گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای یاسه چای با رفت و آمد از طریق دالانها

روستای یاسه چای به علت کم بودن زمین برای احداث خانه از زمین ها بیشترین بهره گرفته شده است و این مهم موجب شده که در این روستا کوچه ای به چشم نیاید بلکه رفت و آمدها از طریق دالانها صورت گیرد.

روستای یاسه چای ( یاسه چاه ) در ۵۲ کیلومتری شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و در ۶۰ کیلومتری نجف آباد اصفهان قرار دارد. قدمت این روستا به ۴۰۰ سال قبل برمی گردد. یاسه چای از ترکیب «یسه» و «چای» به وجود آمده است. یاسه به معنای پهن و چای به معنای رودخانه است. ترکیب یاسه چای در زبان ترکی به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می شود. روستای یاسه چای در کنار زاینده رود قرار دارد و از توابع شهرستان سامان به شمار می آید. مردم روستای یاسه چای به زبان ترکی صحبت می کنند، جمعیت این روستا بیش از ۸۰۰ نفر است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد روستای روستای یاسه چای ( یاسه چاه ) ، بافت قدیمی مسکونی متراکم است. این روستا در نگاه نخست، فاقد هر گونه خیابان و معبر به چشم می آید، بنابراین روستای بدون کوچه ایران هم گفته می شود. خانه های مردم روستایی از خشت و گل ، چوب ، سنگ ، ملات های گل و کاه گل ساخته شده است. نقشه خانه های مسکونی روستای یاسه چای ساده است. طبقه همکف این خانه ها شامل دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه است. در طبقه بالای این خانه ها اتاق نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی مشاهده می شود. مردم این روستا از طریق چهار دالان سرپوشیده که درب همه خانه های روستا به داخل آنها باز می شود، رفت و آمد می کنند.

در این منطقه باغ های سرسبزی را مشاهده خواهید کرد. درختان گردو و بادام از جمله درختان یاسه چای هستند که در فصل تابستان به ثمر می رسند.

جاذبه های گردشگری این روستا شامل بافت تاریخی روستا، حاشیه ی سرسبز روستا، آبشار دربند ، صنایع دستی و سوغات محلی می باشد.

بیشتر بخوانید:

روستای راستاب شهرستان فارسان
روستای سر آقا سید با معماری پلکانی
رونق دامپروری در شهرستان شهرکرد

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا