گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرونا مقابله با آفات محصولات کشاورزی مازندران را سخت کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظها این که رصد و پایش مقولات زیست محیطی و کشاورزی در پیشگیری و مقابله با آفات و بیماری‌ها از مهم‌ترین ماموریت‌های پدافند غیرعامل در این خطه شمال کشور است ،گفت : در شرایط کرونایی ماموریت‌های دستگاه‌های عضو قرارگاه زیستی در مقابله با آفات محصولات کشاورزی دوچندان و سخت‌تر شده است.

عزیز الله شهیدی فر روز دوشنبه همزمان با آغاز هفته پدافند غیر عامل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اهمیت برگزاری منظم و اجرای مصوبات قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل استان با حضور مدیران دامپزشکی ، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفط نباتات ، پشتیبانی امور دام و رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان اشاره کرد و توضیح داد: این کار گروه در هشت ماهه اخیر همزمان با شروع ویروس کرونا ضمن رصد و پایش دائم مقولات زیست محیطی و کشاورزی در پیشگیری و مقابله با آفات و بیماری‌ها با هدف تولید و امنیت غذایی به صورت عملی وارد کارزار شد.

وی ادامه داد : اولویت نخست پدافند غیرعامل در مازندران قرارگاه زیستی است و کارگروه بخش کشاورزی برای جلوگیری از گسترش آفت ها، بیماری ها و حوادث بیوتروریستی در این قرارگاه فعالیت هایش را دوچندان کرده است و برای موفقیت به همکاری همه جانبه بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی نیاز دارد.

شهیدی فیر تهدیدات زیستی را به ۶ حوزه  آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست تقسیم بندی کرد و گفت : حفاظت از این سرمایه‌ها به روش‌های مختلف مهم و ضروری است چرا که آسیب پذیری و خسارت ها در این حوزه ها در این استان فاجعه بار خواهد بود.

مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی و در اختیار داشتن حدود ۱۱ درصد ارزش افزوزده این بخش نقش محوری را در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مهم ترین آفات در بخش کشاورزی زراعی و باغی استان را کرم ساقه خوار برنج و  مگس میوه مدیترانه ای معرفی کرد و توضیح داد : اگرچه با همکاری کشاورزان در اجرای برنامه های پیشگیرانه، این آفات تحت کنترل است ، اما توقع داریم همواره همه مسئولان و کشاورزان خطر گسترش هجوم و خسارت ناشی از این آفات را دست کم نگیرند.

وی وجود بیماری مگس مدیترانه ای علیه ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات، آفت شب پره علیه  درختان شمشاد جنگل های شمال ، خطر شیوع آنفلونزای حاد پرندگان مرغداری های صنعتی و هزاران قطعه ماکیان بومی ، خطر بیماری تب برفکی و نیوکاسل علیه میلیون ها واحد دام سبک و سنگین ، کرم ساقه خوار و بیماری بلاست علیه  زمین های شالیزاری ، خطر بیماری علیه واحدهای پرورش انواع آبزیان و خطر آلودگی بی رویه رودخانه ها را به عنوان تهدیدات زیستی مازندران معرفی کرد.

شهیدی فر با بیان این نکته که ۳۰ درصد اشتغال مازندران در حوزه کشاورزی و در واقع محور رونق اقتصادی استان در این بخش است ،گفت:  پدافند غیرعامل بخش کشاورزی استان به صورت جدی و مداوم مورد رصد و پایش قرار دارد .

وی به کنترل و مهار آفت مگس میوه علیه باغ های مرکبات استان اشاره کرد و اظهار داشت : خطر شیوع و سرایت آفت مگس میوه علیه باغات مرکبات استان جدی بوده است ، اما با انجام اطلاع رسانی وسیع و مقابله بموقع امروز این آفت تحت کنترل است.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت می شود و کارشناسان باغبانی معتقدند فقط با برداشت بموقع محصولات رسیده و جمع آوری میو ه های پوسیده و سپس دفن آن درعمق ۵۰ متر زمین  تا ۷۰ درصد  پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه بدون هزینه عملیاتی می شود.

همچنین مازندران دارای ۲۳۰ هزار هکتار زمین های شالیزاری است که مهم ترین آفت علیه این محصول استراتژیک کرم ساقه خوار است که طبق آمار رسمی با انجام برخی اقدامت ساده و بدون هزینه نظیر شخم زمستانه تا ۷۰ درصد این آفت در کشت اول برنج طی چند سال اخیر تحت کنترل قرار گرفته است و یکی از مزیت های اجرای این اقدامات کاهش محسوس سموم شیمیایی به ویژه ” دیازینون”  است.

در حوزه بیماری ها نیز نقش دامپزشکی به عنوان یکی از اعضای اصلی قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل در مازندران بسیار برجسته و مهم است چرا که وجود  بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکز آبزی پروری با تولید سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن ، فعالیت  ۲هزارو ۵۰۰مرغداری با تولید سالانه ۲۱۰ هزار تن گوشت سفید، وجود حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین که ۷۰ درصد آن در قالب  دامداری کوچک و سنتی است، مصرف سالانه  ۹۰۰ هزار تن شیرخام در کارخانه های لبنی مازندران و پرورش انواع ماکیان نقش این داره کل را دوچندان کرده است.

از سوی دیگر همه ساله در فصل پائیز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند که  این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوانزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه آن همواره از دغدغه های جدی دامپزشکی مازندران است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا