گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در عرصه های کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی گفت: امروز این وزارتخانه طیف متنوعی در بخش استفاده از منابع پایه آب، خاک، دامپزشکی، بهره برداری از جنگل و مرتع پیشرو دارد که می توان با استفاده از ظرفیت زنان روستایی و عشایری و توانمند سازی آنها در این عرصه، استفاده کرد.

” کاظم خاوازی” روز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، ضمن تاکید براینکه کشاورزی خانوادگی از ارکان اصلی این بخش به شمار می رود گفت: گردشگری کشاورزی (اگری توریسم) با کمک زنان روستایی و عشایری می تواند عملیاتی شود و این مهم اکنون در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی توضیح داد: این تفاهم نامه به منظور توانمندسازی زنان روستایی و عشایری براساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی و آموزش و ترویج مصرف محصول سالم و استاندارد در سطح کشور امضا شد و در سالهای اخیر با افزایش استطاعت مالی صندوق زنان و نوع آموزش مربیان به زنان روستایی و عشایری توجه شده که تاثیر خوبی در آینده بخش کشاورزی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ترویج و فرهنگ سازی نقش مهمی در ارتقای بخش کشاورزی دارد افزود: سالها درگیر بحث سلامت محصول، محصول گواهی شده ، استانداردسازی و موضوعاتی این چنینی شده ایم که این اموزش ها بوسیله زنان روستایی و عشایری در بخش تولید گیاهان دارویی و سبزی و صیفی  به نسل آینده منتقل می شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارها تاکنون  ۵۰ هزار نفر از زنان آموزش دیده اند، گفت: بیش از دو هزار  و ۵۰۰ نفر کارشناس خبره آموزش دیده اند که به افزایش تولید انجامیده است.

خاوازی اضافه کرد: زنان روستایی و عشایری می توانند در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نقش بسزایی داشته باشند، بنابراین باید حساسیت را افزایش داد تا بتوانیم از منافع حضور زنان در بخش کشاورزی حداکثر بهره برداری را به عمل آورد.

خاوازی اضافه کرد: اکنون سازمان شیلات ایران برای تولید مولد میگو و تخم چشم زده قزل آلا تلاش دارد، بنابراین می تواند با کمک زنان این محصولات را در مناطقی که حساسیت وجود  ندارد، تولید کنند.

وی با بیان اینکه حضور زنان در تولید گیاهان دارویی جنبش نامحدودی است که می تواند استمرار یابد گفت: این اقدام به اقتصاد و اشتغال خانواده کمک می کند، گرچه در بخش کشاورزی هدف اصلی تولید است اما می تواند به بخش  اشتغال کشور یاری دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا