گروه مشاوران برندینگ فراسو
دامدانستنی‌ها

پیش‌نیازهای شروع زنبورداری

برای شروع زنبورداری پیش از هرچیز باید سوالاتی را از خود بپرسید تا متوجه شوید که آمادگی شروع این کار را دارید یا خیر؟ به شما کمک می‌کنیم پاسخ برخی ازین سوالات را راحت‌تر پیدا کنید.

برای شروع زنبورداری پیش از هرچیز باید سوالاتی را از خود بپرسید تا متوجه شوید که آمادگی شروع این کار را دارید یا خیر؟ به شما کمک می‌کنیم پاسخ برخی ازین سوالات را راحت‌تر پیدا کنید.

آیا می‌توانم زنبورداری را شروع کنم یا خیر؟ یا اینکه هدف از زنبوردار شدن، علاقه است یا نیاز مالی؟

متاسفانه اشخاص زیادی، فقط برای فرار از بیکاری و نیاز مالی به انتخاب شغل شریف زنبورداری روی می‌آورند. به این دلیل که زنبورداری بعنوان شغلی کم‌هزینه و پردرآمد شناخته شده است، اما برخلاف این، اغلب زنبوردارها همگی افرادی با درآمد کم و وضعیت نامناسب مالی هستند و این تبلیغ دروغی بیش نیست.

از سوی دیگر افراد زیادی به‌واسطه علاقه شروع به این کار می‌کنند که این وجه قابل تحمل‌تر بوده و حداقل در گرده‌افشانی طبیعت در تمام نقاط محیط موثر می‌باشد. این افراد به‌خاطر اینکه عاشق کارشان هستند، با تحقیق و بدون عجله کار را دنبال می‌کنند و چون معمولا نیاز مالی ندارند، بدون استرس و با کیفیت کار خواهند کرد.

میزان درآمد شغل زنبورداری چقدر است؟

نمی‌توان درآمد مشخصی برای یک زنبوردار تعیین کرد، چراکه عناوین متعددی در این مسئله دخالت دارند که مهم‌ترین آنها میزان تجربه و مدیریت، نوع نژاد، نوع کندو، کوچ‌نشینی یا ثابت بودن، نوع و مقدار محصول برداشت شده و … می‌باشند. اما به‌صورت کاملاً تخمینی و کلی می‌توان گفت که یک زنبوردار با داشتن یکصد کندو می‌تواند امورات یک خانواده ۴ نفره و متوسط را اداره نماید.

شاغل هستید یا بیکار؟

پیشنهاد می‌شود اشخاصی که شاغل هستند با خرید تعدادی در حد ۳ الی ۶ کلنی و قرار دادن آنها در گوشه‌ای برای مدت یک سال تجربه کسب کنند و در پایان سال اول تصمیم بگیرند که آیا واقعاً مایلند وارد شغل زنبورداری شوند یا خیر. اگر بخواهند کار را ادامه دهند به‌راحتی می‌توانند با خرید تعداد بیشتری کلنی و یا تقسیم کندوهایی که دارند، این کار را باجدیت ادامه دهند زیرا پس از یک سال تجربه این کار را دارند. اگر هم تمایلی به ادامه کار نداشته باشند، به‌راحتی می‌توان آن تعداد کم کندو را فروخته و از دنیای زنبورداری خداحافظی کنند.

به افرادی که بیکار هستند به‌شدت توصیه می‌شود که از خرید تعداد زیادی کلنی و شروع یکباره این صنعت خودداری کنند. بهترین گزینه برای ایشان این است که حداقل یک سال به عنوان شاگرد در کنار یک زنبوردار کهنه‌کار و حرفه‌ای مشغول به کار شده و در طول این مدت با دریافت حقوق و نیز آموزش رایگان، خود را برای ورود قاطعانه و حرفه‌ای به این شغل آماده کنند.

سرمایه‌ی لازم جهت شروع کار زنبورداری را دارید؟

اگر که تخصص کاری غیر از زنبورداری را داشته و سرمایه آن تخصص را نیز دارید، بهتر است به همان حرفه پرداخته و وارد دنیای زنبورداری نشوید. ولی اگر سرمایه کمی دارید و تخصص کار خاصی را هم ندارید، راه برای زنبوردار شدن شما بسته نیست.

فاصله شما به زنبورستانتان نزدیک است یا دور؟

اگر محل زندگیتان با زنبورستان فاصله زیادی داشته باشد، بی‌شک هزینه‌های زیادی برای رفت و آمد متقبل خواهید شد که اصلاً اقتصادی نخواهد بود. بهتر است زنبورستانتان را در نزدیک‌ترین محل، به مکان سکونتتان انتخاب کنید.

محل زندگیتان در کدام منطقه جغرافیایی است؟

بیشتر مناطق ایران جهت زنبورداری مناسب می‌باشند. درواقع به‌غیر از مناطق کویری و ارتفاعات بلند و غیرقابل تردد و همچنین نواحی‌ای که بادهای تند و طولانی مدت دارند یا مناطق شهری که برای زنبورداری مناسب نمی‌باشند، دیگر مکان‌های جغرافیایی کشورمان مشکلی نخواهند داشت. البته باید دقت کنید که میزان برداشت عسل در نواحی مختلف، متفاوت خواهد بود.

زنبورهایتان را کوچ خواهید داد یا ثابت خواهند ماند؟

اگر قصد دارید کندوهایشان را ثابت نگه دارید باید دقت کنید که حتماً حداقل به شعاع ۵ کیلومتری کندوهای زنبورعسل در مدت ماه‌های گرم سال، گل‌های فراوانی برای چرای آنها وجود داشته باشد و زنبورها به هیچ‌وجه به‌مدت حداکثر یک هفته متوالی، بدون گرده و شهد نمانند. در این شرایط، امکان برداشت عسل سالی یک بار برداشت در حدود تیر ماه وجود خواهد داشت. بیشتر مناطق نیمه شمالی ایران این شرایط را دارند.

آنهایی که می‌خواهند زنبورهایشان را کوچ دهند بی‌شک شاهد برداشت حدود ۵ برابری خواهند بود و پیشنهاد می‌شود در سال ۳ بار کوچ کنند، اما باید آگاه باشند که که کوچ دادن زنبورستان مشکلاتی چون دوری از خانواده، مشکل آب و برق و حتی گاهی تلفن همراه، مشکل حمام و سرویس بهداشتی، مشکل حیوانات وحشی، جابجایی لوازم سنگین و… را نیز در پی خواهد داشت.

آیا توانایی جسمی کافی برای زنبورداری دارید؟

اگر زنبورستان شما به محل زندگیتان نزدیک بوده و تعداد کندوها بیشتر از ۲۰ عدد نباشد، از نظر جسمی تقریباً هیچ محدودیتی برای زنبوردار شدن نخواهید داشت، حتی اگر بیمار باشید.

اما اگر زنبورستان فاصله زیادی با منزل و مراکز درمانی داشته باشد و شما دچار بیماری خاصی باشید باید به این مسئله نیز توجه کنید. همچنین داشتن تعداد زیادی کندو، نیاز به سلامتی کامل ستون فقرات و پا خواهد داشت.

به نیش زنبور عسل حساسیت دارید یا خیر؟

افرادی که تمایل به شروع شغل زنبورداری دارند ابتدا باید مطمئن باشند که به نیش زنبورعسل حساسیت ندارد. البته زنبوردارانی هستند که با داشتن حساسیت به نیش زنبورعسل مشغول به کارند و از داروهای ضدحساسیت کمک می‌گیرند اما این روند خیلی جالب نبوده و همواره دلهره نیش خوردن آنها را آزار خواهد داد.

نویسنده: رحمان رحمانی پرست

بیشتر بخوانید:

ساختمان بدن زنبور عسل
نحوه تامین آب توسط زنبور عسل
اهمیت گرده افشانی زنبور عسل

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا