گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

روزه سکوت اداره صمت استان یزد در موضوع تأمین نهاده طیور

سید رضا میری گفت: حال که وضعیت تأمین نهاده‌ها با مشکل روبروست چرا اداره صمت روزه سکوت گرفته و هیچ اقدامی برای حمایت از مرغ دار انجام نمی‌دهد؟

رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، روند فعلی بازار مرغ را نسبت به گذشته رو به بهبود دانست و گفت: بر اساس مصوبه تنظیم بازار نرخ فروش مرغ زنده به کشتارگاه به ازای هر کیلوگرم ۸ هزار و پانصد تومان و فروش مرغ پس از کشتار ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان است که متأسفانه درحال حاضر این قیمت در بازار بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.
سید رضا میری با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی توسط دولت اظهار داشت: متأسفانه قیمت نهاده‌ها به نرخ دولتی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داشته که البته درحال حاضر به دلیل کمبود نهاده شاهد قیمت‌های گزافی در بازار سیاه هستیم.
میری افزود: قیمت مصوب نهاده ذرت ۱۷۵۰ و قیمت نهاده سویا ۲۷۵۰ است امادرحال حاضر مرغ دار این دو نهاده را باید به ترتیب باقیمت‌های ۲۷۰۰ و ۴۵۰۰ تومان در بازار تهیه کند ضمن اینکه سالیانه مبالغی هم به قیمت حامل‌های انرژی، دستمزد کارگران، حق بیمه، مالیات و… نیز اضافه می‌شود که این عوامل سبب شده مرغداری مقرون‌به‌صرفه نباشد.
وی بابیان اینکه افزایش قیمت تمام‌شده و پایین بودن قیمت مرغ در بازار منجر به تعطیلی این صنعت در آینده نزدیک خواهد شد گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ سالن پرورش مرغ در استان وجود داردکه تنها ۷۵۰ سالن آن فعال هستند البته ظرفیت ماهیانه جوجه ریزی در استان هم ۴ میلیون قطعه جوجه بوده که عملاً این ظرفیت به ۲ میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه در ماه تقلیل یافته است.

خسارت ۴۱ میلیارد تومانی به صنعت مرغ استان یزد
رئیس اتحادیه مرغداران استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موقعیت‌های طلایی بازار مرغ اظهار داشت: سالانه بازار مرغ در ایام عید و ماه مبارک رمضان از وضعیت مناسبی برخوردار است که متأسفانه با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته و هم‌زمانی این دو ایام در سال جاری به‌شدت مرغداران را متضرر کرده است.
میری ادامه داد: مرغداران با توجه به کمبود مرغ در سال گذشته، برای امسال برنامه‌ریزی خوبی کرده بودند به‌نحوی‌که برای ایام عید جوجه ریزی زیادی داشته و علی‌رغم اینکه نرخ مصوب هر قطعه جوجه ۲۵۰۰ تومان بود در بازار جوجه‌ها را با نرخ ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان تهیه‌کرده بودند اما حادثه اخیر خسارت سنگینی را متوجه صنعت مرغ داری استان کرد.
وی برآورد خسارت مرغداران یزدی در اثر کرونا را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه بالغ‌بر ۴۱ میلیاردتومان دانست و اظهار داشت: این خسارت تنها به بخش مرغداران پرورش مرغ گوشتی واردشده و آمار و ارقام در خصوص مرغ داران مرغ تخم‌گذار متفاوت است.
رئیس اتحادیه مرغداران استان در خصوص میزان خسارت به مرغداران مرغ تخم‌گذار هم گفت: هرچند این دسته از مرغداران در ایام عید، از بازار نسبتاً خوبی برخوردار بودند امادر بازار ماه رمضان درحال متضرر شدن هستند به‌نحوی‌که قیمت مصوب تخم‌مرغ ۷۵۰۰ بوده اما آن را به قیمت ۵۰۰۰ تومان به توزیع‌کنندگان می‌فروشند.

 ۴۰ درصد مرغ تولیدی استان یزد صادر می‌شود
میری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همکاری خوب مسئولان برای کمک به صنعت مرغ داری استان در ایام کرونا اظهار داشت: با توجه به اینکه استان موظف است ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید خود را صادر کند در ایام پیک کرونا که جاده‌های کشور بسته بودند همکاری و تعامل خوب مسئولان سبب شد تا صادرات استان به‌خوبی صورت گیرد و همچنین برای تردد کارگران مرغ داری‌ها و کشتارگاه‌ها نیز تمهیدات خوبی در نظر گرفته‌شده بود.
رئیس اتحادیه مرغداران استان در خصوص انتظارات مرغ داران استان از مسئولان ابراز داشت: در ایامی که برای حفظ سلامت جامعه مردم در خانه‌ها بودند مرغ داران و کارگران آنان جان خود را کف دست گذاشته و برای تأمین نیاز مردم در سالن‌ها و کشتارگاه‌ها حاضر شدند اماکنی که هرچند در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد اما بالاخره تهدیداتی را نیز برای افراد به همراه داشت بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود توجه بیشتری به این قشر زحمتکش داشته باشند.
وی بزرگ‌ترین دغدغه مرغ داران را تأمین نهاده‌ها برشمرد و گفت: از مسئولان خواهش می‌کنم تکلیف صنعت مرغ را روشن کنند و راهکاری برای تأمین نهاده که ۸۵ درصد غذای جوجه‌ها را تأمین می‌کنند بیندیشند چراکه اگر برای این موضوع فکری نشود جوجه ریزی کمتر صورت می‌گیرد و این اتفاق آثار خود را تا دو ماه آینده نشان خواهد داد بنابراین مسئولان برای جلوگیری از تکرار اتفاقات سال گذشته و کمبود مرغ فکری عاجل بردارند

 روزه سکوت اداره صمت در موضوع تأمین نهاده طیور
میری با انتقاد از اداره صمت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اظهار داشت: در سال گذشته که مرغ با کمبود مواجه و گرانی‌ها رقم خورد مسئولان این دو ارگان مرتباً جلسه گذاشته و درخواست کاهش قیمت را داشتند ما نیز چون از بدنه مردم هستیم تمام تلاش خود را در این زمینه به کاربستیم اما سؤال اینجاست حال که وضعیت تأمین نهاده‌ها با مشکل روبروست چرا آقایان روزه سکوت گرفتند و هیچ اقدامی برای حمایت از مرغ دار انجام نمی‌دهند؟
وی اذعان داشت: تأکید می‌کنم چنانچه مسئولان استان تدبیری درباره این موضوع نیندیشند در ماه‌های آینده با کمبود مرغ و افزایش قیمت در بازار روبرو خواهیم بود.
وی در پایان در واکنش به زنده‌به‌گور کردن جوجه‌ها توسط برخی مرغداران هم اظهار داشت: خوشبختانه در استان یزد شاهد چنین اتفاقاتی غیرانسانی نبودیم چراکه اولاً مرغ داران یزدی علی‌رغم همه مشکلات و ضرر و زیانی که از بابت خرید جوجه متحمل شده‌اند نسبت به نگهداری و پرورش آن‌ها اهتمام داشته و ثانیاً در استان یزد کارخانه جوجه‌کشی وجود ندارد و جوجه‌ها از استان‌های دیگر خریداری می‌شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا