گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازنبور عسل

مزایای وجود گرده افشان ها

زنبورها و سایر گرده افشان ها درمعرض انقراض قرار دارند. با این‌حال، نقش آنها برای سلامت زندگی در سیاره زمین بسیار مهم و حیاتی است.

زنبور عسل مهم‎ترین گرده‌ افشان کننده

زنبورها و سایر گرده افشان ها درمعرض انقراض قرار دارند. با این‌حال، نقش آنها برای سلامت زندگی در سیاره زمین بسیار مهم و حیاتی است. در اینجا تنها ۵ دلیل مهم که باید از گرده‌افشان‌ها محافظت کنیم، عنوان شده است.

با فرا رسیدن فصل بهار و ظاهر شدن شکوفه بر روی درختان میوه، فعالیت‎های مهم و پیچیده‎ای مانند گلدهی، گرده افشانی و لقاح آغاز می‎شود.

در اکثر درختان میوه، عمل گرده افشانی موفق برای لقاح و نهایتاً تشکیل بذر جهت رشد و نمو میوه ضروری است.

درختان هلو، انار، آلوهای اروپایی و بیشتر ارقام آلبالو جزو درختان میوه خودگرده افشانی یا خودبارورند و برای تشکیل میوه نیازی به ارقام گرده‎زا ندارند.

ارقام خودبارور، قادر به تشکیل میوه کافی و با دانه گرده خودی هستند ولی ارقام خود نابارور توانایی تشکیل میوه تجاری بعد از خود گرده‎افشانی را ندارند.

زنبورعسل مهم‎ترین گرده‎افشان کننده‎ها در درختان میوه است. گرده و شهد درختان برای این حشرات بسیار جذاب هستند.

پرندگان و زنبورها

گياهان گلداری که به گرده افشاني متکی هستند؛ گرده هاي ريز و خاک مانندی(که حامل DNAی نر هستند)روی سطح بيرونی بساک خود رها می کنند.

سپس اين گرده روی بدن جانورانی که در پی شهد گل هستند باقي مي ماند. با اين طرف و آن طرف رفتن جانور، گرده به بخش ماده گل(يا گل ديگر)انتقال مي يابد و از راه مادگي به تخمدان نفوذ مي کند و در آن يک تخم نابالغ را بارور مي سازد.

بسياري از گل ها براي جذب گرده افشانان از بو يا حتي نشانه هايي که راهنماي اين موجودات است؛ استفاده مي کنند.

يکي از متخصصان تنوع زيستي محصولات زراعي اظهار مي دارد که(به استثناي مورد مهم سوسکچه نخل در کامرون)گرده افشانان در جهان هم چنان ناشناخته مانده اند.

چون حشرات جثه اي کوچک دارند و جلب نظر نمي کنند يا چون سيستم چنان خوب عمل مي کند که دخالت چنداني در کار آفات لازم نمي آيد؛ سطح آگاهي عمومي يا حتي آگاهي تخصصي ميان کشاورزان و کارشناسان کشاورزي بسيار پايين است.

واقعيت اين است که خدمات اکوسيستم و از جمله فعاليت گرده افشانان براي توليد مواد غذايي بسيار حياتي است و سهم به سزايي در پايداري معيشت و اشتغال بسياري از کشاورزان در سراسر جهان دارد.

مزایای وجود گرده افشان ها

۱- به گرده‌افشانی ۷۵% از تولیدات میوه‌ای و دانه‌ای کمک می‌کنند.

۲- تنوع زیستی را افزایش می‌دهند.

۳- تولید مواد غذایی را افزایش می‌دهند.

۴- غذاهایی غنی از ریزمغذی‌ها را فراهم می‌کنند.

۵- به حفظ اکوسیستم کمک می‌کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا