گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای برغان ساوجبلاغ

روستای برغان در ۱۳ کیلومتری از شهر کرج و در دامنه جنوبی کوه البرز و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. به خاطر داشتن درخت‌های آلوچه فراوان لقب سرزمین آلوچه را نیز دارد.

روستای برغان در ۱۳ کیلومتری از شهر کرج و در دامنه جنوبی کوه البرز و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این روستا در بین دو رود سنج و شاهرود واقع شده است. رونق صنعت گردشگری در این روستا به علت قرار گرفتن در مسیر کرج به سمت کردان است. البته نباید از واقع شدن روستا در میان رود سنج و شاهرود که منجر به توسعه این روستا شده است نیز غافل گردید.

به علت داشتن چنارهای هزارساله، این روستا لقب مهد چنارهای هزارساله را به خود اختصاص داده است. همچنین به خاطر داشتن درخت‌های آلوچه فراوان لقب سرزمین آلوچه را نیز دارد.

خانه های روستای برغان

خانه ها در روستای برغان از جنس خشت و بسیار ساده هستند و بیشتر آنها به دلیل مهاجرت ساكنانشان به شهر از بین رفته و متروك شده اند. ساختار خانه ها به صورت دو طبقه است و وجود طویله در زیر ساختمان ها باعث می شده تا گرمای ایجاد شده توسط دام ها طبقه ی بالا را كه محل سكوت افراد بوده، گرم كند. در محله ی بزرگ محله نمونه ای از این خانه ها هنوز هم موجود است كه متعلق به حاجی حاتم بزرگمهر می باشد و وسعت زیادی دارد.

ديدنی ها و جاذبه‌های گردشگری برغان

روستاي برغان چندين جاذبه ي ديدني را در خود جاي داده است كه عبارتند از:

  • حمام قدیمی برغان

حمام قدیمی برغان که در کنار رودخانه واقع شده و در گذشته یک آسیاب بادی نیز در مجاورت آن قرار داشته است؛ اما امروزه به جز یک ویرانه اثری از آن به چشم نمی‌خورد.

  • رودخانه های خروشان

عبور دو رودخانه از نزدیكی روستا باعث شده تا بر طراوت فضای آن افزوده شود و پوشش گیاهی مناسبی در آن به وجود آید. این رودخانه ها، شاهرود و سنج نام دارند كه از البرز مركزی سرچشمه می گیرند و پس از سیراب نمودن طبیعت سرسبز به مسیر خود ادامه می دهند.

  • زرمیدان یا کاروانسرا

در میدان بالاده مخروبه‌ایی از یک کاروانسرا خواهید دید. دیوارها و درهای نیمه خرابی را مشاهده خواهید کرد که با کاشی‌های لعاب‌دار و سفال‌ها تزیین شده‌اند. روبروی این کاروانسرا خانه قدیمی دهخدا وجود داشته که در قدیم بخشی از این خانه را برای نگهداری افراد خلاف‌کار اختصاص داده بودند.

  • مسجد جامع برغان

مسجد جامع روبروی حسینیه اعظم این روستا قرار دارد. قدمت این مسجد ۸۰۰ سال تخمین زده شده است. این مسجد از جمله مساجدی است، که پیش از صفویان به دست پادشاه شیعه مذهبی بنا شده است، و سرگذشت آن نیز جالب و شنیدنی است. نخستین بنیانگذار آن، کیومرث از ملوک رستمدار طبرستان است. همچنین این بنا یکی از آثار باستانی روستای برغان به‌حساب می‌آید.

  • درختان كهنسال

به طور كلي درختان كهنسال در جاي جاي روستا جاي دارند اما دو چنار كهنسال مسجد جامع از ارزش خاصي برخوردار مي باشند.

درخت چنار كه در ضلع شمالي حياط مسجد است از همه ي درختان قطورتر است و حدود ۱۲ متر طول دارد. اما اين تنها يك درخت قديمي و زيبا نيست چرا كه با كمي دقت سوراخي روي تنه ي آن به چشم مي خورد و متوجه مي شويدد كه تنه ي آن كاملا خالي است. درون تنه ي اين درخت به شكل اتاقي كه بيش از ۱۰ نفر گنجايش دارد. در ميان اين اتاق يك حوض تعبيه شده است و اطراف آن نيز سكوهايي براي نشستن وجود دارد. مردم بر اين باورند كه با بستن دخيل به اين درخت به آرزوهايشان مي رسند.

درخت كهنسال ضلع جنوبي مسجد كه به گرده بينه مشهور است محيطي برابر ۱۰ متر دارد. تنه ي اين درخت توپر مي باشد و شاخه هاي سرسبز آن رو به رشد هستند. درختان كهني در اطراف آن ديده مي شود كه همگي حاصل شاخه ها و جوانه هايي هستند كه از كنار ريشه بسيار قطور آن روييده اند.

درخت ديگري به نام نارون داربيخ نيز در روستا وجود دارد كه دسته هاي مذهبي در عاشورا به سمت آن مي روند و سپس به سمت تكيه باز مي گردند.

  • پل تاریخی برغان

پل برغان مربوط به دوره صفوی است. این پل به دلیل اهمیت معماری و باستانی که دارد در ابتدای دهه ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و کارشناسان، محققان و باستان‌شناسان ارزش معنوی و تاریخی بسیاری برای این اثر توصیف کرده‌اند.

پلی با چشمه طاقی بر روی رود شاهرود وجود دارد. مورخان ساخت این پل زا در دوره صفویه تخمین زده‌اند.  در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی، این پل مورد مرمت قرار گرفته است.

  • تپه کش کلا

کش کلا نام تپیه‌ای است که در شمال برغان قرار گرفته است. معنی نام این تپه قلعه خشک است. در زمان‌های دور بر روی این تپه قلعه‌ایی وجود داشته که متاسفانه امروزه آثاری از آن وجود ندارد. قطعاتی از سفال بر روی دامنه تپه برغان کشف شده که به دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه باز می‌گردد.

سوغات برغان

از سوغاتی‌های معروف روستای برغان می‌توان به آلوی برغان، عسل، توت، لبنیات و بستنی اشاره کرد. جالب است بدانید که آلوی برغان و روش تهیه‌ی بستنی گله (نوع خاصی از بستنی که مخصوص برغان است) به عنوان میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

غذاهای روستای برغان

ديزي محلی، انواع كباب، آش كشك، آش جو، مغزنان، لواسيرك نان، دوبندي نان و فسنجان غذاهای محلي رايج در برغان هستند كه مي توانند تجربه ی خوشمزه ای را براي شما به ارمغان بياورند.

بیشتر بخوانید:

روستای تاریخی کردان شهرستان ساوجبلاغ
روستای سنگان با آبشار زیبای آن
روستای شهرستانک با آب و هوای دلپذیر

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا