گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ضرورت توسعه زنجیره‌های ارزش کشاورزی قراردادی محصول گوجه فرنگی

در جلسه برنامه ریزی و سیاست گذاری در جهت توسعه زنجیره‌های ارزش کشاورزی قراردادی محصول گوجه فرنگی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، پنجمین جلسه برنامه ریزی و سیاست گذاری  در جهت توسعه زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی با حضور اعضاء جلسه در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان برگزار شد.

در این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گزارش مبسوطی از وضعیت کشت و تولید محصول گوجه فرنگی ارائه داد و گفت: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان حدود ۱۱۰۰۰ هکتار بوده که شهرستانهای مشهد،چناران،فریمان،نیشابور و تربت جام بیشترین سطح کشت را دارا هستند. تولید گوجه فرنگی در استان حدود ۵۰۰ هزار تن و با میانگین عملکرد حدود ۴۰تن است.

  ساربان افزود: استان خراسان رضوی با دارا بودن ۵۶ کارخانه فرآوری رب به ظرفیت حدود یک میلیون و پانصد هزار تن مقام اول فرآوری رب در کشور را دارا است.

 بنا به گفته تولید کنندگان رب اقلیم استان خراسان به گونه ای است که کیفیت رب تولیدی به دلیل کیفیت گوجه تحویلی به کارخانجات بسیار بالا بوده و مشتری پسندی خاص خود را دارا است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر با تمام تلاشهایی که در سالهای گذشته برای خرید و تولید قرار دادی گوجه فرنگی انجام گردید متاسفانه تولید قرار دادی در این محصول انجام نگردیده و کشاورزان هر نوع گوجه ای که بیشترین تبلیغ را از سوی فروشندگان بذر داشته باشد بدون در نظر گرفتن خصوصیات رقم(مناسب برای تازه خوری، مناسب برای تولید رب و سس،دارا بودن رنگ بالا) استفاده می‌کنند.

این عدم تعیین رقم مناسب باعث ایجاد ضایعات در تولید محصول شده و متضرر اصلی در این میان خود کشاورز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی با اشاره به علل و مشکلات پیش روی کشاورزی قرار دادی در زراعت گوجه فرنگی گفت: از آنجائی‌که هدف از تولید رب عمدتا با هدف صادرات به خارج از کشور میباشد عدم ثبات در قوانین صادراتی و نوسانات شدید قیمت ارز باعث شده امکان تعیین قیمت و خرید گوجه بر اساس قرار دادی ثابت میسر نشود.وی افزود: صدور گوجه تازه نیز تابع نوسان قیمت دلار بوده و از سوی دیگر در صورت صادر شده محصول برگشت پول به دلایل مختلف با مشکل مواجه است لذا امکان عقد قرار داد و مشخص شده قیمت وجود ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: به دلیل عدم پایبندی کارخانجات و کشاورزان به تعهدات فی مابین عملا قرار دادهایی که که تا کنون منعقد شده چندان ضامن اجرایی نداشته و به سرانجام نرسیده است.

ساربان گفت: عدم ثبات و هماهنگی در تولید کشوری(عدم اجرا شدن الگوی کشت) باعث بیش بود و یا کمبود گوجه فرنگی در برخی از سالها شده که این موضوع خود برتولید قرار دادی این محصول میسر است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا