گروه مشاوران برندینگ فراسو
تغذیهدانستنی‌هاطيور

مناسب ترین تغذیه برای پرندگان

به طور کلی میوه ها و سبزیجات نقش بسیار مهمی را در سلامتی پرندگان ایفا می کنند.رژیم طبیعی یک پرنده را میوه ها و سبزیجات به صورت روزانه تکمیل می نمایند.

تغذیه پرندگان زینتی

پرندگان برای رشد به جیره غذایی کامل و بالانس شده نیاز دارند. در واقع غذای دریافتی آنها در طول روز باید حاوی پروتئین و انرژی کافی و همچنین ترکیبی مناسب از انواع مواد عالی و معدنی و ویتامین ها باشد. زیرا که تغذیه ناکافی در پرنده های زینتی علاوه بر کاهش رشد آنها باعث ایجاد عوارضی همچون پر ریزی، عدم تولید تخم نطفه دار قوی ، تضعیف پرنده در برابر بیماری و آسیب های جدی به آنها میگردد.

نگه داری از پرنده های زینتی در منزل و همچنین جوجه کشی از آنها توسط دستگاه جوجه کشی برای فروش و کسب درامد از آنها باعث شده پرنده های زینتی به کانون توجه افراد زیادی تبدیل شود. برای موفقیت در امر پرورش پرنده های گران قیمت و زینتی توجه به خوراک آنها به جهت تضمین سلامت آنها اهمیت به سزایی دارد.

در خصوص تغذیه پرنده های زینتی و گران قیمت بایستی بسیار احتیاط کرد و بر اساس نوع پرنده مورد پرورش بهترین جیره غذایی مناسب با آن را تهیه نمود و از آن برای تغذیه پرنده استفاده کرد. برای تأمین نیاز خوراک پرنده های زینتی می توان از انواع پلت های تجاری آماده و مخصوص این پرندگان، انواع دان ها ، انواع میوه جات و سبزیجات استفاده کرد. اما در این میان برخی از خوراکی ها نیز به شدت برای پرنده مضر بوده و به متابولیسم بدن آنها آسیب جدی وارد میکند.

خوراکی هایی همچون شکلات ، کاکائو و نوشیدنی های کافئین دار ، الکل و مشروبات الکلی برای سلامت پرندگان زینتی بسیار مضر می باشند. این نوع خوراکی ها و نوشیدنی ها به هیچ عنوان نباید به آنها داده شود. میوه هایی همچون توت ، توت فرنگی ، انگور (و حتی کشمش) نباید به مقدار زیاد در جیره غذایی پرنده های زینتی مورد استفاده قرار گیرند. در رابطه با این میوه ها توصیه میشود به مقدار بسیار کم از آنها استفاده شود.

رژیم غذای سالم نیاز زمان و هزینه اضافی ندارد کافی است زمان هایی که خودتون مشغول خوردن هستین و فکر میکنین غذایی که می خورین برای پرنده هم مفید است به اون هم تعارف کنید.

خوراکی های مورد علاقه ی پرندگان

۱- جوانه:

همان طور که شما از خوردن جوانه در سالادتان لذت میبرید پرنده تان نیز از خوردن آن لذت میبرد. لازم به ذکر است که قبل از دادن جوانه به پرنده تان آن را با دقت بشورید.

۲-میوه ها:

میوه ها به دلیل سرشار بودن از انواع مختلف ویتامین ها گزینه ای مناسب برای خوارک پرنده ها می باشند.انگور، پرتغال، هندوانه طالبی و… هر میوه دیگه ای که تصورش رو کنین برای پرنده شما مفید است.

همه میوه ها دارای مزه های متفاوت و سرشار از ویتامین هستن. به هنگام استفاده از این میوه ها برای تغذیه پرنده های زینتی ، حتما هسته آن را جدا کنید تا پرنده آن را نخورد.۲ساعت بعد میوه را از قفس خارج کنین تا باکتری جمع نشود.

اما میوه آواکادو و هسته برخی از میوه ها برای پرندگان مضر می باشد. آواکادو حاوی مقدار زیادی چربی است.پرنده های زینتی به خصوص طوطی سانان استعداد چاقی خوبی دارند و چربی موجود در میوه آواکادو باعث بروز بیماری کبد چرب در آنها میشود و سلامت آنها را به خطر می اندازد.

  • هویج برای درمان روده پرنده

    استفاده از هویج در جیره غذایی پرندگان زینتی بسیار ضروری است. هویج به علت داشتن کاروتین که یک ماده مفید در رنگ دهی پرهای پرنده زینتی به ویژه قناری است. وجود آن در جیره غذایی این پرنده ضروری میباشد.

    استفاده از هویج در یک برنامه غذایی ، مخصوصا در دوران پرریزی (تولک) موجب بهبود ظاهر و رنگ ناخن و پرها در پرنده شود.هویج با داشتن ویتامین ب ، تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین ث و ویتامین ای یکی از بهترین سبزیجات مفید برای پرندگان زینتی میباشد که میتوان آن را به صورت رنده شده در اختیار پرنده قرار داد.همچنین موجب سلامتی روده ی بزرگ و پیشگیری از بروز بیماریهای روده بزرگ گردد.

 

  • خاصیت خیار و کدو سبز برای پرنده

وجود این سبزیجات برای تغذیه بهتر پرنده لازم است مخصوصا در فصل گرم سال که استفاده برنامه ریزی شده از آنها در جیره غذایی پرنده موجب تعادل در گرمای بدن پرنده می شود.خیار و کدو سبز با داشتن نیاسین ، ویتامین های مختلف ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و کربوهیدارت نقش بسیار مهمی در رشد بهتر پرها و ناخن های پرنده دارند.

در مورد این سبزیجات باید به این نکته توجه داشت که استفاده زیاد از آنها حتی در فصل گرم سال میتواند موجب اسهال در پرنده شود.همچنین از آنها در دوران پرریزی (تولک) پرنده نباید استفاده کرد زیرا طبع سرد خیار و کدو سبز موجب طولانی شدن دوران تولک و حتی بیماریهای گوارشی در پرنده میگردد.

۳-حبوبات:

حبوبات غذاهای جادویی هستن که در تغذیه پرندگان نقش مهمی دارند. سرشار از پروتیین و بسیار مفید برای دوست پردار شما. چندین نوع مختلف حبوبات را جوشانده بدون هیچ ادویه برای پرنده سرو کنید. صبر کنین تا حبوبات خنک شن و با قاشق به پرنده تعارف کنین. به یاد داشته باشین هرگز حبوبات را خام به پرنده ندین چون به جای فایده تبدیل به سم برای پرنده می شود.

۴-سبزیجات:

به پرنده سبزیجات تمیز و شسته شده مثل براکلی، گل کلم، و همه سبزیجات با برگهای سبز تیره را پیشنهاد دهید. سبزی که پزشکان به آن بسیار معتقد هستن مارچوبه، هویج و نخود فرنگی می باشد.

  •  سبزیجات مضر برای پرندگان:سبزیجاتی همچون کرفس ، سیر و پیاز (خام و پخته ) و ریواس به هیچ عنوان برای خوراک پرنده های زینتی مناسب نمی باشند. دقت داشته باشید که کاهو و اسفناج نیز باید به مقدار بسیار کم به پرنده های زینتی داده شود.

۵- بلال:

باور کنین یا نه اکثر پرندگان خانگی عاشق ذرت هستن. بلال را در آب جوش پخته و می توانید کمی روغن گیاهی نیز اضافه کنین. هیچ وقت به پرنده پاپ کورن ندهید چراکه  بسیار چرب و مضر می باشد.

۵- پاستا:

پرنده ها عاشق انواع پاستا و ماکارونی هستن. پاستا سرشار از انرژی می باشد مقدار پاستا و سبزی را بجوشانید و مخلوط کنین زمانیکه سرد شد برای پرنده سرو کنید. برخی طوطیها دوست دارن پاستا زیر نوکشون صدا بده با پاستا پخته مقداری ماکارونی خام قاطی کنین. کمی هم کره بادام زمینی اضافه کرده و به طوطی بدهید.

۶-نان:

همه انواع نان ها برای پرنده مفید و سرشار از فیبر هستن به خصوص نانهای گندم دار.هر زمان پرنده کار خوبی انجام داده یک تیکه نان بعنوان تشویقی به او بدهید.

 ۷-فلفل ها:

انسانها از خوردن فلفل تند وحشت دارن ولی جالب است بدانید همه طوطی ها عاشق فلفل تند هستن و زبان آنها توانایی تحمل کردن این تندی را دارد. فلفل تند بردارید داخلش رو تخمه بریزید و به طوطیتان بدهید.

۸-گندم:

گندم بهترین صبحانه برای پرنده هست. یک دسته پرنده گشنه می تونن به راحتی مقدار زیادی گندم را در چند دقیقه تمام کنن. گندم منبع مفید پروتیین و کربوهیدرات می باشد.

۹-آجیل ها:

آجیل ها دارای کالری بالایی هستن و باید در دادن آجیل احتیاط کرد.به هر حال آنها بسیار خوشمزه و هوس انگیز هستند و پرنده ها عاشق آن می باشند. می توانید با آجیل ها اسباب بازیهای جالب بسازید. از دادن آجیل شور خودداری کنید.

مواد غذایی ممنوعه برای پرندگان زینتی

سیستم گوارش پرنده های زینتی قادر به هضم و جذب لاکتوز یا همان قند شیر نمی باشد. از این رو نمی توان از لبنیات و فراورده های شیر همچون پنیر، خامه، ماست و … به منظور تغذیه آنها استفاده کرد. از سایر مواد غذایی مضر برای پرنده های زینتی می توان نمک ، انواع ادویه و دان های روغنی و چرب را نام برد.

خوردن نمک و مواد غذایی شور همچون چیپس ، پفک و … توسط پرندگان زینتی باعث میشود که پرنده عطش بالایی نسبت به آب خوردن داشته باشد. در این شرایط سیستم گوارش پرنده مجبور به دفع آب اضافی شده و غذای دریافتی را کامل هضم و جذب نمیکند. دان های چرب و غذاهای روغنی نیز باعث کبد چرب در پرنده ها میشود. علاوه بر این قارچ های خوراکی نیز برای تغذیه پرندگان زینتی مناسب نمی باشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا