گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

واکنش وزارت کشاورزی به تولید بیش از اندازه پیاز: کشاورزان خود خارج از الگو کاشته‌اند

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش تولید پیاز خارج از برنامه و عدم رعایت الگوی کشت بویژه در منطقه جنوب استان کرمان عامل اصلی افت قیمت پیاز است اما با این حال هیچگونه دفن محصول در کشور صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی حسین اصغری درباره این ادعا که به دلیل افزایش تولید محصول پیاز برخی مناطق کشور دفن می شود اظهار کرد: دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی، هر ساله در مواقعی که با افزایش تولید محصول و کاهش قیمت به کمتر از نرخ خرید تضمینی محصولی روبرو می شود از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید ورود پیدا می کند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته به خصوص سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۴ با توجه به مازاد تولید، خرید تضمینی انجام شده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال در منطقه جنوب استان کرمان برنامه کشت رعایت نشده و به طور تقریبی سطح زیرکشت آن منطقه دو برابر برنامه ابلاغی بوده که در نهایت موجب افت قیمت این محصول شده است.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت تمام شده هر کیلوگرم پیاز برای تولیدکنندگان در کشور نزدیک ۷۰۰ تومان است، گفت: اکنون حداقل قیمت هر کیلوگرم پیاز درشت سر مزرعه که متقاضی کمتری دارد با قیمتی بین  ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان  خریداری می‌شود که حداقل ۲۰۰ تومان برای تولیدکنندگان سود دارد.

اصغری افزود: در حالی که پیازهای سایز متوسط و کوچک با نرخی بالاتر از یک هزار و ۵۰۰ تومان در مزارع خریداری می‌شود.

اصغری متوسط سطح زیرکشت سالیانه پیاز را حدود ۵۵ هزار هکتار با تولید حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برآورد کرد و اظهار داشت: در سال زراعی گذشته (۹۸ – ۹۷) دو میلیون و ۷۰۰ هزارتن پیاز در کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: برنامه تولید برای سال زراعی جاری ( ۹۹- ۹۸) دو میلیون و ۶۰۰ هزارتن به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون استان‌های مهم تولیدکننده اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، جنوب کرمان، هرمزگان و زنجان است.

اصغری اظهار داشت: پیاز تولیدی منطقه جنوب کرمان سال گذشته ۴۱۶ هزارتن بود که امسال به بیش از ۵۵۰ هزارتن افزایش یافته است.

وی متوسط صادرات پنجساله محصول پیاز را  ۲۶۱ هزار و ۴۰۰  تن به ارزش ۸۳ میلیون دلار برشمرد و افزود: سال ۹۷ صادرات پیاز نزدیک ۳۴۲ هزار تن به ارزش ۱۲۴.۸ میلیون دلار، سال ۹۸ حدود  ۳۹۵ هزار تن به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار بود که نشان می‌دهد جهش قابل توجهی در امر صادرات صورت گرفته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا