گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای وانشان در گلپایگان

روستای وانشان در گلپایگان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد. این روستا در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است.

روستای وانشان در گلپایگان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد. این روستا در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است.

گویش مردم وانشان که وانشانی، ونیشونی و مردم این روستا اونشونی می‌نامند ــ جزئی از گویش‌های ایران مرکزی و شمال غربی است و شباهت‌هایی به گویش خوانساری دارد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی که روستای وانشان در گلپایگان که در ارتفاعات قرار دارد و آب و هوای بسیار خوبی داراست و نام آن وانشان یا به زبان محلی وانشون نیز گذاشته شده است، البته درنوشته های دیگر به نام ونیشون نیز از آن یاد شده است.

روستای وانشان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و کوه‌ها دارای آب و هوای متنوع  و لذت بخش است و همچنین بدلیل حاصلخیزی خاک آن یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان گلپایگان که سوغات آن گردو و زردآلو و خشكبار است. در این روستا محصولات باغی دیگری نظیر بادام، انگور، سیب، هلو و گلابی همچنین محصولات سیفی نظیر خیار و سبزیجات کاشته می‌شود.

روستای وانشان در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است. بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان‌بن موسی‌بن جعفر، در روستای وانشان (وانشون) با توجه به کتیبه داخل حَرم، به قرن دهم هجری مربوط می‌شود. بنا بر کتیبه، امامزاده از نوادگان موسی پسر جعفر است. بنای امام زاده به صورت گنبد ۱۲ ترک از نوع رک بوده و از دو بخش اصلی و الحاقی تشکیل شده است. بخش اصلی بنا فضای زیر گنبد خانه بوده که مربوط به دوره ی صفویه و بخش الحاقی مربوط به دوره ی قاجاریه با تاریخ ساخت ۱۳۳۸ ه.ق است. هم چنین در دوره ی معاصر نیز الحاقاتی به بنا افزوده شده است. فضای داخلی گنبدخانه دارای یک صندوق چوبی منبت کاری شده ی بسیار نفیس است که در حال حاضر درون یک ضریح بسیار زیبا قرار گرفته است. در فضای کنار گنبدخانه فضایی مستطیل شکل با آسمانه یا سقف تیر پوش و مسطح قرار دارد که زیر سقف چوبی دارای نقاشی ها روی چوب به همراه خوشنویسی بسیار نفیس با خطوط نستعلیق است.طبق کتیبه ی نوشته شده روی آن ، این آسمانه چوبی توسط استاد محمود نجار ساخته شده و کارهای نقاشی و خوشنویسی آن توسط استاد یوسف خوانساری در سال ۱۳۳۸ انجام شده اند.

مکانهای تفریحی و دیدنی دیگر روستای وانشان باغ های سبز و زیبا ، کوه بابادودورشاه ، چشمه ی لمبی، مورا، دزی، کوه دیگا، کوه محد حیدر، قلعه جمال، حسن آباد، سدکرا (مقبره سید کرار)، مقبره بهلون، برج حاج فرج الله، مزرعه امیریه، قلعه ی وانشان و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

روستای قهی اصفهان
روستای دره بید دشت لاله‌های واژگون
روستای ابیانه کجاست؟

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا