گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت سیب تابستانه در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از برداشت سیب تابستانه در این استان خبر داد و گفت: سطح باغات سیب استان 3835 هکتار است که 3582 هکتار آن بارده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: سیب پس از انگور بیشترین تولید محصولات باغبانی استان را به خود اختصاص داده است و میزان تولید این محصول حدود ۵۸۰۰۰ تن، معادل ۵/۱۸ درصد تولیدات باغبانی استان است.

وی گفت: میزان تولیدسیب در  سال جاری ۶۰۰۰۰ تن برآوردمی گردد ودر حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی سردخانه‌های بخش خصوصی۱۰ هزار تن است که امکان ذخیره سازی محصول سیب برای باغداران عزیز را فراهم می سازد .

وی  میانگین عملکرد باغات سیب استان را ۱۶ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: با این وجود باغداران پیشرو با اجرای مدیریت های فنی و رعایت اصول به باغی، عملکرد های بیش از ۱۲۰ تن در هکتار را تجربه کردند. وی خاطرنشان کرد: شهرستان های شیروان و اسفراین بیشترین سطح زیر کشت وتولید این میوه با کیفیت را به خود اختصاص داده اند .

شریکیان گفت: ارقام سیب استان متنوع بوده و برداشت سیب در استان بسته به نوع رقم متفاوت است و ارقام زودرس شامل گلاب کهنز ،عباسی اواخر خرداد ، ارقام میان رس از قبیل شیخ امیری ،سیب ترش و دورنگ فرانسه اواسط تیر و ارقام دیررس نظیر لبنانی زرد ،لبنانی قرمز ،گالا، فوجی، برابرن و گران اسمیت اواخر شهریور برداشت می‌شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال جاری عملیات اصلاح ، نوسازی و جایگزینی باغات سیب در سطح ۱۸۵ هکتاربا تامین نهال شناسه دار انجام شده و همچنین به منظور توسعه باغات ۳۶۰۰  اصله نهال سیب پایه رویشی از نهالستان های داخل استان  تامین و توزیع شده است.

وی گفت: طی پنج  سال اخیر ۶۵ هکتار باغات پایه رویشی سیب در شهرستان های استان توسعه یافته است که از مزایای سیب پایه رویشی نسبت به پایه‌های بذری می‌توان به  عملکرد بیشتر در واحد سطح ، دریافت نور بیشتر و بهبود کیفیت محصول ،تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی اشاره کرد.

شریکیان افزود: رعایت اصول به باغی نظیر تعذیه مناسب ومتعادل بر اساس آزمون خاک و برگ با مصرف کودهای شیمیایی ماکرو، کودهای دامی پوسیده و ورمی کمپوست، کودهای آلی، محلول‌پاشی با ریز مغذی‌ها در زمان‌های مناسب، مصرف بردوفیکس، یخ آب زمستانه مبارزه تلفیقی و به هنگام با آفات ،پیشگیری از بیماری‌های قارچی، حذف علف های هرز، رعایت بهداشت کف باغ و انجام هرس اصولی اثرات بسیار مطلوب در افزایش کمی و کیفی محصول خواهد داشت .

وی تاکید کرد: باغداران عزیز به منظور تحقق اهداف موصوف با کارشناسان باغبانی ،حفظ نباتات و مروجین مستقر در مراکز جهاد کشاورزی یا مدیریت های جهاد کشاورزی مشورت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا