گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هشت اثر ناملموس زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: هشت اثر ناملموس از این استان با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ارجمند گفت: این آثار شامل فنون و مهارت ساخت صندوق (یخدان) شهرستان زنجان، مهارت پخت فسنجان محلی شهرستان طارم، مهارت پخت غذای چوپانی و عشایری سِرِن استان زنجان، فنون و مهارت رشته‌بری سنتی استان زنجان، غذای سنتی جغوربغور شهرستان زنجان، غذای سنتی اوماج آشیی شهرستان زنجان، بازی بومی محلی آرادان گِشِده روستای آقچی کند شهرستان ابهر، نساء امینی گنجینه زنده بشری در تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است، افزود: این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.

ثبت ۶ اثر تاریخی منقول استان زنجان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ثبت ۶ اثر تاریخی منقول در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: با موافقت شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی شش اثر تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

ارجمند ادامه داد: پنجه علم نقره کتیبه دار به تاریخ ۱۳۴۸ ه.ق، پنجه علم برنجی کتیبه دار به تاریخ ۱۲۵۲ ه.ق، پنجه علم نقره کتیبه دار به تاریخ ۱۲۳۴ ه.ق که هر سه این پنجه علم‌ها متعلق به بقعه قیدار نبی (ع) و سکه فلوس مسی ضرب زنجان و سکه نقره ضرب دارالسعاده زنجان به تاریخ ۱۲۴۱ ه.ق که هردو سکه متعلق به بخش خصوصی و سنگ یادبود حسینیه اعظم زنجان به تاریخ ۱۲۹۲ ه.ق ازجمله آثار تاریخی زنجان است که به‌تازگی به فهرست میراث ملی پیوست.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان، گفت: با توجه به اهمیت و غنای آثار منقول تاریخی موجود استان، معاونت میراث فرهنگی اداره کل با جدیت فرآیند ثبت این آثار را در فهرست ملی در دستور کار خود قرار داده است.

ارجمند افزود: با ثبت این هشت اثر ناملموس در فهرست میراث ملی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۶۵ اثر رسید که شامل ۷۶۷ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۳ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر جهانی در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا