گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پایش و مبارزه بیولوژیک با آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان از آغاز عملیات محلول‌پاشی برای مقابله با آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس حوزه شهرستان دزفول خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کوروش کیانی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از مهمترین عوامل تخریب در جنگل‌های حوزه زاگرس آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط می‌باشد که در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، خسارات فراوانی را به درختان بلوط وارد خواهد کرد.

وی افزود: آفت جوانه‌خوار هرساله همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت باعث تضعیف و در نهایت مرگ درخت می‌شود که با توجه به سیکل زندگی حشرات بهترین زمان محلول‌پاشی سن دوم لاروی است.

کیانی در ادامه ضمن اشاره به روش‌های مقابله با این آفت تصریح کرد: بهترین روش مبارزه با این آفت محلول بیولوژیک باسیلوس تورژینسیس، نوعی باکتری است که جهت فعال شدن این باکتری چند ساعت قبل از پاشش در آب حل شده و بر روی درختان پاشیده می‌شود به طوریکه تمام درخت به محلول آغشته گردد.

کوروش کیانی اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و همچنین اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۸ از محل صندوق توسعه ملی اقدام به پایش در سطح ۶ هزار هکتار از جنگل‌های حوزه زاگرس نمود که بر اساس نتایج و گزارشات یک محدوده ۳۰۰ هکتاری آلوده به آفت در منطقه احمد فداله شهرستان دزفول شناسایی و مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به صعب العبور بودن و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه عملیات محلول پاشی از روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ با استفاده از ۳ دستگاه محلول پاش پشتی موتوری و یک دستگاه محلول پاش ذنبه‌ای،  آغاز و همچنان ادامه دارد.

کیانی در پایان یادآور شد: همچنین در این راستا ضمن ادامه پایش‌ها و در صورت لزوم ۲ هفته بعد از محلول پاشی اولیه، عملیات تکرار می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا