گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هرمزگان، مقام اول استفاده از سیستم آبیاری نوین در کشور

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت: با حمایت های دولت، سطح آبی ۱۵۶هزار و ۵۰۰هکتار از زمین های کشاورزی در هرمزگان تاکنون ۱۱۸هزارهکتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده که مقام اول را کسب کرده است.

علی مراد اکبری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح های ملی وزارت جهادکشاورزی در میناب از طریق ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری افزود: بیش از ۹۹درصد از زمین های باغی و زراعی در هرمزگان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده که باعث آبیاری در این استان با حدود ۲۰درصد بیشتر از میانگین متوسط کشوری است.

وی ضمن قدردانی از تلاش های استاندار و سازمان جهادکشاورزی هرمزگان بیان داشت: ۴۴هزار هکتار سطح اجرا شده سیستم آبیاری با حمایت های دولت تدبیر و امید صورت گرفته که معادل ۳۷درصد سطح آبیاری تحت فشار در استان تا سال۹۲ است.

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: پروژه ای که امروز به صورت نمادین از ۷۳هزار و ۵۰۰ هکتار طرح های آب و خاک کشور افتتاح شد، طرح سیستم آبیاری تحت فشار دشت میناب به مساحت  ۳هزار و ۷۵۰هکتار با ۶۴۵بهره بردار و اعتبار ۶۳۰ میلیارد ریال(۱۱۰میلیارد ریال سهم مشارکت مردم) در زمین های زراعی و باغی این منطقه است.

اکبری خاطر نشان کرد: ۶۱۴پروژه آب و خاک در کشور با ۱۵هزار و ۵۰۰بهره بردار به مساحت ۷۳هزار و ۵۰۰هکتار و اعتبار ۱۱هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال سهم دولت حدود ۸۵درصد و ۲۰۵میلیارد تومان سهم بخش خصوصی و مشارکت بهره برداران افتاح شد.

وی اظهار داشت: این ۵طرح ملی شامل، تجهیز و نوسازی زمین های شالیزارها و خشکه زارها در سطح ۳هزار و ۷۹۱هکتار و احداث ۱۷کیلومتر جاده بین مزارع، اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح ۵۹هزار و ۸۲۷هکتار و ۱۲۳کیلومتر لوله گذاری، طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در ۶هزار و ۲۲۰هکتار و احداث ۲۰کیلومتر کانال انتقال آب، طرح های کوچک تأمین آب در سطح ۳۶۵۲هکتار و بازسازی و نوسازی قنوات به طول ۱۰۸ کیلومتر است.

مرحله نخست طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب صبح امروز در شهرستان میناب و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

این طرح با هزینه ای افزون بر ۷۴۰میلیارد ریال در مساحت سه هزار و ۷۵۰ هکتار است که با تکمیل آن برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

با بهره برداری از این طرح گام بزرگی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین‌های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند میناب برداشته می‌شود.

مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، با هدف بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین های ویژه کشت محصولات کشاورزی همچون بادمجان، پیاز، فلفل و هندوانه، گندم، کلزا و آفتابگردان اجرا شده است.

اهداف مهم طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار قطره‌ای شاخه شمالی دشت میناب شامل، تامین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب با اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای، احیای مجدد زمین های کشاورزی در سطح منطقه میناب، بهبود راندمان آبیاری از ۳۵درصد به افزون بر ۸۰ درصد، ارتقاء بازده آبیاری به منظور افزایش بهره وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک، تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های کارگری و افزایش اشتغال دائم است.

شهرستان میناب به عنوان قطب کشاورزی در ۹۰کیلومتری شرق هرمزگان قرار دارد ، دارای شاخص‌هایی شامل، ۴۱هزارهکتار معادل ۴۴۸ هزارتن تولید محصولات زراعی و ۲۲ هزارهکتار معادل ۱۵۷ هزارتن محصول باغی به طور سالیانه است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا