گروه مشاوران برندینگ فراسو
آبزياندانستنی‌ها

ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و همانند سایر غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند.

نام‌های غیر ایرانی ماهی حلوا سفید، Silver pomfret, Butterfisht, White pomfret و زُبِیدی است. این ماهی به شکل کتابی و چهار گوش و به رنگ نقره فام است . پولک های آن تنها با یک دست کشیدن تمیز می شوند .

خوزستانی ها به حلوا سفید، زبیدی می گویند زیرا این ماهی بهترین، مرغوبترین و گران قیمت ترین ماهی دریایی جنوب می باشد.

این گونه در خلیج فارس و دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عرب، اقیانوس اطلس، خلیج بنگال، دریای شرق و جنوب چین، دریای زرد، دریای اندونزی، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام پراکنش دارند.تغذیه آن بیشتر از زئوپلانکتون‌هاست.

پراکنش این ماهی‌ها در دنیا بیشتر در آب‌های ساحلی در عمق ۵ تا ۱۰ متر و تخم‌ریزی آنها در دامنه دمایی سطح آب دریا بین ℃۳۳–۲۸ و شوری بین PPt ۳۹–۳۵ انجام می‌شود.

این ماهی از بهمن‌ماه تا خردادماه در بهترین شرایط رشد قرار دارد.

طبع این ماهی سرد است.

ارزش غذایی ماهی حلوا سفید

این ماهی ارزش غذايي بالايي دارد و دارای مشتریان فراوانی در جهان می باشد که در بین تمام ماهیان جنوب حلوا سفید ممتازترین ماهی است.حلوا سفید به ماهی زبیدی معروف است. کلمه ی زبیدی به معنای برتر است و چون این گونه ماهی بهترین و مرغوبترین و گران قیمت ترین ماهی جنوب می باشد به این ماهی زبیدی می گویند.

ماهی حلوا سفید همانند سایر غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند.

این ماهی دارای محتوای متوسط چربی است، کلسیم، ویتامین A و  Dرا شامل می شود، از جمله ویتامین ۱۲B. افزایش این ویتامین برای سیستم عصبی مهم است.

همچنین حاوی مقدار مناسب ید است که برای غده تیروئید حیاتی است این ماهی همچنین برای بینایی، موهای سالم و پوست مناسب است.

ظاهر ماهی حلوا سفید

ظاهر چهارگوش و کتابی آن جالب توجه می باشد. پوست آن روشن است. بدن این ماهی تقریبا لوزی شکل، پوزه در بالای دهان جلو آمده، دهان کوچک و تقریبا در انتها قرار دارد.

فلس های روی بدن بسیار کوچک بوده و به آسانی کنده می شوند، رنگ بدن در طرفین نقره ای و پشت آبی خاکستری است.

خواص این ماهی

  1. ویتامین آ ، دی و کلسیم موجود در آن سبب شده تا در مقاوم ساختن سیستم ایمنی ، استحکام بخشیدن به استخوان بندی و تقویت بینایی بسیار مثمر ثمر واقع شود.
  2. ویتامین ب ۱۲ برای جلوگیری از اختلال در سیستم عصبی موثر است.
  3. ید، برای کارگرد غده تیروئید بسیار ضروری می باشد. امگا ۳ موجود در آن برای سلامت قلب، مفید است.

بیشتر بخوانید:

ماهی حلوا سیاه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا