گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانه

تجهیزات گلخانه ای

امروزه داشتن تجهیزات گلخانه ای مدرن و کاربردی و واردات به روز و جدید آن از جمله نیازهای مهم برای یک گلخانه است. هرچه از فناوری های پیشرفته برای تجهیز کردن یک گلخانه استفاده شود کیفیت بالاتر می رود.

امروزه داشتن تجهیزات گلخانه ای مدرن و کاربردی و واردات به روز و جدید آن از جمله نیازهای مهم برای یک گلخانه است. هرچه از فناوری های پیشرفته برای تجهیز کردن یک گلخانه استفاده شود کیفیت بالاتر می رود.

گل ها در مناطقی که هوای گرم دارند در مناطق آزاد کشت می شوند گیاهان ولی در مناطق سردسیر به علت محدودیت فصلی مشکل می شود. بنابراین محیط های قابل کنترل مثل گلخانه ها و لوازم و تاسیسات گلخانه ای اهمیت پیدا می کند. امروزه توسط محیط های مسقف مانند در مناطق سردسیر و غیرگرمسیری مقادیر زیادی از گیاهان و محصولات گیاهی تولید می شود.

لازمه ی رشد صحیح گیاهان گلخانه ای فراهم آوردن شرایط مطلوب از نظر دما، نور، رطوبت، هوا، خاک و … است و کمبود یکی از آن ها سبب وقفه در رشد می شود.

در گلخانه ها احتیاج به تجهیزات گلخانه ای مناسب برای مقابله با عوامل نامساعد دارند تا بتوانند به درستی نمو پیدا کنند در هر صورت استفاده از تجهیزات و لوازم گلخانه ای باعث می شود مکان مناسبی برای پرورش گیاهان گلخانه ای فراهم شود 

اطلاعات موجود نشان می دهد صنعت گلخانه در حدود سال ۱۶۰۰ میلادی در کشور هلند به وجو آمد و زمینه ی تولید گل های بهاره در زمستان و میوه های غیر فصلی را فراهم کرد. در فراهم آوردنتجهیزات گلخانه ای هیدروپونیک نیز هم باید تجهیزات گرمایشی و هم سرمایشی را در نظر گرفت.

هر کدام از این تاسیسات لوازم مربوط به خود را دارند که کلیه کنترل های لازم را برای ایجاد شرایط مطلوب جهت رشد و نمو مناسب گیاهان گلخانه ای انجام می دهند.

 از تجهیزات گرمایشی می توان سیستم های آب گرم، سیستم های گرمایشی زیرزمینی و سرویس و نگهداری سیستم های گرمایشی را نام برد و از تاسیسات سرمایشی می توان سایه دادن، اندود کردن شیشه گلخانه ها، سیستم های تبخیری، سیستم های مه پاش، کولرهای آبی و گازی، سرویس و نگه داری دستگاه های مه ساز و … اشاره کرد که هر کدام از این مجموعه، زیر مجموعه لوازم و ابزار خود را دارند.

در تجهیزات گلخانه ای، سیستم تهویه ی گلخانه ها نقش اساسی دارند. وظيفه ی اين سيستم ها کاهش حرارت، تغيير رطوبت نسبی و رساندن هوای تازه به گلخانه است.

تقسيم بندي بر اساس نوع توليد

 گلخانه هاي توليدي سبزي و صيفي شامل محصولاتي نظير خيار, گوجه فرنگي, توت فرنگي, فلفل, بادمجان, طالبي, سبزيجات برگي (ريحان- شاهي و…) مي‌باشد.

گلخانه‌هاي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع گل‌هاي شاخه بريده(رُز- ژربرا – گلايول – داودي) وگل‌هاي آپارتماني مي‌باشد.

انواع تجهیزات گلخانه ای:

  • سازه و پوشش گلخانه
  • انواع بستر کشت گلخانه
  • تهویه و رطوبت هوای گلخانه
  • سرمایش و گرمایش گلخانه
  • نور در گلخانه
  • سیستم آبیاری در گلخانه
  • دماسنج
  • رطوبت سنج

 سازه و پوشش گلخانه

 در رابطه با انواع سازه هایی که می توان برای ساخت گلخانه بکار برد و همچنین انواع پوشش های گلخانه ای در مقالات پیشین به دفعات توضیح داده شده است و مزایا و معایب هر یک نیز بررسی و مورد مقایسه قرار گرفته، که با مراجعه به آنها می توانید نیاز خود را مرتفع سازید.

بستر کشت

انواعی از بستر کشت برای رفع نیاز گلخانه داران وجو دارد از جمله پرلیت، کوکوپیت، پالم پیت و . . . که هر گلخانه بسته به نوع کشت و کارشناس خود از ترکیب با درصد مشخص استفاده خواهد کرد.

تهویه

انواع سیستم های تعبیه شده برای تهویه هوا در گلخانه ها از جمله انواع فن سیرکوله، پنجره سقفی و . . . بعنوان تجهیزات گلخانه ای استفاده می شود که تاثیر بسزایی در حفظ کیفیت و رشد مناسب گیاهان خواهد داشت.

سیستم سرمایش و گرمایش

علاوه بر سیستم های تعبیه شده برای تهویه هوا در گلخانه ها از جمله انواع فن و پنجره سقفی و . . .  سیستم های مه ساز و رطوبت پاش هم وجود دارند که برای تامین رطوبت هوای گلخانه به همراه محلول پاشی کود و سم کاربری بالایی دارند.

نور مورد نیاز

 میزان نور دریافتی گیاه ارتباط مستقیمی با انتخاب نوع پوشش گلخانه دارد. نوع پوشش گلخانه بسته به شرایط منطقه از نظر آب و هوایی و تابش نور در طول سال و . . . انتخاب می شود. البته امروزه در مناطق با تابش نوری پایین، برای تولید در گلخانه از نور مصنوعی هم استفاده شده و این تکنولوژی بسیار در حال گسترش است.

سیستم آبیاری در گلخانه

در گلخانه ها افزون بر آبیاری دستی و سیستم مه افشانی که پیش از این شرح داده شده و به ویژه برای ریشه دار کردن قلمه ها در گلخانه های گیاه افزایی به کار می رود، از آبیاری قطره ای نیز استفاده زیادی می شود. به طور معمول، در گلخانه ها آبیاری قطره ای بدین ترتیب انجام می شود که یک مخزن آب بوسیله ی لوله هایی که به گلدان ها متصل است به تدریج از آب پر شده و آب را به داخل لوله های آبیاری می فرستد.

میزان وارد شدن آب به مخزن بر اساس نیاز گیاه تنظیم می شود. در نوع دیگری از آبیاری خودکار، گلدان های گلخانه آب مورد نیاز خود را از ماسه یا حصیرهای مرطوب جذب می کنند. روش کار چنین است که گلدان ها را روی لایه ای از ماسه یا حصیر مرطوب به قطر ۱۰ سانتیمتر، قرار داده می شود.

فتیله ای که یک سر آن در یک مخزن آب قرار دارد و سر دیگر آن در ۵ سانتیمتری زیر لایه ماسه می باشد، ماسه را پیوسته مرطوب نگه می دارد و گلدان ها، آب مورد نیاز خود را از این لایه جذب می کنند.

دماسنج

از دیگر تجهیزات گلخانه ای دماسنج می باشد که دمای گلخانه با انواع گوناگون دماسنج ها اندازه گیری می شود. قرار دادن یک دماسنج در گلخانه برای اندازه گیری دما کافی نیست و باید از دو یا چند دماسنج استفاده کرد. از سوی دیگر، چون دما در ارتفاع های مختلف گلخانه متفاوت است، دماسنج باید در سطح گیاه قرار گیرد تا دمای واقعی محیط اطراف گیاه را نشان دهند

رطوبت سنج

از اين وسيله برای اندازه‌گيری رطوبت، با مقدار بخار آب موجود در هوا استفاده می‌کنندرطوبت سنج‌ها به اشکال مختلف وجود دارند. اين دستگاه دارای دو دماسنج است که در کنار هم قرار دارند. گاهی سايکرومتر را دماسنج تر و خشک نيز می‌نامند زيرا در انتهای دماسنج تر ظرفی پر از آب مقطر وجود دارد که به وسيله يک پارچه نازک پنبه‌ای مخصوص به مخزن آن متصل است. دماسنج‌ها را بايد در هوای آزاد و دور از تابش مستقيم نور خورشيد قرار داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از فروش تجهیزات گلخانه ای را در روستیران مشاهده نمائید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد توری سایبان گلخانه
دسته بندی گلخانه ها بر چه اساسی است؟
در آمد زایی با گلخانه صیفی جات

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا