گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

پرورش هندوانه کار دشواری نیست

هندوانه مانند بسیاری از گیاهان دیگر نیاز به شرایط خاص محیطی برای رشد و میوه دهی دارد که هندوانه را مي توان از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه كشت نمود.

هندوانه جزء میوه هایی است که خواص شگفت انگیز فراوانی دارد ، این میوه که در دو نوع قرمز و زرد رنگ وجود دارد سرشار از آب است و درد های عضلانی را تسکین می دهد. هندوانه را برای سلامتی بیشتر مصرف کنید.

محصولات كشاورزي از جمله هندوانه ، خیار ، كدو ، خربزه ، طالبي ، فلفل ، بادنجان و نظایر آنها جزو جالیز محسوب مي گردند. این محصولات به دلیل مقدار انبوه تولید و فروش فوري بعنوان محصولات “درآمدزا” شمرده می شوند و بازگشت سرمایه سریعی دارند.

مقدار بذر:

اغلب این گیاهان به صورت بذركاري ولي برخي دیگر توسط نشاءهایي كه از خزانه هایشان بدست مي آیند، كاشته مي شوند.

براي هر هكتار زراعت هندوانه به ۲.۵ كیلوگرم بذر براي كاشت و ۰.۵ كیلوگرم بذر براي واكاري نیازمندید.

بذور را ۴۸ – ۲۴ ساعت قبل از كاشت مي خیسانند سپس در عمق ۴ – ۲ سانتیمتري خاك مي كارند.

زمان كاشت:

هندوانه و دیگر انواع جالیز را مي توان از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه كشت نمود.

مقدار كود:

جالیزكاري به ۱۵۰ – ۱۰۰ كیلوگرم كود فسفاته و به همین مقدار كود ازته در هكتار نیاز دارد كه بهتر است آنها را در نزدیكي بوته ها و در داخل خاک تعبیه نمود (پاگوده كردن).

روش كاشت:

جالیز را معمولاً بر پشته هایي كه داراي نهرچه هاي نسبتا عمیقي است ، بصورت “غلام گردشي” مي كارند.

در ضمن مي توان كود مصرفي سرپاش را قبل و یا بعد از آبیاري در نهرچه ها ریخت.

جالیزكاري به لحاظ حساسیت و ظرافتش نیازمند آبیاري دقیق هفتگي ، وجین مداوم براي پاك كردن سطح مزرعه از طغیان علف هاي هرز و سمپاشي هاي به موقع و ضروري براي مبارزه با آفات و بیماري هاي جالیز می باشد.

براي انتخاب بذر مناسب باید دقت نمائید تا هر ساله از بذور گواهي شدۀ جدید استفاده شود زیرا این بذور در سال هاي بعد محصول قابل ملاحظه و مطلوبي تولید نخواهند نمود و به همین دلیل نباید بواسطه ارزاني از بذور حاصل از محصولات سال هاي قبل بهره گرفت.

كاشت هندوانه هر ۶ – ۴ سال یکبار جالیز براي مرتبه دوّم در هر قطعه زمین توصیه مي شود زیرا جالیزها را باید براي كنترل آفات ، بیماري ها و علف هاي هرز با غلات و حبوبات در قالب تناوب زراعي قرار داد.

برداشت و بازاریابي:

هر هكتار جالیزكاري در فضاي آزاد از ۵۰ – ۲۰ تن محصول تولید مي نماید. محصول جالیزی قابلیت نگهداري در مزرعه و تأخیر در برداشت را ندارند لذا قبل از كاشت جالیز باید به فكر بازاریابي ، نگهداري در سردخانه ، انبارداری و یا تبدیل آنها به انواع مواد غذایي باشید.

منبع:

پرورش سبزی و صیفی– تالیف: اسماعیل پورکاظم

بیشتر بخوانید:

روش کاشت نخود فرنگی
نحوه صحیح کاشت و مراقبت مارچوبه
چگونگی کاشت نعناع

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا