندگان تلف شده دریافت کرد.

وی با بیان اینکه نمونه‌های استاندارد اخذ و به آزمایشگاه اداره دامپزشکی محلی (مرکز خدمات بهداشتی دام Seibu؛ LHSC) ارسال شدند و نمونه‌های جمع‌آوری شده از پرندگان مرده از نظر کیت‌های جذب آنتی ژن از نظر ویروس آنفلوانزا A مثبت بود‏، گفت: این اداره محلی دامپزشکی در ۵ نوامبرLHSC آزمایش‌های RT-PCR و RRT-PCR را انجام داد و تأیید کرد که نوع H۵ است.

ماکنعلی با بیان اینکه در ۶ نوامبر (۱۶ آبان ماه)، انستیتوی ملی بهداشت حیوانات (NIAH) آزمایش‌های تکمیلی را انجام و تأیید کرد که عامل آن ویروس H۵N۸ است و از نوع آنفلوانرای فوق حاد پرندگان است، تاکید کرد: معدوم‌سازی همه پرندگان حساس در فارم آلوده در حال اجراست و محدودیت‌های جابجایی و حمل و نقل به ترتیب در شعاع ۳ کیلومتری و ۳-۱۰ کیلومتری مزرعه فارم آلوده برای مزارع اعمال می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مقامات محلی در غرب ژاپن پس از تأیید شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار پس از نزدیک به ۳ سال در این کشور، روز پنجشنبه اقدام به کشتار حدود ۳۳۰ هزار قطعه مرغ کردند، گفت: دولت محلی استان کاگاوا به مزارع مرغداری در شعاع ۳ کیلومتری محل آلوده در میتوویو دستور داد که مرغ و تخم مرغ را جابجا نکنند و در حال بررسی همه جانبه برای مشخص کردن منشأ آلودگی و این نکته هستند که آیا آلودگی در مکان‌های دیگر رخ داده است یا خیر؟

به گفته وی، انتقال پرندگان و تخم مرغ از مزارع در شعاع ۱۰ کیلومتری خارج از منطقه ممنوع شده و در فارم آلوده در روز چهارشنبه در مجموع طی یک دوره چهار روزه تعداد ۳۸۰۰ مرغ تلف شده‌اند.

ماکنعلی با بیان اینکه این اقدامات حدود ۴.۶۲ میلیون قطعه مرغ را در ۱۱۵ مزارع در شعاع ۱۰ کیلومتری پوشش می‌دهد، تصریح کرد: البته طبق گفته دولت استانی تا صبح روز پنجشنبه گزارشی از تلفات دسته جمعی طیور در این منطقه گزارش نشده است، اما نیروی زمینی ارتش به درخواست دولت محلی به این عملیات پیوسته‌اند. وزارت محیط زیست هشدار سراسری خود را برای پرندگان وحشی به بالاترین سطح در سه سطح افزایش داد. این هشدار هفته گذشته به دنبال شیوع آنفلوآنزای مرغی در کره جنوبی به سطح دو افزایش یافت.

وی این گونه نتیجه‌گیری کرد: احتمال درگیری مزارع مرغ گوشتی حدود ۱ به ۶۵ نسبت به مزارع مرغ تخم‌گذار است و از آنجا که این ویروس امکان درگیری فارم‌های مرغ گوشتی را دارد؛ لذا ضروری است سیستم رصد و پایش غیرفعال در مرغداری‌های گوشتی به دقت مد نظر قرار گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا