گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نوغانداری آغاز توسعه منظومه روستایی در گچساران

نوغانداری نخستین شکوفه درخت توسعه اقتصادی در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی شهرستان گرمسیری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد است.

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه شده است.

شهرستان های گچساران ، بابلکنار و طارم از جمله مناطق اجرای پایلوت طرح توسعه منظومه روستایی در کشور هستند.

اگرچه روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری در گچساران ظرفیت های بی نظیری برای نوغانداری دارند اما تا پیش از اجرایی شدن طرح توسعه منظومه روستایی فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

این روزها نوغانداران روستاهای گچساران برداشت محصول از پیله کرم ابریشم را آغاز کرده اند و این فعالیت نمونه بارزی از تولید و فعالیت اقتصادی با سرمایه اندک شده است.

سالانه بیش از ۹۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان گچساران تولید می شود اما به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی تنوع بخشی به تولید یکی از نیازهای افزایش درآمد بهره برداران است.

بخش مرکزی شهرستان گچساران ۱۲۰ روستا، ۲۶ هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت روستایی و ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است که با توجه به ظرفیت های طبیعی در صورت هدف گذاری بهتر می توان شاهد توسعه اقتصادی در این مناطق بود.

دیدگاه نوغانداران

یکی از بهره برداران فعال در زمینه نوعانداری در گچساران می گوید: با توجه به اینکه پرورش پیله کرم ابریشم نیازی به تامین زمین،آب و سرمایه زیادی ندارد این فعالیت می تواند راهکاری برای افزایش درآمد روستائیان به ویژه بانوان باشد.

ماریا جوکار که یکی از اتاق های خانه خود را به پرورش پیله کرم ابریشم اختصاص داده افزود: نوغانداری برای افراد کم درآمد روستایی که زمین کشاورزی ندارد فعالیتی سود آور است.

یکی دیگر از بهره برداران پرورش پیله کرم ابریشم در گچساران گفت: با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه اقدام به پرورش پیله کرم ابریشم کرده ام.

لیلا رضایی افزود: مردم روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری تا همین سال گذشته اطلاعاتی چندانی درباره نوغانداری نداشتند اما اکنون با شرکت در چند جلسه آموزشی هم در تولید سهیم هستند و هم درآمدی برای خود کسب می کنند.

وی با اشاره به بازار فروش خوب این محصول از بانوان خواست با فعالیت در زمینه پرورش پیله کرم ابریشم به بهبود معیشت خانواده خود کمک کنند.

آغاز برداشت محصول

تسهیل گر طرح توسعه منظومه روستایی در گچساران با اشاره به اینکه برداشت محصول پیله کرم ابریشم در چهار روستای بویراحمد گرمسیری شامل دیل، آرو، مارین و سرتیره، آغاز شده گفت: نوغانداری یکی از نخستین نتایج اقتصادی طرح توسعه پایدار منظومه روستایی است.

مریم حاجی زاده افزود: در این طرح که ۲۵ هزار لارو در مدت زمان ۲۸ روز پرورش داده می شود بهره برداران در مدت زمانی اندک و سرمایه ای کوچک درآمد قابل توجهی کسب می کنند.
وی با بیان اینکه هر کیلوگرم محصول پیله کرم ابریشم به قیمت ۱۷۰هزار تومان به فروش می رسد اظهار داشت: هر ۲۵ هزار لارو ۲۵ هزار تومان سرمایه برای خرید نیاز دارد.
وی اظهار داشت: براساس تفاهمنامه  لارو مورد نیاز بهره برداران از شهرستان نطنز تامین می شود.

برنامه ریزی برای تامین دیگر مواد اولیه مورد نیاز

تسهیل گر طرح توسعه منظومه روستایی در گچساران با یادآوری اینکه برگ درخت توت یکی از مواد اولیه مورد نیاز نوغانداران است ابراز داشت: امسال بخشی از برگ درخت توت مورد نیاز از شهرستان چرام خریداری شد.

حاجی زاده افزود: برای پایداری درآمد روستائیان کار غرس نهال درخت توت در روستاهای دیل و مارین انجام شد تا برای سال های آینده نیازی به مراجعه  به شهرستان های دیگر نباشد.

وی اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ماه هر سال امکان پرورش سه دوره پیله کرم ابریشم در روستاهای گچساران وجود دارد.
تسهیل گر طرح توسعه منظومه روستایی در گچساران تاکید کرد: هم اکنون ۳۶ خانوار ساکن روستاهای بویراحمد گرمسیری مشغول پرورش کرم ابریشم هستند.

حاجی زاده عنوان کرد:براساس هماهنگی های انجام شده بهره برداران مشکلی برای فروش محصولات تولیدی خود ندارند.

وی گفت: کارهای مقدماتی مانند آموزش نیز با مشارکت جهاد کشاورزی گچساران انجام شده است.

حاجی زاده درباره حمایت های بنباد مسکن برای تامین مکان پرورش پیله کرم ابریشم گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده ۲ مدرسه که در سال های پیش احداث شده بود و اکنون برای آموزش و پرورش بدون استفاده است به پرورش کرم ابریشم اختصاص یافته است.

نوغانداری چقدر سودآور است؟

نماینده نوغانداری دهستان بویراحمد گرمسیری گفت:از هر جعبه ۱۰ الی ۱۲ کیلو پیله خشک  تولید می شود که قیمت هر کیلو پیله خشک حدود ۱۷۰ هزار تومان است.

محسن جلالی افزود: درآمد هر جعبه ۲۵ هزار تایی حدود ۲ میلیون تومان است.

وی بیان کرد:تخم نوغان داخل جعبه های کوچک ۱۰ سانتی متری به مقدار بیست هزار تخم در یک جعبه تحویل نوغان دار می شود.
جلالی تاکید کرد:تخم نوغان را داخل پارچه سفید و تمیزی نگهداری می کنند تا لارو ها از تخم بیرون بیایند  که ابتدا لاروها به رنگ سیاه و خیلی شبیه مورچه هستند.
وی تصریح کرد:پس از چند روز لاروها کمی بزرگ شده و می توانند از برگ های نرم خرد شده درخت بید تغذیه کنند.
او تاکیدکرد:قبل از اینکه پروانه ها از پیله بیرون بیایند بهره برداران پیله ها را پاک و آماده تحویل می کنند.

حمایت جهاد کشاورزی از نوغانداری

مدیرجهاد کشاورزی گچساران گفت: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی این شهرستان تمام تلاش خود را در زمینه توسعه نوغانداری به عنوان یکی از مشاغل بخش کشاورزی به کار می گیرد.
سید عبدالوهاب پورالحسینی آب و هوای سازگار برای پرورش پیله ابریشم را ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد ذکر کرد.
رئیس جهاد کشاورزی گچساران بیان کرد: اجرای این طرح به عنوان یک فعالیت تولیدی می تواند تامین کننده نیاز صنایع تبدیلی و بستر ساز اشتغال باشد.

دیگر برنامه های طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران

یکی دیگر از تسهیل گران طرح توسعه منظومه روستایی در گچساران نیز گفت: ایجاد کسب و کارهای کوچک به ویژه در زمینه های کشاورزی و بومگردی از دیگر بخش های این طرح توسعه منظومه روستایی است.

فاطمه ملک حسینی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان این طرح ها  از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شود.

وی عنوان کرد: آموزش برای چگونگی کسب و کارهای کوچک نیز با مشارکت دستگاه های اجرایی متولی انجام می شود.

ملک حسینی افزود:تاکنون دوره های آموزشی در زمینه های نوغانداری، کشت زعفران و پرورش قارچ برای متقاضیان برگزار و گواهینامه های فنی و حرفه ای برای بهره برداران صادر شده است.

ملک حسینی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای طرح های عمرانی از دیگر بخش های طرح توسعه منظومه  روستایی گچساران است گفت: پروژه آبرسانی روستای آرو و دیل، آبیاری قطره ای روستای اسپر و آبیاری باغستان ها ی شامبراکان از دیگر فعالیت های پیش بینی شده در این طرح است.

وی عنوانکرد:آبرسانی به روستاهای آرو و دیل در حال برآوردهای کارشناسی و مطالعه اعتبار،آبیاری باغستان های شامبرکان آب موردنیاز تخصیص یافته و پروژه آبیاری قطره ای روستای اسپر نیز در حال برآورد اعتباری است.

زیرساخت های طرح توسعه منظومه روستایی

نماینده مردم شهرستان های گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به زیرساخت های اجرا شده در روستاهای گچساران طرح توسعه منظومه روستایی از سال ۱۳۹۶ با مشارکت بنیاد مسکن و پشتیانی دستگاه های اجرایی متولی نظیر جهادکشاورزی و صندوق کارآفرینی امید وارد فاز عملیاتی شده است.

غلامرضا تاجگردون افزود:بخشی از منابع اعتباری مورد نیاز این طرح از طرف دولت و بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی و سهم آورده مردم تامین می شود.

وی ابراز داشت: براساس این طرح در سه دوره زمانی پنج ساله ظرفیت ها و محدودیت های توسعه روستاهای گچساران مطالعه، برنامه ریزی و عملیاتی می شود.

وی تاکید کرد: شناخت ظرفیت ها و محدودیت های توسعه هر روستا از نظر اقتصادی،اجتماعی،عمرانی و فرهنگی از بخش های این طرح است.
وی توانمندسازی روستائیان برای تولید، فروش،صادرات و عمران از اهداف این طرح است.
تاجگردون اظهار داشت: دسترسی همه روستاها به جاده آسفالت،اجرای طرح هادی در۹۰ درصد روستاها، گازرسانی به تمام روستاهای دارای شرایط و برخورداری بخش عمدای از روستاها از آب آشامیدنی سالم از زیرساخت هایی است که قابلیت اجرای طرح های اقتصادیدر روستاهای گچساران را بیشتر کرده است.
وی بیان کرد: روستاهای شهرستان گچساران در چهار بخش از خرداد سال ۱۳۹۶ برای اجرای این طرح مطالعه شده است.
تاجگردون ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح زمینه پدیده مهاجرت معکوس به روستاهای این شهرستان فراهم می شود.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا