گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هند و پاکستان صادرات برنج جدید را ممنوع کردند

دبیر انجمن برنج گفت: کشورهای صادرکننده برنج تا پایان بحران کرونا صادرات محصول برداشت شده در سال جدید را ممنوع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن وارد کنندگان برنج، مسیح کشاورز با بیان اینکه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا قریب به اکثریت کشورهای جهان را درگیر کرده است، اظهار داشت: باید در سیاست‌های تأمین مواد غذایی کشورمان بازنگری کنیم، مانند دیگر کشورها که به هر قیمتی در حال تقویت ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند، باید برای امنیت غذایی کشور پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنیم.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی چون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و… به دلیل شیوع کرونا صادرات خود را متوقف یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و از طرفی کشورهای واردکننده نیز با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالا بردن ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه به دلیل عدم تخصیص ارز واردات برنج با اختلال روبرو شده‌است، ادامه‌داد: با توجه به ممنوعیت صادرات برنج در دوره جدید برداشت از سوی صادرکنندگان بزرگ و کاهش عرضه در بازارهای جهانی و ورود کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید نامحدود محصولات کشاورزی، بیم آن می‌رود تجار هندی و پاکستانی برنج‌های متوقف شده در گمرکات ایران را با بهای بالاتر به این کشورها بفروشند.

کشاورز مصرف برنج وارداتی در کشور را ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن و در ایامی چون ماه مبارک رمضان و محرم ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشورها پس از شیوع ویروس کرونا با حساسیت‌هایی جدی روبرو شده‌است، گفت: امیدواریم مسئولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر هرچه سریع‌تر در خصوص تأمین ارز مورد نیاز واردات برنج اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا در ایام پیش رو با مشکل مواجه نشویم.

کشاورز با بیان اینکه اعمال ممنوعیت فصلی واردات در سال جاری نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد، توضیح‌داد: کشورهای صادرکننده تا پایان بحران کرونا صادرات محصول برداشت شده در سال جدید را ممنوع کرده‌اند قطعاً در دوره برداشت محصول جدیدی نمی‌توان خریداری کرد.

وی گفت: اما همچنان تجار ایرانی با اعتبار خود امکان خرید محصول برداشت شده در فصل گذشته را دارند و مشروط بر اینکه با اعمال ممنوعیت ترخیص آن چون سال گذشته با تأخیر روبرو نشده و تبدیل به کالای رسوبی نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران عنوان کرد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که به دلیل زمان بر بودن پروسه واردات برنج، در صورت اعمال ممنوعیت فصلی عملاً واردکنندگان در نیمه اول سال فعالیتی نمی‌کنند و در نیمه دوم هم با توجه به شرایط، برنجی برای واردات وجود ندارد و در ماه‌های پایانی سال با مشکل کمبود برنج در بازار روبرو می‌شویم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا