گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تاثیر کرونا بر بازار صنایع دستی/ قیمت مواد اولیه افزایش یافت

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار صنایع دستی، گفت: قیمت مواد اولیه افزایش یافته و بسیاری از سفارش‌ها لغو شده است.

علی عبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارگاه‌های صنایع دستی پس از شیوع ویروس کرونا، گفت: برای تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی مصوبه‌ای صادر نشد.

وی با اشاره به تعطیلی کسب و کارها که تأثیر زیادی بر کاهش فروش تولیدات صنایع دستی در استان داشت، گفت: در واقع فعالان این عرصه نیز به دلیل رکود بازار و کم شدن حجم سفارشات و یا لغو آن بخش مهمی از بازار فروش را از دست دادند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز افزود: در بازه زمانی که واحدهای صنفی و مراکز خرید به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، بازار عرضه و تقاضای فعالان صنایع دستی نیز با هم همخوانی نداشت و بسیاری از سفارش‌های آنها لغو شد به همین دلیل برخی از هنرمندان برای مدتی مجبور به تعطیلی کارگاه‌های خود شدند.

عبادی با اشاره به مشکلاتی که پس از شیوع کرونا گریبانگیر همه از جمله هنرمندان صنایع دستی شد، افزود: طی دو ماهه اخیر قیمت مواد اولیه در بیشتر رسته‌های صنایع دستی به ویژه در رشته‌های سرامیک و سفال نسبت به گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه برخی کارگاه‌های صنایع دستی استان البرز به دلیل افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه برای مدتی مجبور به توقف چرخه تولید شدند، گفت: فعالان این عرصه بابت افزایش قیمت این اقلام نگران هستند و امید دارند که قیمت مواد اولیه تولیدات صنایع دستی مجدد کاهش یابد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با این توضیح که سال گذشته ۱۰۰ مجوز جدید صنایع دستی در استان البرز صادر شد، افزود: پروانه‌های تمدیدی صنایع دستی استان در سال گذشته نیز برابر ۱۳۰ مورد بوده است.

عبادی در خصوص برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان البرز برای توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های صنایع دستی، افزود: شرایط هنوز به حالت عادی بازنگشته و مشکلاتی مانند تعطیلی کارگاه‌ها و از دست دادن اشتغال باعث شده که برنامه‌های توسعه‌ای به کندی پیش برود.

وی اولویت مهم را حفظ فعالیت کارگاه‌های صنایع دستی موجود و بازگرداندن کارگاه‌های تعطیل به چرخه کار دانست و گفت: با عملیاتی شدن برنامه‌ها و حمایت‌های دولت ما نیز تلاش می‌کنیم تا کارگاه‌های صنایع دستی فعال تعطیل نشوند و در کاهش سطح اشتغال نیز کمترین ریزش نیروی کار را داشته باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های عرضه تولیدات صنایع دستی از جمله برنامه‌های است که برای رونق اشتغال در این حوزه مدنظر است.

عبادی با تاکید بر اهمیت راه اندازی مرکز آموزش صنایع دستی در همه شهرهای استان البرز، گفت: در حال حاضر این مراکز آموزشی در شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد دایر است. راه اندازی این مراکز در کرج و اشتهارد نیز در دستور کار است، به یقین با آموزش علاقمندان به حضور در عرصه صنایع دستی زمینه اشتغال بیشتری فراهم می‌شود.

به گفته وی آموزش‌های صنایع دستی کاملاً رایگان است و از افراد بابت آموزش هیچ گونه مبلغی اخذ نمی‌شود، همچنین هزینه برگزاری این کلاس‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا