گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت ۸۵۰ تن نعناع تر از مزارع بجستان

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: سطح زیر کشت نعناع در شهرستان ۱۷ هکتار است که متوسط برداشت از هر هکتار، ۵۰ تن نعناع تر و ۱۵ تا ۱۶ تن نعناع خشک است که پیش‌بینی می‌کنیم که تا آخر فصل برداشت، حدود ۸۵۰ تن نعناع تر برداشت شود.

محمد شجعی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کشت نعناع از قدیم در بجستان رایج بوده و تقریبا با فرهنگ و سنت مردم منطقه عجین شده‌ است. در حال حاضر نیز افراد زیادی در بجستان، به خصوص در مناطق بالادست از جمله زین‌آباد، سریده، امیریه، رضائیه و آهنگ، به کشت و کار نعناع مشغول هستند.

وی ادامه داد: برداشت نعناع از خرداد ماه آغاز شده و تا اواخر تابستان و اوایل پاییز ادامه دارد و در طول دوره برداشت ۴ تا ۵ چین انجام می‌شود که در حال حاضر کشاورزان منطقه در چین آخر برداشت نعناع هستند.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با اشاره به نقش کشت و کار نعناع در اشتغال‌زایی برای مردم منطقه، به خصوص روستاییان، گفت: در حین برداشت در هر هکتار ۱۰ نفر به طور مستقیم و ۳ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت افزایش سطح زیر کشت و همچنین ایجاد واحدهای فرآوری مربوطه، قطعا زمینه اشتغال بیشتری برای افراد فراهم خواهد شد.

شجعی در ادامه بیان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های فرآوری و صنایع تبدیلی و از طرفی به دلیل خشکسالی‌های مکرر در سال‌های گذشته، سطح زیر کشت به میزانی که مورد انتظار بوده، افزایش نداشته‌ است اما با توجه به بارندگی‌های خوب یکی دو سال اخیر، سطح زیر کشت از ۱۰ هکتار به ۱۷ هکتار افزایش یافته‌ است.

وی گفت: یکی از ضروریات در کشت نعناع، فرآوری و صنایع تبدیلی آن است که در این زمینه نیز اقدامات اولیه‌ انجام شده‌ و احداث کارخانه اسانس‌گیری نیز از پروژه‌هایی است که پیگیری‌های مقدماتی آن در حال انجام است.

شجعی مطرح کرد: تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، یکی از سالن‌های بلااستفاده شهرستان به منظور ایجاد شرایط بهداشتی و استاندارد برای خشک کردن نعناع در اختیار یکی از کارآفرینان شهرستان قرار گرفت که این اقدام تاثیرات مثبتی به همراه داشت چرا که فراهم شدن شرایط لازم و استاندارد برای خشک کردن نعناع باعث شد که نعناع روی دست کشاورز نماند و با مدیریت بازار عرضه و تقاضا، قیمت نعناع نیز نسبت به قبل منصفانه‌تر شد.

وی یادآور شد: در تولیدات کشاورزی از جمله نعناع، قیمت منصفانه‌ای که در آن نه تولیدکننده ضرر کند و نه مصرف‌کننده، بسیار حائز اهمیت است و قطعا قیمت ناعادلانه سمت و سوی مصرف و سمت و سوی کشت و کار را تغییر خواهد داد.

شجعی تصریح کرد: تعدیل قیمت نعناع و افزایش قیمت منصفانه‌ای که امسال شاهد آن بودیم، بسیاری از کشاورزان را ترغیب کرده که در صورت مناسب بودن شریط به لحاظ میزان بارندگی، در سال آینده به کشت و کار نعناع بپردازند.

شجعی تاکید کرد: نعناع بجستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب از جمله تاثیرات اختلاف دمای شب و روز، ارتفاع از سطح دریا و همچنین آبیاری توسط آب شیرین قنات، به لحاظ طعم و اسانس منحصر به فرد است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان خاطرنشان کرد: یکی از فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، صنایع تبدیلی و فرآوری نعناع است که امیدواریم سرمایه‌گذاران وارد این حوزه شده و به خوبی از این فرصت استفاده کنند. قطعا با سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد اشتغال‌زایی، زمینه رونق اقتصادی منطقه فراهم شده و روستاییان با برخورداری از این فرصت‌های شغلی جدید، کمتر به فکر مهاجرت افتاده و در منطقه ماندگار می‌شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا