گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای گرسماسر ییلاق زیبا رامسر

روستای گرسماسر رامسر در مجاورت رامسر زیبا، که از سر زیبایی و شکوه بی‌مثالش به عروس شهرهای ایران شهرت دارد، قرار گرفته است.

روستای گرسماسر رامسر در مجاورت رامسر زیبا، که از سر زیبایی و شکوه بی‌مثالش به عروس شهرهای ایران شهرت دارد، قرار گرفته است. در واقع گرسماسر که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی رامسر است. روستای گرسماسر از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای رستم سر، از شمال و جنوب هم به رشته کوه البرز محدود است.

نام روستاي گرسماسر، از قلعه گرزمان سر اخذ شده است. بقاياي اين قلعه در اطراف روستا به جا مانده است. گرزمان سر به معني مکاني در بالاي بهشت است که از موقعيت طبيعي محل استقرار اين قلعه استنباط شده است. گرزمان سر به مرور زمان، به گرسماسر تغيير يافته است. به احتمال زياد، این که این قلعه از آثار تاریخی دوره حسن صباح است، محتمل است. روستای گرسماسر قدمتی هزارساله دارد.

از جاهای دیدنی گرسماسر می‌توان به رستم سر، تله بن، راه کنار، مسجد آبجی، دزکول، فولاد چشمه و… اشاره کرد

معروف ترين ارتفاعات روستاي گرسماسر کوه سماموس است که روستاي گرسماسر در دامنه شرقي آن و روستاي جواهرده در ضلع شمالي غربي آن واقع شده‏ اند.

چشمه های امیرخانی که جزو چشمه های آب معدنی سرد از جمله جاذبه های طبیعی اطراف روستای گرسماسر است.

درآمد اکثر مردم روستای گرسماسر به مانند بسیاری از روستا‌ها از بخش فعالیت‌های زراعی، باغ داری، دام داری و صنایع دستی تأمین می‌گردد. محصولات عمده زراعی آن شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزیجات است. گردو، سیب و فندق از محصولات باغی آن است. گیاه دارویی گل گاوزبان که دمنوشش بسیار مشهور است در مراتع این روستا بسیار یافت می‌شود که آن هم جزئی از منابع درآمد اهالی این روستا در نظر گرفته می‌شود. دام داری به ویژه پرورش گوسفند در روستای گرسماسر نیز با توجه به وجود مراتع غنی رواج دارد. پرورش زنبور عسل و طیور خانگی در این روستا رواج دارد. زنان در این روستا هم دوش مردان در فعالیت‌های اقتصادی نقش دارند و علاوه بر امور کشاورزی به تولید صنایع دستی بسیار متنوعی از قبیل: چادر شب، نمد، جاجیم، سبد‌های چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، ظروف چوبی مثل لاک و کوزه گری مشغول هستند.

انواع غذاهاي محلي خوش طعم و لذيذ توسط زنان روستايي طبخ مي‏ شود. ترشي تره، شيرين تره، سيرواويج، پلاسرتره، بوراني، کماج، ميرزاقاسمي، هلو آبي، بادمجان قليه، قطاب مخصوص و ماهي ملاقه (تنوري) از جمله غذاهاي محلي روستاي گرسماسر هستند.

بیشتر بخوانید:

نمد و نمد مالی در مازندران
روستاي نوا از استان مازندران
روستای لاویج مازندران با تلفیق چشمه آب گرم و جنگل

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا