گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فراوانی کالاهای اساسی در کشور با وجود شیوع کرونا

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ذخایر مطلوب کشور در تامین برنج، شکر، روغن و آرد گفت: با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

«یزدان سیف» روز شنبه در اولین نشست مطبوعاتی سال ۹۹ که به دلیل مقابله با بیماری کووید – ۱۹ به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد با تشریح وضعیت خرید تضمینی گندم و بازار نان، برنج، روغن و شکر، افزود: در پی بروز بیماری کووید – ۱۹ شوکی به بازار وارد شد که تلاش داریم با توزیع و عرضه مناسب کالاهای اساسی بازار این محصولات را متعادل کنیم تا نگرانی مردم در این زمینه برطرف شود.

وی با بیان  اینکه در شرکت بازرگانی دولتی ایران در دوره بروز و شیوع ویروس کرونا برای خدمت رسانی به مردم و تامین بازار داخلی بی وقفه فعال بود،  اظهارداشت: این امر متاسفانه موجب ابتلای ۱۰ نفر از کارکنان در زنجیره تامین کالاهای اساسی به این بیماری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره احتمال خطر قحطی در جهان در صورت تداوم ویروس کرونا و تامین کالاهای اساسی کشور گفت: از اواسط شیوع ویروس کرونا خریدهای خوبی برای نیازهای وارداتی صورت گرفته تا جایی که بخش عمده این خرید ها انجام شده است و اکنون شاهد وفور کالا در کشور هستیم.

سیف تصریح کرد: تجربه کشور چین نشان داده که ظرف ۱.۵ تا دو ماه آینده امکان کنترل این ویروس وجود دارد هرچند که ممکن است کماکان هم این وضعیت ادامه پیدا کند اما امیدواریم این شوک کوتاه مدت باشد و راهکار مبارزه با این ویروس مشخص شود.

بهانه ای برای گرانی قیمت برنج وجود ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات واردات برنج گفت: اکنون واردات برنج به میزان ۶۱۰ هزار تن در سه ماه اخیر توسط بخش خصوصی تامین و وارد شده است.

وی با بیان اینکه بهانه ای برای گرانی و افزایش قیمت برنج در کشور وجود ندارد افزود: بانک مرکزی برای تامین نیاز بازار ارز مورد نیاز را تامین کرده است.

سیف اضافه کرد: توزیع برنج ماه مبارک رمضان از یک هفته قبل با قیمت مصوب توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام خواهد شد و امیداریم شاهد افزایش قیمت در این محصول نباشیم.

به گفته وی، در ایام پر مصرف ۲۳۰ هزار تن برنج برای کنترل بازار توزیع شده است که رشد ۵۳ درصدی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره احتمال ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی از جمله برنج در کشورهای صادرکننده، گفت: تولید در دنیا قابلیت توقف ندارد و ممکن است تنها در بازده های کوتاه مدت صادرات ممنوع شود تا پروتکل های مناسبی تدوین شود تا امنیت را برای خود تامین کنند.

وی ادامه داد: ما برای کوتاه مدت و میان مدت هیچ مشکلی برای تامین نیاز خود نخواهیم داشت و قابل تصور نیست زنجیره دراز مدت کالاهای اساسی قطع شود.

سیف افزود: اکنون در حال بارگیری کالاهای اساسی مختلف از سه کشور هستیم اما امیداریم از شر این ویروس هر چه سریعتر رهایی یابیم.

توزیع ۶۰ هزارتن برنج، شکر و روغن در ماه مبارک رمضان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: کالاهای اساسی شامل شکر، برنج، روغن مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

سیف با تاکید براینکه کالاهای مورد نظر در آغاز ماه مبارک رمضان با قیمت های مصوب در اختیار مردم قرار می گیرد گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته ۳۰ هزار تن برنج و ۳۰ هزارتن شکر و روغن برای مصرف خانوار در بازار توزیع می شود.

وی ادامه داد: در صورت نیاز بیشتر خانوارها به این اقلام، میزان توزیع این کالاها افزایش خواهد یافت.

نخستین محموله هفت تنی گندم در بوشهر خریداری شد 

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه نخستین محموله هفت تنی گندم در سیلوی دشستان استان بوشهر تحویل و خرید تضمینی شده است، گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ مرکز خرید تضمینی گندم برای سال ۹۹ تدارک دیده شده است.

به گفته وی، اکنون بخشی از این مراکز در هفت استان گرمسیر کشور از جمله خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان فعال هستند.

سیف با اشاره به اینکه سال گذشته هفت میلیون و ۸۶۱ هزار تن  گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، افزود: درحوزه پرداخت پول کشاورزان در سال ۹۸ مدت زمان به ۱۲ روز رسید و حتی در برخی موارد نقدی بود، در حالی که سال ۹۷ مدت زمان پرداخت پول ۲۹ روز بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق آخرین جلسه هیات دولت با پیش بینی میزان خرید تضمینی گندم با افزایش ۴۷ درصد، نرخ هرکیلوگرم گندم دو هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی برآورد خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ را ۱۱ میلیون تن عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط جوی وضعیت تولید گندم برای سال زراعی جاری مطلوب به نظر می رسد.

به گفته وی،  ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه گندم نان در سال جاری است.

الک گندم خرید مطابق با استاندارد کدکس تعیین شد

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: بر اساس پیگیری های انجام شده «الک» خرید تضمینی گندم ایران از ۲ در ۲ به استاندارد مورد تایید کدکس تغییر یافت که این امر در افزایش کیفیت خرید گندم و آرد نانوایی که تاثیرگذار است.

سیف درباره کیفیت نان کشور گفت: بر اساس نمونه گیری های انجام شده دامنه کیفیت نان ۸۷ و خوب ارزیابی شده که نسبت بهبود یافته است ما امیدواریم این رقم به ۱۰۰ افزایش یابد.

وی افزود: در بحث کرایه و حمل و نقل آرد نان در سه ماهه اول سال کرایه ها به صورت آنلاین به حساب آنها واریز می شود تا مشکل تاخیر در پرداخت به رانندگان برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار کالاهای اساسی اقدامات خوبی برای واردات صورت گرفته و کسری مورد نیاز کشور تامین شده است و بازار در آرامش به سر می برد به طوری که بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم و مشتقات آن توزیع شده است.

به گفته وی، سال گذشته در بازار ۱۰۰ در صد نیاز کل کشور  از محل تولید داخل تامین شده بود.

پلمپ ۱۱ واحد نانوایی متخلف به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی

سیف درباره نظارت بر رعایت اصول بهداشتی نانوایی ها گفت: براساس پروتکل های تدوین شده برای رعایت اصول بهداشتی نانوایی ها در بحث مقابله با ویروس کرونا به نانوایی ها، تاکنون  ۱۱ واحد متخلف در استان لرستان پلمپ شده است.

وی افزود: این امر در سایر استان های کشور با اختیارات فرمانداری ها، استانداری ها و اتحادیه ها انجام می شود.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر حفظ سلامت مردم تصریح کرد: سهمیه آرد نانوایی هایی که پروتکل های بهداشتی را به عمد و یا غیرعمد رعایت نمی کنند، قطع می شود و به سهمیه نان صنعتی اختصاص می یابد.

افزایشی در قیمت نان نداریم

سیف درباره افزایش قیمت نان اظهارداشت: تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداشه ایم به طوری که سال گذشته امکان افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان وجود داشت که در بین استان های کشور تنها  استان مازنداران افزایشی در قیمت نان نداده بود که امسال اعمال شد.

وی با بیان اینکه اگر تخلفی در خصوص افزایش قیمت نان صورت گیرد باید دستگاه های ذیربط باید برخورد کنند، افزود: سال گذشته امکان استفاده از آرد های متفاوت برای نان سنگک وجود داشت اما امسال در سامانه این شرکت امکان خرید سایر آرد ها محدود شده و برای هر نان درصد مشخصی امکان خرید وجود دارد.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: در این روزها که ویروس کرونا جامعه رو تهدید می کند همکاران ما در نقاط مختلف کشور به صورت شبانه روزی در زنجیره های مختلف و در سیلو ها و نانوایی ها و مراکز مختلف فعالیت دارند تا کمبودی در بازار ایجاد نشود.

پیش بینی خرید ۵۸۰ هزار تن کلزا  در سال ۹۹ 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره خرید تضمینی کلزا گفت: برای کاهش واردات روغن و دانه های روغنی اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که پیش بینی می شود امسال ۵۸۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.

وی با بیان اینکه ۳۲۶ مرکز خرید کلزا تدارک شده که تاکنون ۱۱۰ مرکز فعال شده اند اظهارداشت: مبلغ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی کلزا در نظر گرفته شده است.

به گفته سیف، سال گذشته نیز  ۴۳۱ هزارار تن دانه کزا از کشاورزان خریداری شده بود.

رشد ۸۵ درصدی توزیع روغن خوراکی 

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: در حوزه روغن نیز ۵۴۰ هزار تن روغن توزیع شده که نسبت به سال ۹۷ حدود  ۸۵ درصد افزایش توزیع داشته ایم.

وی با اشاره به تشدید نظارت ها بر بخش عرضه و توزیع کالاهای اساسی با ارز رسمی اظهارداشت: از مجموع یک میلیون و ۴۸۰ هزارتن روغن مورد نیاز کشور ۶۴۰ هزارتن توسط بخش خصوصی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تامین و وارد شده است.

سیف گفت: با وجود رجز خوانی دشمنان ذخایر کالاهای اساسی کشور در انبار های بخش خصوصی و  دولتی تامین و  قابل عرضه در بازار است.

تجهیز ۲۰۰ هزار مترمربع انبار بنادر در نیمه اول سال ۹۹ 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره تجهیز انبارهای بنادر افزود: ۲۰۰ هزار مترمربع تجهیز انبارهای بنادر در نیمه نخست سالجاری انجام می شود این درحالیست که سال گذشته در بندر چابهار ۱۰۰ هزار متر مربع انبار تجهیز شده است.

به گفته وی، ۵۰ هزار تن کالای اساسی  شرکت بازرگانی دولتی از بندر چابهار در سال گذشته وارد کشور شده است.

نرخ جدیدی برای ارز کالاهای اساسی تعیین نشده است 

سیف درباره نرخ ارز کالاهای اساسی در سال جاری گفت: نرخ ارز کالاهای اساسی در سال ۹۹ تامین خواهد شد اما تاکنون نرخ جدیدی در این ارتباط اعلام نشده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا