گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تغییر فصل کشت نخود از بهار به پاییز در مرند

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از کشت انتظاری و پاییزه نخود برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی ضمن بیان این مطلب افزود: در سال زراعی ۹۹-۹۸ حدود ۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت نخود انتظاری رفته که به صورت کشت مستقیم و بدون خاک ورزی در تناوب با گندم کشت شده که وضعیت مزارع در حد بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: ارتقای بهره وری یا به عبارتی افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید از سیاست ها و اولویت های بخش کشاورزی استان و شهرستان به شمار می‌رود و دستیابی به این مهم در حوزه تولید حبوبات درمدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با توسعه کشت های «پاییزه» و کشت “انتظاری” امکان پذیر است.

 صیادی با اشاره به مرسوم بودن کشت بهاره و سنتی حبوبات در شهرستان مرند، تصریح کرد: عملکرد حبوبات از جمله نخود در کشت های بهاره و سنتی به دلیل کوتاه بودن دوره رشد پایین بوده و بارندگی‌های پاییزه نیز در این روش از دسترس خارج می شود.

وی عنوان کرد: در کشت پاییزه که عمدتاً در اوایل مهر ماه تا اواسط آبان ماه انجام می گیرد انتخاب رقم مناسب بسیار حائز اهمیت است و در این راستا از ارقام نخود استفاده از رقم منصور که از عملکرد مناسبی برخوردار بود به کشاورزان شهرستان مرند توصیه می شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به مزیتهای کشت پاییزه محصـولات زراعی نسبت به کاشت بـهاره گفت: تولید و عملکرد گیاهان پاییزه غالباً بیشتر از گیاهان بهاره بوده و از ثبات عملکرد بیشتری نیز برخوردار است این افزایش تولید در مورد غلات حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد و در مورد نخود حدود ۷۰ درصد است.

وی افزود: افزایش عملکرد و ثبات گیاهان پاییزه بدلیل استقرار مناسب گیاه در پاییز و استفاده بهتر از نزولات جوی و فرار از تنشهای گرما و خشکی رایج در اواخر بهار و تابستان می باشد علاوه بر این، در کاشت پائیزه دوره رشد رویشی گیاه و زیست توده آن افزایش یافته و این افزایش سبب می شود که مخازن زایشی گیاه (که در شرایط مناسب رطوبتی و دمایی ایجاد شده است) به نحو مناسبی تأمین شده، بنابراین عملکرد افزایش یابد.

 صیادی در ادامه گفت: در کشت انتظاری یا خفته نیز که عمدتاً از اواخر آبان تا اواخر آذر انجام می شود اطلاع از شرایط آب و هوایی بسیار حایز اهمیت بوده به طوری که باید از پایین آمدن دما اطمینان حاصل کرد و مطمئن شد که احتمال جوانه زدن گیاه وجود ندارد.

 سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اظهار کرد: در این نوع کشت  حبوبات با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت کشت انجام شده و بذر در داخل خاک قرار داده می شود به طوری که به محض آغاز بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار، گیاه به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می آورد.

 وی افزود: در کشتهای بهاره در مناطق مختلف این شهرستان همه ساله معمولا در اوایل بهار به دلیل بارش های بهاره امکان وارد شدن به مزرعه وجود ندارد و این موضوع سبب می‌شود عمده بارندگی ها از دسترس خارج شود در حالی که استفاده حداکثری از بارندگی‌ها، مزیت بزرگی برای کشت انتظاری و پاییزه محسوب می‌شود.

 صیادی در پایان گفت: در سال زراعی ‎ جاری ۸۸۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان مرند زیرکشت نخود بهاره و پاییزه رفته است که از این میزان حدود ۵۰ هکتار کشت انتظاری (رقم منصور) و۸۰۰ هکتار کشت بهاره دیم و حدود ۳۰ هکتار نخود آبی بوده و متوسط عملکرد نخود کشت بهاره حدود ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کشت انتظاری ۸۰۰کیلوگرم در هر هکتار برسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا