گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ذرت هیبرید جایگزینی سودآور برای کشت محصولات پرآب در گچساران

براساس بررسی های پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر گچساران ،بذر ذرت هیبرید جایگزین مناسبی برای کشت محصولات با نیاز آب زیاد است که سبب افزایش درآمد کشاورزان در این شهرستان می شود.

براساس تحقیقات کارشناسان پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر گچساران پس از مدت ها بررسی و کشت ذرت هیبرید، گچساران شرایط طبیعی چون آب و خاک مناسب برای کشت و تولید انبوه این بذر را دارد.

کارشناسان بخش کشاورزی می گویند:خرید تضمینی محصول از سوی دولت، اشتغال زیاد در واحد سطح،ارزش افزوده بالا و کاهش وابستگی به واردات از کشورهای دیگر از کمترین مزایای کشت بذر ذرت هیبرید توسط کشاورزان است.

با توجه به تجربه تلخ و تکراری هر ساله کشاورزان گچسارانی در تولید محصولاتی مانند هندوانه و گوجه فرنگی که به دلیل نبود بازار فروش متحمل زیان فراوانی می شدند ، اقدام به کشت ذرت از رقم هیبرید می تواند گره گشای افزایش درآمد بهره برداران این شهرستان باشد.

بذر اصلاح شده ذرت هیبرید به دلیل شرایط خاص کشت و نیاز به تعداد کارگر زیاد سال ها از کشورهای دیگر وارد ایران می شد اما پس از اعمال تحریم های ظالمانه پردیس های تحقیقات کشاورزی کشور اقدام به تولید آن کردند.

داشتن فاصله ۲۰۰ متری با سایر محصولات از ویژگی های کاشت بذر ذرت هیبرید است.

این بذر متشکل از پایه مادری و پدری است که به صورت چهارخط پایه مادری،دوخط پایه پدر کشت می شود و پس از شکوفا شدن گل های مادری آن چیده می شود تا به جای گل های خودش گل های پدری بر روی آن ریخته شود به همین دلیل هنگام برداشت بذر به صورت یک اندازه رویش می کند.

سالیانه نزدیک به ۱۵ هزار تن بذر ذرت هیبرید در کشور نیاز است که سال گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن  از ارقام مختلف این محصول در کشور تولید و گواهی شد.

امسال حدود ۶ هزار هکتار مزرعه در کشور زیر کشت بذر ذرت هیبرید رفته است که انتظار می رود ۱۵ تا ۱۸ هزار تن بذر هیبرید ذرت در این مزارع برداشت شود.

تجربه کشت اول

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت:پارسال در نخستین تجربه ،کشت بذر ذرت هیبرید در سطح هشت هکتار از مزارع پردیس امامزاده جعفر انجام شد که در هر هکتار سه تن بذر برداشت شد.

سید محمد محمدی افزود: امسال نیز بذر ذرت هیبرید در ۲۵ هکتار از مزارع پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر کشت شد که هم اکنون در مراحل نهایی برداشت است.

وی بیان کرد: با توجه به نظارت های مستمر کارشناسان پیش بینی می شود امسال از هر هکتار مزرعه چهار تن بذر ذرت هیبرید برداشت شود که ببشتر از میانگین کشوری است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: در هر هکتار مزرعه ذرت هیبرید در مراحل کاشت تا برداشت ۴۰ نفر روز اشتغال ایجاد می شود.

محمدی عنوان کرد: درآمد این محصول در هر هکتار پس از کسر همه هزینه ها  حداقل ۲۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به نیاز کشور به بذر ذرت هیبرید گفت:تولید این بذر نقش مهمی در کاهش وابستگی به بیگانگان دارد.

وی با اشاره به قیمت خوب بذر ذرت هیبرید عنوان کرد: توسعه کشت این بذر کمک خوبی به اشتغال بیکاران و درآمدزایی کشاورزان در منطقه خواهد داشت.

مزایای استفاده از بذر هیبرید

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت بذر ذرت هیبرید به دلیل اینکه لاین مادری و پدری آن از ۲ نژاد متفاوت است باعث بهبود کمی و کیفی محصول می شود.

عیسی راستین نسب با اشاره به اینکه هم اکنون تقریبا تمام بذر مورد استفاده بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد از نوع هیبرید است افزود: میزان برداشت محصول در بذرهای عادی در استان سه تا چهار تن در هکتار است اما در بذرهای هیبرید ۹ تن در هکتار است.

وی بیان کرد: مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند سرما و گرما از دیگر مزایای کشت بذر ذرت هیبرید است.

تولید بر محور دانش 

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فعالیت های تحقیقاتی خود را در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد که یکی از آنان در گچساران فعالیت دارد.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

تولید بذرهای مادری و پایه
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: از ابتدای فعالیت این پردیس تاکنون ۴۰ رقم انواع بذر شامل گندم،جو،عدس و علوفه در این پردیس معرفی شده است.

محمد محمدی افزود: بیشترین ارقام معرفی شده بذر در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر از نوع گندم با ۲۰ بذر بوده است.

وی عنوان کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ تن بذر اصلاح شده پایه و پرورشی  ۱ و ۲ در این شهرستان تولید شده است.

محمدی افزود: هم اکنون ۳۰ طرح تحقیقاتی بذرهای اصلاح شده برای محصولاتی مانند گندم،جو، دانه های روغنی و علوفه دیم در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در حال اجراست.

محمدی اظهار داشت:سالانه ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده زیر نظر واحد ثبت و گواهی بذر این پردیس و توسط شرکت های تولید بذر فراوری وآماده توزیع می شود.

وی بیان کرد: این میزان بذر افزون بر مصرف بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد به ۱۶ استان هم اقلیم دیگر صادر می شود.

محمدی تاکیدکرد: بذرهای تولید شده به استان هایی هم اقلیم مانند فارس خوزستان،خراسان ها ،ایلام و کرمانشاه ارسال می شود.

پردیس امامزاده جعفر
مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر به عنوان نخستین مرکز آموزش متوسطه شبانه روزی در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مرکز در ۱۱ رشته کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرد که حدود سه هزار نفر دانشجو در آن فارغ التحصیل شدند.
بخش پژوهشی این مرکز در سال ۱۳۶۸ تحقیقات خود را در محصولات زراعی شامل گندم،جو،برنج و حبوبات آغاز کرد.
در سال های اخیر سیاست های جهاد کشاورزی پذیرش دانشجو متوقف و آموزش های کوتاه مدت برای بهره برداران در برنامه کاری قرار گرفت.
با توجه به اهمیت کشت غلاتی نظیر گندم و جو در ۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای کهگیلویه و بویراحمد، پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر با یافته های تحقیقاتی سالیانه مقادیر قابل توجهی از بذور پایه غلات را تولید می کند.
کارشناسان این پردیس می گویند: ارقام موسسه تحقیقات دیم نسبت به ارقام موجود در کشور ۲۵ درصد برتری عملکرد دارد.
این متخصصان افزایش راندمان آب را از دیگر مزایای بذرهای اصلاح شده می دانند.مقاومت در برابر سرما، خشکی و آفت ها از ویژگی های محصولات تولیدی در این موسسات است.

ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در ۲۰ کیلومتری شهر دوگنبدان ،۱۴۰ هکتار وسعت دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا